Gå til innhold

Lov å holde mobil som "gissel"


armykokk

Anbefalte innlegg

Vil bare opplyse om at alt man skriver under på har man PLIKT ifølge loven til å lese å gjøre seg kjent med.

Kan du referere til denne loven?

Det er rettspraksis pluss at det står i en lov fra 1687. Kong Christian den femtis norske lov elelr bare NL.

 

1Art. En hver er pligtig at efterkomme hvis hand med Mund, Haand og Segl lovet og indgaaet haver. :love:

 

Men den gjelder jo selvfølgelig ikke hvis den personen som underskrev ikke er myndig (dvs. under 18 år eller umyndiggjort) :cool:

Takk skal du ha :).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er litt irriterende med utsagn som "du har i følge loven PLIKT til å lese under alt du skriver" eller "det er ulovelig å låse opp telefonen før bindingstida er over" eller "du kan bli straffet for å bruke mp3".

 

Etter min mening er dette meninger som er del i "public opinion", og så slenger enkelte på at dette er innlemmet i lovverket. Hvis man ikke kan referere til kilde bør man være uhyre sikker for å slenge ut sånt. Der er jeg egentlig for praksisen med å dele ut advarsler på forumet, fordi det gjør forumet mindre nyttig. Ved å sette på en "jeg tror at..." har man indikert kvaliteten på informasjonen og vist seg som en mer moden forum-deltaker.

 

Jeg har ikke hatt noe juss, men referansen som kom opp etterhvert her:

 

"Det er rettspraksis pluss at det står i en lov fra 1687. Kong Christian den femtis norske lov elelr bare NL.

 

1Art. En hver er pligtig at efterkomme hvis hand med Mund, Haand og Segl lovet og indgaaet haver"

 

har ingenting å gjøre med opprinnelig utsagn:

 

"..Vil bare opplyse om at alt man skriver under på har man PLIKT ifølge loven til å lese å gjøre seg kjent med.."

 

 

 

Det er forskjell på å måtte etterleve en skriftlig avtale (dette hadde jeg på forhånd antatt var innlemmet i loven), og det å måtte lese hva man skrev under på....

 

Hvis jeg selger bilen min og kjøperen skriver under på en kontrakt, bryr jeg meg ikke om han leser den, bare han følger den hvis det skulle bli problemer.

 

mvh

Knut Inge

 

--

folkeaksjonen for presise og etterprøvbare utsagn i diskusjonsforum

folkeaksjonen for rettskriving før posting i forum

folkeaksjonen mot feil bruk av ordet "hvem", som i "hvem bil har du kjøpt deg?"

Lenke til kommentar
Kommer det ikke på garanti presenterer jeg selvsagt kostnadene ved å sende inn en telefon, i tillegg til å tippe hva reparasjonen vil komme på - med god margin.

Jeg pleier å være litt mer forsiktig med å tippe ting for kunder. Enkelte har en tendens til å forveksle tipping med løfter og blir dritsure etterpå hvis den skulle bli dyrere. Det samme gjelder forresten tipping på hvor lang tid service vil ta, og leveringsdatoer..

Lenke til kommentar
Kommer det ikke på garanti presenterer jeg selvsagt kostnadene ved å sende inn en telefon, i tillegg til å tippe hva reparasjonen vil komme på - med god margin.

Jeg pleier å være litt mer forsiktig med å tippe ting for kunder. Enkelte har en tendens til å forveksle tipping med løfter og blir dritsure etterpå hvis den skulle bli dyrere. Det samme gjelder forresten tipping på hvor lang tid service vil ta, og leveringsdatoer..

Been there! ;)

 

Jeg bruker å være veldig nøye på å få frem at det er tommelfingerregler jeg benytter meg av, og gjøre det tydelig at jeg faktisk tipper og ikke lover. Likevel er det ikke alltid det holder. Det meste kan tydeligvis "misforstås" :no:

 

Edit: Det blir litt mer riktig å sette litt anførselstegn på begge sider av "misforstås".

Lenke til kommentar

Nå er det vel slik at folk ofte hører det de har lyst til å høre istedet for det som faktisk blir sagt i slike situasjoner. Så selv om du sier at du estimerer en uke, så kan de komme tilbake og si at du lovet en uke. Jobber selv med mobiltelefoni og har sett sånnt sinnsykt mange ganger.

Det samme gjelder forøvrig også abonnementsvilkår. Har vært borti mange som bruker "ja, men ingen leser jo abonnementsvilkårene".

Lenke til kommentar

Tar du en titt på nymax.nu så finner du.

SonyEricsson K750i Front 4 delar - Original inkl chassi.. Art 1612 Pris 429,- sek dette blir da hele huset inkl bakpart

k750kompskal.jpg

 

SonyEricsson K750i/W800 Display - Original... Art 1506 Pris 699,- sek

k750display.jpg

 

Og ikke minst verdt å nevne, Svenskekrona er IKKE sterk omdagen så det blir enda billigere.

 

Så reparer selv du :)

 

1128,- SEK = 958,01,-NOK

Endret av JonV
Lenke til kommentar
Det er litt irriterende med utsagn som "du har i følge loven PLIKT til å lese under alt du skriver" eller "det er ulovelig å låse opp telefonen før bindingstida er over" eller "du kan bli straffet for å bruke mp3".

 

Etter min mening er dette meninger som er del i "public opinion", og så slenger enkelte på at dette er innlemmet i lovverket. Hvis man ikke kan referere til kilde bør man være uhyre sikker for å slenge ut sånt. Der er jeg egentlig for praksisen med å dele ut advarsler på forumet, fordi det gjør forumet mindre nyttig. Ved å sette på en "jeg tror at..." har man indikert kvaliteten på informasjonen og vist seg som en mer moden forum-deltaker.

 

Jeg har ikke hatt noe juss, men referansen som kom opp etterhvert her:

 

"Det er rettspraksis pluss at det står i en lov fra 1687. Kong Christian den femtis norske lov elelr bare NL.

 

1Art. En hver er pligtig at efterkomme hvis hand med Mund, Haand og Segl lovet og indgaaet haver"

 

har ingenting å gjøre med opprinnelig utsagn:

 

"..Vil bare opplyse om at alt man skriver under på har man PLIKT ifølge loven til å lese å gjøre seg kjent med.."

 

 

 

Det er forskjell på å måtte etterleve en skriftlig avtale (dette hadde jeg på forhånd antatt var innlemmet i loven), og det å måtte lese hva man skrev under på....

 

Hvis jeg selger bilen min og kjøperen skriver under på en kontrakt, bryr jeg meg ikke om han leser den, bare han følger den hvis det skulle bli problemer.

 

mvh

Knut Inge

 

--

folkeaksjonen for presise og etterprøvbare utsagn i diskusjonsforum

folkeaksjonen for rettskriving før posting i forum

folkeaksjonen mot feil bruk av ordet "hvem", som i "hvem bil har du kjøpt deg?"

Jeg skrev det slikt etter en tolking av Alastors utsagn: "Man har plikt til å lese det man skriver under på".

 

Når man er pliktig til å etterholde det man har avtalt, kan plikt til å lese det man har skrevet under på komme indirekte ut av en slik regel. -> Dette vil nok ikke ha fått gjennomslag.

 

Det kan også komme direkte av en avtale, eks. hvis det står på bunn at "kunde plikter å gjøre seg kjent med innholdet" e.l.

 

Det å være for pedantisk\ flisespikker er ikke helt bra, man kan fort miste helheten ved å kun bry seg med fille detaljer.

 

Det er ikke alltid man kan kalle en spade for en spade vet du :p

Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan se har du, KVL, bare referert en lovsetning. Så lenge denne er korrekt referert (og det går jeg ut ifra) er det jo bare bra.

 

Jeg synes IKKE det er pedantisk å mislike at noen refererer til norges lover som ikke er norges lover. Skal jeg da bare opplyse her på forumet at:

 

"det er i følge norges lover forbudt å høre på mp3"

"det er i følge norges lover forbudt å kopiere cd-er"

 

Begge utsagnene ligner på ting jeg har sett skrevet. Og begge er såvidt jeg vet generelt feil. Folk bruker referanser til norges lover som et alibi for å vise at argumentet er rett. Det blir litt som "pappan min er større enn pappan din"...

 

 

Jeg tar fremdeles høyde for at jeg faktisk tar feil og at det står et eget punkt i en eller annen lov om at man plikter å gjøre seg kjent med kontrakter man skriver under. Men Alastor har ikke kunnet finne noen referanse på det, og inntil han eller andre gjør det tar jeg saken til etterretning som uoppklart :-)

 

mvh

Knut

 

NB. Man kan ikke alltid kalle en spade for en spade. Men om noen kaller en spade for en Toyota Corolla, krever jeg ganske god dokumentasjon for å gå på det ;-)

Lenke til kommentar
NB. Man kan ikke alltid kalle en spade for en spade. Men om noen kaller en spade for en Toyota Corolla, krever jeg ganske god dokumentasjon for å gå på det ;-)

Enig i det at jeg også hater at folk sier at "jeg har hørt fra andre at ....".

 

Vel du skal være god hvis du skal få en spade til å bli en toyota, men filosoferer man litt kan det sikkert gå :D

 

Til trådstarter: Hvsi du mener kravet er urettmessig, burde du løse ut telefonen med et skriftlig brev at du kun betaler fordi du vil ha telefonen, og at du anser saken for omtvistet. Ellers er det en aksept av kravet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...