Gå til innhold

composite vs s-video


_coldfusion_

Anbefalte innlegg

Mange riktige, men også mange gale svar her.

Av composite og S-Video, så er S-Video best.

 

Så kan vi ta for oss alle alternativene:

 

Composite: Overfører hele signalet i en leder.

 

S-Video: Overfører signalet i 2 ledere, en til farger og en til bilde.

 

RGB: Overfører fargene; rød, grønn og blå i hver sin leder.

Men må i tillegg ha en eller to ledere til synkronisering av bilde (H og/eller V)

 

Component: Overfører som RGB i 3 ledere, men trenger ingen ekstra leder til

synkronisering da denne ligger invertert på Grønn.

(Denne overføringen støtter også progressive signaler)

 

DVI og HDMI er digitale overføringer og er helt identiske foruten at HDMI grensesnittet også inneholder støtte for overføring av digital lyd.

 

Scart: Er ingen billedoverføringsstandard, men en kontakt som kan overføre composite, S-Video og RGB.

I tillegg inneholder den ledere til lyd begge veier, samt signal for automatisk

å sette TV til riktig inngang, 16:9 omkobling osv.

 

Det er også flere produkter som overfører component signaler i scart kontakten,

selv om det ikke er mange som har det.

Dreambox DM7000 har component ut i scart'en og det fungerer helt glimrende.

 

Edit: kom forøvrig mange gode svar mens jeg skrev dette da :)

Endret av krolf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RF-modulering er vel helt ut for lenge siden? VGA = RGB og de to siste må neon andre svare på. :p

 

RF-modulering er vel kjent for å være ENDA dårligere enn composite, men her er det STOOOR forskjell på kvaliteten på modulatrorene i forskjellig utstyr.

 

RF-modulering = Radio Frequency modulation. Bilde (og evt lyd) blir sendt som vanlige TV-signaler (UHF/VHF). Har den fordelen at det fungerer på alle TV-er som har TV-tuner. Dvs. til og med bestefars gamle s/hv radionette fra 70-tallet.

Lenke til kommentar
DVI-D og hdmi er det samme, bare forskjellig plugg. DVI.I kan derimot både sende digitalt og analogt, men sendes det digitalt er det identisk.

Selv om det kanskje ikke har all verdens betydning med dages kilder er ikke dette helt riktig.

DVI har 8 bit RGB fargedybde, mens HDMI kan ha 8 bit RGB (som er identisk med DVI) eller 8, 10, eller 12 bit YCbCr. HDMI har også større båndbredde enn DVI.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Hei

Jeg har TVout kontakt på mitt gamle 9600PRO 256mb kort, men har S-Video på TVen. Jeg har et adapter som fulgte med skjermkortet som er ifra TVout til kompositt og jeg prøvde å kobble til TVen med kompositt , men skrivebordet var nesten uleselig uansett hvordan jeg stilte det inn. Jeg prøvde å spille av film og det ble ganskje bra. TVout kontakten er akkurat samme som S-Video, men TVout har tre ekstra pinner i midten og jeg har hørt at man bare kan fjerne den llille plastikk biten i midten på S-Video kabelen å stikke den inn i TVout kontakten og det blir akkurat samme signaler som S-Video, funker dette?

Er det noen som evt. har et adapter fra TVout til S-Video å linke til?

Håper noen dær ute kan hjelpe meg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...