Gå til innhold

Erfaringer med ASUS M6Va


Lightning

Anbefalte innlegg

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å gå for WSXGA+ modellen, men har fått vite fra Norek at denne modellen er faset ut, og kommer ikke inn på lager igjen dessverre..  :(
Tipper at det er en Core Duo/Yonah refresh på vei for M6-serien, og at de ikke vil brenne inne med high-end de ikke får solgt.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tipper at det er en Core Duo/Yonah refresh på vei for M6-serien, og at de ikke vil brenne inne med high-end de ikke får solgt.

5380953[/snapback]

Jepp, har også etterhvert skjønt at det er det som skjer. Jeg drar ut av landet neste uke, og trodde det var nok tid hvis jeg bestilte før jul.. men i dag ble leveringsdatoen flyttet til 17/1 :hm: og jeg har egentlig innsett at jeg ikke kan få den. :(

 

Men når tror du refreshen kommer til å nå det norske markedet? Og har du noen anelse om hvilken pris nettbutikkene vil begynne å selge for? F.eks for en med tilsvarende skjerm/oppløsning som M6Va 15.4" WSXGA+.

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg kommer tilbake til landet i slutten av januar, og da kan det bli aktuelt å kjøpe igjen hvis det ikke går denne gangen. (Skal kjøpe på utførsel, for å slippe å betale momsen, det er derfor det er så viktig med akkuratt når jeg kjøper..)

 

Hvis ingen skulle vite det, og det her er kanskje feil tråd, men er det noen som kan foreslå noen alternativer? W1Vc ligner i specsa, men blir nok for dyr. Samme med Acer's ferrari egentlig som også blir litt for jålete. Det jeg leter etter er vel en 15.4" med WSXGA+-oppløsning og bra batterilevetid til under ~16000.

Endret av Federisco
Lenke til kommentar

Hei,

 

jeg bestilte min WSXGA - M6Va i slutten av November og fikk den levert i romjulen (selv om komplett visstnok ikke har fått den inn på lager i følge webshopen (merkelig)). Aner ikke når og om den kommer inn igjen. Ring komplett og spør...

Ang skjermen (og forsåvidt resten av maskinen) så er jeg storfornøyd! Jeg synes ikke 1680 x 1050 blir for smått, men jeg er vant til å kjøre høy oppløsning. Jobber en del med Videoredigering / bildebehandling og liker å ha stor arbeidsflate. Hvis jeg setter på eksternt tastatur og sitter 1 meter unna blir det litt smått, men det er til å leve med.

Gikk lenge å lurte på om det vil fungere smertefritt å koble til bluetooth tastatur/mus mot den innebygde bloutoothen i stedet for å måtte sette i den medfølgende USB-dongle dingsen. Hvis flere lurer på dette, så har det fungert helt perfekt! Over all forventning faktisk. Ikke noe lagging, eller hakking eller andre ting, selv ikke når jeg kobler opp mobilen via bluetooth samtidig. Digg å slippe å måtte dra med seg en egen USB-dings som jeg må plugge inn og ut hver gang jeg

skal bytte mellom eksternt/internt tastatur og mus.

Eneste minus er at den bråker litt. Kjører det innebygde viftestyrings-systemet foreløpig, men skal sjekke ut Speedfan etterhvert...

 

-M

Lenke til kommentar

Hei,

 

ja jeg fikk min i romjula. 28.12 tror jeg det var, så jeg har hatt den ca en uke.

Har fulgt med på varelageret til Komplett, og det står at de ikke har fått den inn enda. Merkelig....

Er ihvertfall storfornøyd med maskinen. Vel verdt å vente på! ...men jeg hadde bestemt meg for at dersom den ikke kom på lager snart, ville jeg avbestille og heller bestille W1Vc'en istedet. Den er jo nesten lik, bare litt tyngere. I tillegg har den innebygd TV-tuner (uten at jeg aner hvordan den vil funke). Den er vel også litt dyrere. På en annen side ser jeg at de tar inn mange nye modeller nå med duo-core og bla ATI x1600 skjermkort. Mulig det er verdt å vurdere også...

 

-M

Lenke til kommentar

Hei, ja jeg har også sett litt på den nye A6Ja-modellen. Den er jo overraskende billig også, fra 12.500! Vet ikke hvor mye bedre dual core er, men må jo være bra. Og jeg er ikke den ivrigste spilleren, men selvsagt hadde det vært koselig med et x1600-kort... Det er bare oppløsningen som stopper meg, bortsett fra datoen også da (drar ut av landet to dager før den kommer inn, hikst..). Holder på med grafisk design, så jeg har egentlig bestemt meg for å kjøpe en bærbar med WSXGA+-oppløsning, eller noe i nabolaget. A6Ja-modellen som kommer 11/1 har bare WXGA.

 

Det er vel det jeg står mellom nå... å fleske på og kjøpe W1Vc eller å vente til slutten av januar _hvis jeg kommer på en svipptur hjemom da_ og kjøpe den mye billigere og bare litt dårligere A6Ja eller hva annet som måtte ha kommet da.

 

Men for å si det sånn.... hvis noen vil selge sin M6Va, har dere en kjøper her..!

 

(edit: Noen tilbød meg M6Vaen sin, men er ikke bruk for det lenger.. ble en W1Vc på meg) :w00t:

Endret av Federisco
Lenke til kommentar

:hmm: Nå kom plutselig A6JA inn i bildet også... Ser jo unektelig bra ut..

Noen som vet om denne også er i carbon slik som M6Va? Den er vel ikke kommet ut noen steder enda ettersom jeg forstår, så vekt og slikt er det vel ikke mange som vet.... (?)

Var inne på ASUS sine sider, men fant ikke noe info A6ja...

 

Mvh

Lenke til kommentar

Kjøpte en A6K for en venn, og etter å ha sett på asus.no at alle A6-ene ser ganske så like ut, så jeg tror A6Ja vil se ut som en mer eller mindre vanlig bærebar. For all del en fin en, men tror ikke den har karbon eller børstet aluminium eller no sånt.

 

Er mere innmaten som er interessant :)

Endret av Federisco
Lenke til kommentar
Nokon som har peil på kor eg kan få kjøpt ekstra batteriet som passer i dvd-bayen (modulen)?

5385428[/snapback]

 

Vet ikke helt som ikke har maskina, men pleier ikke sånt å stå i manualen.. tilleggsutstyr med de forskjellige produktnr? Du finner kanskje noe hvis du søker på produktnr. på google, og velger å søke på norske sider.

Lenke til kommentar
Kjøpte en A6K for en venn, og etter å ha sett på asus.no at alle A6-ene ser ganske så like ut, så jeg tror A6Ja vil se ut som en mer eller mindre vanlig bærebar. For all del en fin en, men tror ikke den har karbon eller børstet aluminium eller no sånt.

 

Er mere innmaten som er interessant :)

5385649[/snapback]

 

 

Sant nok! Fant lite grann info på en tysk side. Der var vekt oppgitt til 2.8 , så det er jo ikke gale..

 

Leste også noen prereviews på X1600 kortet. Virker som et greit kort.

Ettersom jeg forstod så var det ikke noe voldsomt bedre en X700... ?

Lenke til kommentar

Til dere som har installert ekstra RAM-brikke. Hvilket merke kjøpte dere og hvor?

Jeg kjøpte 512 Twinmos fra Koplett, men som tidligere nevnt så ville ikke maskinen starte. Kryssjekket med en annen maskin der Twinmosn funket mens den andres rambrikke resulterte i det samme - altså død maskin.

 

Jeg konkluderte med at slotten var ute av funksjon.

 

Snakket med ASUS support i dag og de mente at kun brikker fra Samsung ville fungere.

 

:hmm:

 

Ser ikke "samsungminne" hverken hos psdata eller komplett?

Uner hvilke merkenavn selges de?

 

Inspill?

Endret av Sudoku
Lenke til kommentar

For å si det sånn: med speedfan er den lydløs under normal bruk hele tiden, og støyer kun ved spilling. Speedfan må stilles inn riktig, men det kan jeg komme tilbake til senere når du kjøper maskina hvis du ikke finner det ut selv.

 

Kan du ikke vise meg hvordan du stille inn speedfan. Pc'en min bråker mye og gir en del mye varme. På forhånd Takk! :thumbup:

Lenke til kommentar
Kan du ikke vise meg hvordan du stille inn speedfan. Pc'en min bråker mye og gir en del mye varme. På forhånd Takk!  :thumbup:

 

1: gå på "configure" -> Temperatures.

Skru av hakene på "local" og "HD0", og la det KUN være hake på:

 

hovedhake på: CPU

underhake på: CPU -> Speed01

 

hovedhake på: Remote 2

underhake på: Remote 2 -> Speed02

 

Så velger du "CPU", da kommer noen undervalg opp nederst i Speedfan, der skal

temperatur på "Desired" stå på: 80, og "Warning" skal stå på 90.

 

Så velger du "Remote 2", da kommer det opp liknende undervalg, der skal temperatur på "Desired" stå på: 85, og "Warning" skal stå på 95.

 

2: Gå til "Fans"

fjern hakene på Fan3 og Fan4.

(Dvs. det skal være hake på Fan1 og Fan2).

 

3: Gå på "Speeds"

Det skal være hake på kun Speed01 og Speed02.

 

Merk av Speed01 med musa, så kommer noen valg opp nederst i speedfan:

Minimum value skal stå på: 33% og maximum value på 70%

 

Merk av Speed02 med musa, så kommer noen valg opp nederst i speedfan:

Minimum value skal stå på: 30% og maximum value på 70%

 

4: Gå på "Options".

Det skal være hake på "Minimize on close".

Det skal være hake på "SMBus", fjern hake på "ISA Bus".

Det skal være hake på "Start minimized".

Fjern hake på "Debug mode".

Velg Celcius hvis den ikke står på det.

 

5: Gå på "Advanced":

Velg i rullemenyen "Chip", velg så "ADT7463 at $2d on Intel SMBus"

 

Velg i underlisten "PWM 1 Mode" velg denne til "Manually Controlled" og (VIKTIG!) Hake skal være PÅ "Remember it".

 

Gjør det samme med "PWM 2 Mode", velg den til "Manually Controlled" og (igjen VIKTIG) Hake skal være PÅ "Remember it".

 

6: Velg så "Ok" for å gå ut av "Configure", nå vil viftene hyle på 100%, det gjør ikke noe, bare sett til slutt hake PÅ "Automatic fan speed".

 

7: Gå på "Charts" og skru av alle haker hvis noen står på der, monitoring/logging bare bruker unødvendig CPU-tid og minne, skru det av/hak det vekk på alle "Analyze" underkategoriene.

 

Har du gjort alt riktig nå, så skal viftene synke raskt ned til 33% og 30% hastighet som er lydløst, og de skal bli der til du spiller noen kraftige spill eller til du surfer 20+ flashsider samtidig osv.

CPU vil nå ha en idle temp på ca 60, og GPU(Remote2) vil ha en idle temp på ca 70-75. Ved lett surfing vil de ha en temp på ca CPU:65, og GPU ca 75-80.

 

Ved intens spilling vil viftene speede seg opp, og avhengig av spillet, vil CPU ligge på ca 85, og GPU temp vil ligge på rundt 85-89 og stort sett aldri overskride disse temperaturene.

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar
Bruker Speedfan etter MR.Locke sin oppsrift.

Stemmer det at speed på Fan2 (GPU) er rundt 4000 på 32% ??

Den hopper av og til (visning, ikke reel hastighet) mellom 2000 og 6000.... Er dette normalt?

5425881[/snapback]

 

 

Visningen kan vise helt bak mål, men det påvirker ikke den reelle hastigheten. Det har med speed-multiplier/divider å gjøre, og er i realiteten liggende på ca 1000RPM når den kjører på 30-33%.

 

Du kan justere fan1/2 multiplier/divider i "configure" -> Advanced -> Chip (velg "ADT7463....etc"..) så finner du Fan1/2 multiply/divider, den står default på 1, men kan settes opp på ca 3 på divider på Fan2 for at hastigheten skal vises mere riktig.

 

Som sagt, den instillingern og hva den viser påvirker ikke hastigheten i realiteten, så det er bare "kosmetisk". Det er fortsatt %-visningen og temp som gjelder reellt.

 

Husk også at min oppskrift er nøyaktig tilpasses Asus M6Va/b. Har du en annen maskin, så kanskje du må ha andre instillinger på f.eks laveste % på hastighet på Fan2 istedet for 33%, men det vil du HØRE selv. Den skal være LYDLØS på 33%, er den ikke det og fortsatt lager merkbar irritabel lyd, så prøv å sett ned nedre grense til noe enda lavere og hold øye med Fan2 temperaturen at den skal ligge på ca 75-80c på idling og 80-85 ved normal lett bruk.

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...