Gå til innhold

Dell 2001FP eller 2005FPW ?


krbalto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har selv 2405 FPW, og såpass kan jeg si, at de som hevder lykke ikke kan kjøpes for penger... :p

 

Bruker ikke veldig mye tid på spill, men såpass at jeg har kjørt GTA3 San Andreas, Far Cry og Splinter Cell Chaos Theory - alle har støtte for 1920 x 1200, uten store problemer på min pc med GeForce 6600 GT PCI-E kort.

 

Har også en TV i det herlige "16:9" formatet. Er ikke noe stort problem å se på tv i 4:3 format med omvendt letterbox, noe du selvfølgelig kan gjøre på dell sine skjermer også hvis spillet ikke støtter widescreen.

 

Det som er blitt sagt i tester forøvrig er at inngangene du kobler dvd/tv inn på gir litt dårlig resultat.

Lenke til kommentar
Enten kjøper du deg en 24" wide, eller så kjøper du en vanlig 4:3 20" LCD. Fler pixler, mer moro. 20" wide LCD havner i samme kategori som 19" - lavoppløselige tøyseprodukter. Og en masse ekstra knot for å få spill til og se bra ut. Skjønner ikke at dere gidder, men noen vil sikkert forsvare kjøpet sitt + at de fikk den billig.... :whistle:

:nei:

 

Forskjellige folk, forskjellige prioriteringer...

 

For meg er høy oppløsning omtrent det siste jeg vektlegger når jeg vurderer skjermer. Fargegjengivelse, kontrast, bildeformat, geometri (CRT), respons (LCD) og skjermbytte ved pikselfeil (LCD) er alle mye viktigere i mine øyne. Men jeg legger en del vekt på at den støtter standard oppløsninger i spill. Den bør ikke være begrenset til ganske ukurante oppløsninger som 1680*1050, da ville 1536*960 vært noe bedre (slik at jeg kunne bruke 1280*960 i 4:3).

Lenke til kommentar
Enten kjøper du deg en 24" wide, eller så kjøper du en vanlig 4:3 20" LCD. Fler pixler, mer moro.  20" wide LCD havner i samme kategori som 19" - lavoppløselige tøyseprodukter. Og en masse ekstra knot for å få spill til og se bra ut. Skjønner ikke at dere gidder, men noen vil sikkert forsvare kjøpet sitt + at de fikk den billig....  :whistle:

:nei:

 

Forskjellige folk, forskjellige prioriteringer...

 

For meg er høy oppløsning omtrent det siste jeg vektlegger når jeg vurderer skjermer. Fargegjengivelse, kontrast, bildeformat, geometri (CRT), respons (LCD) og skjermbytte ved pikselfeil (LCD) er alle mye viktigere i mine øyne. Men jeg legger en del vekt på at den støtter standard oppløsninger i spill. Den bør ikke være begrenset til ganske ukurante oppløsninger som 1680*1050, da ville 1536*960 vært noe bedre (slik at jeg kunne bruke 1280*960 i 4:3).

1680*1050 er jo ikke en ukurant oppløsning når skjermen er 16:10. Dell's 2005 og 2405 støtter 1:1 i oppløsninger. Så dersom du ønsker å kjøre 1024x768 så bruker den bare det antall piksler for i vise det. Greit, du får sorte barer rundt omkring. Men da har du 1:1 i allefall.

 

Uansett, har testet både 2005FPW og 2405FPW (som jeg får selv snart). Begge er veldig bra skjermer, men 2005FPW er i grunn ikke så stor når du har testet 2405FPW. Den er som en 17" i høyden, å det blir for lite for meg. 1920x1200 er bare utrolig deilig å jobbe med.

 

Kan jo nevne at HP har en 23" WS skjerm som støtter 1920x1200 og har de samme inngangene som Dell's skjerm. Denne er også meget bra. Sjekk på forumet, er en egen tråd om denne her.

 

Men skal du ha en fra Dell, vel 2405FPW...helt klart! Bruker den daglig på jobb. Kan helt klart anbefales...

Lenke til kommentar

Hmm.. Takk til alle som har deltatt. :)

 

Er det mange dager igjen til dell kommer med nye tilbud?

:dribble:

 

Kanskje det blir en 2005, er ikke sikkert lommeboka tillater noe større.

Men er det ikke noe som heter 'har man lyst har man råd/lov'? :roll:

eller noe sånt..

 

Er det noen som har flere bilder av 2005 og 2405 slik at man får et inntrykk

av størrelsen på de 2 skjermene?

Har sett på bildene på trådene til begge, men hvis noen har flere bilder så

er jeg meget takknemlig for det. :dribble::dribble:

Lenke til kommentar

For meg er høy oppløsning omtrent det siste jeg vektlegger når jeg vurderer skjermer. Fargegjengivelse, kontrast, bildeformat, geometri (CRT), respons (LCD) og skjermbytte ved pikselfeil (LCD) er alle mye viktigere i mine øyne. Men jeg legger en del vekt på at den støtter standard oppløsninger i spill. Den bør ikke være begrenset til ganske ukurante oppløsninger som 1680*1050, da ville 1536*960 vært noe bedre (slik at jeg kunne bruke 1280*960 i 4:3).

1680*1050 er jo ikke en ukurant oppløsning når skjermen er 16:10. Dell's 2005 og 2405 støtter 1:1 i oppløsninger. Så dersom du ønsker å kjøre 1024x768 så bruker den bare det antall piksler for i vise det. Greit, du får sorte barer rundt omkring. Men da har du 1:1 i allefall.

 

Uansett, har testet både 2005FPW og 2405FPW (som jeg får selv snart). Begge er veldig bra skjermer, men 2005FPW er i grunn ikke så stor når du har testet 2405FPW. Den er som en 17" i høyden, å det blir for lite for meg. 1920x1200 er bare utrolig deilig å jobbe med.

 

Kan jo nevne at HP har en 23" WS skjerm som støtter 1920x1200 og har de samme inngangene som Dell's skjerm. Denne er også meget bra. Sjekk på forumet, er en egen tråd om denne her.

 

Men skal du ha en fra Dell, vel 2405FPW...helt klart! Bruker den daglig på jobb. Kan helt klart anbefales...

Meh, kunne aldri tenkt meg 1024*768 med 1:1 på en slik skjerm, ville blitt knøttlite bilde. 1400*1050 kunne vært aktuelt i spill som ikke støtter widescreen, men jeg er usikker på hvor mange spill som støtter den oppløsningen. 1280*960 og 1600*1200 derimot, kan du velge i omtrent 99% av spill fra de siste 5 årene. Derfor synes jeg skjermer bør være 960 eller 1200 piksler i høyden.

 

Den HP-skjermen (L2335 tror jeg) kan nok anbefales. Anandtech utnevnte den til beste skjerm i sin klasse, bedre enn 2405FPW.

Lenke til kommentar

1400 aktuelt i spill som ikke støtter Widescreen? Dersom du har 1400x1050 tilgjengelig har du også 1680x1050 tilgjengelig.

 

Ang. spilling med widescreen - jeg ser ikke helt det store problemet. Dersom det ikke er støtte for 1680x1050 oppløsningen velger du bare en annen - fullscreen blir det uansett. Bildet blir kanskje strekt, men det har ikke jeg lagt spesielt merke til. Jeg har hatt 2005FPW i ca et halvt år tror jeg, og har aldri vært borti den "aspect" funksjonen.

 

BTW: Virker som om noen glemmer at 2405FPW koster dobbelt så mye som 2005FPW... Jeg kjøpte heller to stk 2005FPW :D

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Ang. spilling med widescreen - jeg ser ikke helt det store problemet. Dersom det ikke er støtte for 1680x1050 oppløsningen velger du bare en annen - fullscreen blir det uansett. Bildet blir kanskje strekt, men det har ikke jeg lagt spesielt merke til. Jeg har hatt 2005FPW i ca et halvt år tror jeg, og har aldri vært borti den "aspect" funksjonen.

Jeg har prøvd å strekke 4:3-bilde på en 16:9 TV, og det er veldig merkbart, helt uakseptabelt for meg. Å strekke til 16:10 er vel litt bedre, men ville fortsatt irritere meg. Å strekke med "aspect", altså beholde 4:3-forholdet, kunne vel gå an, men det er ikke optimalt og burde være unødvendig. Altså holder jeg meg unna alt med 1680*1050-oppløsning.

Lenke til kommentar

Var klar til å bestille 2005FPW nå men : 'Sendes normalt: 3+ uker' !! :cry::cry:

Og tilbudet på 2001FP gikk ut nå, angrer nesten at jeg ikke kjøpte

den istedet: 'Sendes normalt: 1-2 dager'

 

Er det noen andre brukbare alternativer til ca 4500-5000.-

Helst 20" eller 21", og med en noenlunde "vanlig" leveringstid?

 

Tror dere det er mulig å få et meget godt tilbud på 2001FP hvis man ringer dell?

 

Eller er 2005FPW så god at den er verdt all den lange ventetida?

Endret av krbalto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...