Gå til innhold

Lov å holde mobil som "gissel"


armykokk

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et litt todelt spørsmål...

 

Jeg leverte mobilen min til reperasjon der jeg hadde kjøpt den, de sa de skulle sende den inn og få et prisanslag. Etter 4uker reiste jeg innom for å høre hvordan det hadde gått. Det viste seg at mobilen var returnert til forhandleren uten prisanslag, forhandleren sa da at det ikke ville lønne seg å reparere mobilen, og at jeg like gjerne kunne kjøpe ny.

Jeg ba om en liste over ting som måtte byttes, og fikk oppgitt: display, Bakre deksel, framre deksel og selve ramma. Kun display lå på 800kr, så han regna med 1500kr i deler +arbeid.

 

Etter nærmere samtale med forhandler fant jeg ut at verkstedet hadde bare sett på mobilen, flira rått og sendt den i retur. Listen over deler jeg trengte var et annslag forhandleren hadde gjort.

 

Da ba jeg om å få "vraket" igjen, så jeg kunne vurdere å reparere selv, eller selge til noen.

 

Svaret jeg fikk var egentlig litt rart: jeg kunne få igjen telefonen for 250kr +moms, eller så kunne de kassere den for meg gratis!

 

Da kommer egentlig spørsmålet: er dette lov? Jeg er jo klar over at en reperasjon ville kostet. Jeg er også klar over at en undersøkelse ville kostet noe, men jeg sitter liksom igjen med følelsen at jeg jeg ikke har fått noen undersøkelse av mobilen. Og hadde de krevd en pris for dette burde jeg vel blitt informert på forhånd, og betalt for undersøkelsen uansett om mobilen blir kassert eller ikke.

 

Spørsmål 2: hvor mye kan man få for en defekt K750i? bare cirka om noen vet?

 

Ja, mobilen det er snakk om er en K750i, som har blitt tygd på :cry: , jeg våknet er morgen og der lå min kjære valp med et stort :D for hun hadde funnet "pappa sin mobil" :innocent:

 

Håper på svar etterhvert, og håper at ingen andre k750 lider samme skjebne som min.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du leser det arket du undertegnet står det at det kan forekomme et gebyr på X antall kroner for at serviceverkstedet ser på telefonen. I tillegg tilkommer porto. Ingen driver veldedighet, og serviceverkstedet gjør ikke tidskrevende arbeid uten å kreve betaling av noen.

 

Hvis du ikke undertegnet dette papiret er det ingen som kan bevise at du engang fikk telefonen sendt inn, og dermed har ingen noen krav på penger fra deg. Normalt skal imidlertid hver kunde som sender inn telefonen undertegne dette papiret.

Lenke til kommentar

Jeg er helt med på at jeg må betale for et prisanslag, men det har ikke verkstedet levert, men en ansatt hos forhandler.

Ja, jeg må innrømme at jeg skrev under på et papir når jeg leverte mobilen min, men tenkte ikke over det, han sa bare at jeg måtte skrive under.

Men hvorfor krever de ikke ei krone om de skal skrape mobilen?

 

EDIT: Takk for meget raskt og seriøst svar :yes:

Endret av armykokk
Lenke til kommentar

Prøv med mobilforsikring på din neste mob...

 

Hvis du vil ha mobilen din så er det ingen som kan nekte å gi den tilbake, men hvis de som har sett på den tar betalt for bare "takseringen" så blir det litt værre. De burde være såpass greie at du får den ødelagte mob'en gjenn uten å betale noe, burde ihvertfall ha opplyst om at det kom til å koste å få den undersøkt.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at forhandleren bør ha opplyst om dette. En forhandler har som oftest litt greie på hva reparasjoner som det kommer til å koste, og bør også opplyst at det koster å sende inn en mobiltelefon der reparasjonen ikke kommer på garanti.

 

Jeg er forhandler. Når en kunde kommer til meg med en ødelagt telefon presenterer jeg mulighetene, og forklarer om jeg som forhandler tipper det kan komme på garanti eller ikke.

 

Kommer det ikke på garanti presenterer jeg selvsagt kostnadene ved å sende inn en telefon, i tillegg til å tippe hva reparasjonen vil komme på - med god margin. Så dette synes jeg absolutt var dårlig av en forhandler.

 

Det er dessverre ikke mye verdi på en telefon med defekt skjerm. Hvis du har kjøpt telefonen med abonnement får du uansett ikke fjernet en binding kostnadsfritt, og det kan after all lønne seg å reparere den. Iallefall om du skifter skjermen selv.

 

Her har du en pekepinn på hvordan man demonterer telefonen:

http://www.se-nse.com/forum/showthread.php?t=870

 

Jeg har selv en PDA som til dags dato ligger på 4600 kroner ny. Denne har jeg ved et uhell bristet skjermen på. Jeg vurderer å reparere den selv i nærmeste framtid, som er det som uten tvil lønner seg mest.

 

Kan sammenlignes med biler. Jeg har skjært motoren på bilen min. Det koster 25 000 for en ny (brukt selvfølgelig) bil (kjøpte den ganske nylig). Bilen min er nå verdt 5-10 000 med defekt motor. En ny motor ligger på 7-8 000. Valget mitt er å kjøpe en ny motor, og skifte selv ;)

Lenke til kommentar

Vel, at forhandler ikke har opplyst det var vel kanskje ikke det lurteste, men leser du ikke på det du skriver under på da? Er selv forhandler og har kun opplevd 2 kunder som har lest imellom det de skriver under på i løpet av snart 2 år... :p

Nederst på lappen du skrev under på stod det sikkert: Servicer som ikke lønner seg å reparere el.l. blir fakturert kunde med minimum 250 kr.

Lenke til kommentar
Vil bare opplyse om at alt man skriver under på har man PLIKT ifølge loven til å lese å gjøre seg kjent med.

Og hvor mange har lest den loven?

:p

Huff nei den var stygg :blush:

 

Over til noe annet, jeg tenkte jeg skulle prøve å fikse den selv....

Jeg reiste innom et tv-verksted som også fikser mobiler, de sa at det var umulig å få tak i sony ericsson deler i norge....

 

Er det noen som har forslag til hvor jeg skal få tak i deler?

Eventuelt om noen som har defekte mobiler jeg kan kjøpe?

 

O gsist men ikke minst, er display på k700i og 750i det samme?, det har jo samme spesifikasjoner...Regner med at det er letter å få tak i en defekt k700i fremfor en 750i...

Lenke til kommentar
Hehe nei det kan jeg faktisk ikke. Dette er hva jeg har blitt fortalt av avdleder på jobben min. Og han stoler jeg på :)

Mener at læreren sa noe om dette i fjord (GK Salg & Serivce). Men uansett om det er en lov eller ikke skriver man jo under og samtykker at telefonen er operatørlåst i 12 mnd. og kan kun låses opp mot betaling (over 1.000 kr.) og at man binder abo. sitt i 12 mnd. og kan videreføre det når det gjenstår 1 mnd.

Lenke til kommentar
Vil bare opplyse om at alt man skriver under på har man PLIKT ifølge loven til å lese å gjøre seg kjent med.

Kan du referere til denne loven?

Det er rettspraksis pluss at det står i en lov fra 1687. Kong Christian den femtis norske lov elelr bare NL.

 

1Art. En hver er pligtig at efterkomme hvis hand med Mund, Haand og Segl lovet og indgaaet haver. :love:

 

Men den gjelder jo selvfølgelig ikke hvis den personen som underskrev ikke er myndig (dvs. under 18 år eller umyndiggjort) :cool:

Lenke til kommentar
Men den gjelder jo selvfølgelig ikke hvis den personen som underskrev ikke er myndig (dvs. under 18 år eller umyndiggjort)  :cool:

Hvis man er under 18 år eller ikke får kredittsjekk ok så får han jo heller ikke kjøpe en mobil med abo. ;)

Da var det vel strengt talt ikke snakk om kjøp av abbonement her, da ville nok posten sett annerledes ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...