Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal kjøpe meg min første bærbare pc.

Jeg har null peil på Mac og OSX, men det hadde vært kult å lære.

Har ikke planer om å bruke over 10.000kr.

 

I denne prisklassen ligger det en masse bærbare pcer, men få Mac derfor har jeg tatt en titt på bruktmarkedet...

 

OBS jeg bor i Sverige!

 

Nå står det mellom disse maskinene:

 

Macbook Air 1.6Ghz, 2Gb, 80GB Denne koster 16495.- i Sverige så dette ser ut som en bra pris?

Denne er den svakeste maskinen jeg har sett på. Vil denne være kraftg nok til å kjøre HD video? (720, 1080)

 

Macbook 2.4Ghz, 2Gb, 160Gb Denne er kraftigere og koster mindre. Den koster 11.975.- ny.

 

HP 6510B Intel Core 2 Duo T9300 2.5GHz, 2048MB DDR2, 250GB SATA HDD, 14.1" WXGA, Vista Business + Xp Pro Spesifikasjonene i linken og på siden linken fører til er ikke like, men maskinen er bedre beskrevet på denne siden. Istedet for 7990.- kommer den på rundt 9100.- med bedre CPU og større HD som jeg syntes må til om man skal kjøre Vista.

 

 

Sistnevnte er jo slett ingen Mac, men kraftigere en maskinene nevnt over som koster like mye eller mere brukt. Dessuten er batterikapasiteten på over 5 timer med standard batteri og man kan kjøpe 12 cells batteri for lengre batteritid.

 

Jeg har ingen bedre argumenter for å overbevise meg selv om å kjøpe Mac enn at det hadde vært kult å kunne OSX ettersom jeg jobber i databransjen. Mac har rykte på seg at de koster mere p.g.a. useendet, at Mac ser stilig ut er en ting som ikke står høyt i prioritet. Jeg har heller ingen iPhone, iPod eller andre Mac dingser. Som dere sikker skjønner lener jeg mot HP'en.

 

Så hvorfor skulle jeg kjøpe en Mac?

 

Maskinen vil være en sekundær maskin som jeg tar med på jobb, til venner og på reiser for nettsurfing, film/musikk og sikkert litt skriving iblandt. Dette er som dere kanskje forstår ikke en maskin jeg trenger, men noe jeg har lyst på :)

Endret av Hans Erling
Lenke til kommentar

Prisen for Apple-produkter har ikke mye med utseende å gjøre etter min mening, klart det er en del av produktlinjen med en form for gjengående design, men det er mer brukeropplevelsen en betaler for, noe en ikke like lett får med en Windows eller Linux-PC.

 

Tror du vil ha mer glede av en Macbook enn en Macbook Air om du går for en Mac, lagring og prosessorkraft er noe en kan verdsette i en maskin en har med på reiser og på kontoret. Jeg synes personelig ikke formfaktoren til Macbook Air er verdt de tusenlappene, Ghz og GB en må ofre for den.

 

Om du vurderer en Windows-PC mot en Mac, må du nesten låne en mac for å se hva du trives med. Det er en brukeropplevelse du kjøper med en Mac, ikke bare hardware. Så om du trives med OSX vil være avgjørende hvor vidt du vil føle at det er verdt det. (Forøvrig 2 uker angrefrist ved kjøp over nett, i det minste her i Norge, så kan forsåvidt prøve det på den måten om du har pengene til å legge ut og tid til å bruke på det.)

 

Jeg som mange andre hoppet bare i det, og kan vitne om at vannet er varmt og forfriskende. Men du får vurdere selv om du vil hoppe rett etter oss, dyppe føttene først, eller bare snu og gå tilbake til bilen for steke i sola og sloss med mygg :)

Endret av Rexinor
Lenke til kommentar

Går fint med en vanlig Philips 00-trekker.. Kan hende du klarer det med en større en også, husker ikke hvilken størrelse jeg bruker på jobben, men skruene har såpass dype spor i hodene at du fint klarer det med en trekker som er langt større enn det det ser ut som.. Bare husk at skruene ikke skrues helt ut, da sparer du masse tid når du skal sette på igjen L-braketten :)

Lenke til kommentar

Skal skaffe meg iWork nå. Det var forhåndsinnstallert på maskinen da jeg fikk den, og fikk en "30-days trial" før jeg måtte kjøpe tilgangsnøkkel for å kunne bruke alle funksjonene. Spørsmålet er om jeg skal kjøpe tilgangsnøkkelen, eller om jeg skal kjøpe installerings CD'en. Trenger jo forsovet bare koden, men hvis jeg trenger å installere alt på nytt, hva gjør jeg da?

 

 

Takk for svar :)

Endret av Liquidkey
Lenke til kommentar
Du får da en nøkkel om du kjøper iWork.

iWork er ferdig installert på maskinen, for å få det til å fungere (lagre og printe) trenger jeg en nøkkel. Gidder jeg å kjøpe en intallasjons CD når det tar noen dager, når jeg kan få programmet til å fungere om et par minutter når jeg kjøper kun nøkkelen? Det jeg lurer på er hva jeg gjør hvis jeg skulle trenge å installere det på nytt seinere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...