Gå til innhold

Lykke til med ny regjering!


Anbefalte innlegg

At det er synonymt med likegyldighet å la være å stemme er jeg ikke enig i. Du kan være pizzaelsker og hverken like "Pølse og Tomat" eller "Tacos". Hva blir bedre for deg som om du stemmer på en av dem?

 

Geir :)

Det kan i teorien ikke være snakk om likegyldighet, men i praksis blir det det. Du lar være å stemme/stemmer blankt fordi du ikke er enig med noen partier, men "stemme-blankt"-partiet finnes jo strengt tatt ikke. Det betyr at samfunnet går videre og tar avgjørelser for deg uten at du har hatt noe å si på den politiske retningen.

 

Og jeg vil påstå at det er litt spesielt hvis du ikke greier å finne et parti du i hvert fall er litt enig i blant 20~ partier . Smart å stemme på de du er minst uenig i da de du er mest uenig med da mister innflytelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sant nok, men av de tyve partiene er det bare 7-8 som kommer på tinget, og skal du stemme taktisk er det en ytterligere sjanse for at du stemmer om ikke mot så hvertfall på akkord med din faktiske overbevisning.

 

Og så spørs det hvor mye valg du egentlig har på den politiske retningen da. Et valg vinner Arbeiderpartiet og setter skattene opp, et annet vinner Høyre og setter dem ned. Ingen av dem rekker å revolusjonere samfunn i den ene eller andre retning. Med unntak av Arberiderpartiets lange maktperiode etter krigen.

 

Men uansett så tar "samfunnet" avgjørelser for deg. Er du heldig får du politikere som tar avgjørelser sånn noenlunde i tråd med hva de gikk til valg på og hva du tror på. Men noen direkte sammenheng er det for mange vanskelig å se. Derfor er mange av de som er ivrigst før valgene mest misfornøyd etterpå.

 

Selv har jeg et par-tre ganger (inkludert denne gangen) stemt Venstre blant annet fordi jeg har sympati for deres politikk for småbedrifter og etablerere. Hva føler jeg da når Skogsholm i poisisjon som samferdselsminister overprøver sin egen fagetat og spenner bein under nyetablerte firmaer for å forsvare Telenor og Netcom (som hun kom fra)...?

 

Spørsmålet er altså om "litt enig" er bra nok grunnlag til å forsvare å overlate styringen med liv og økonomi til andre mennesker bare for å vært med å "bestemme". Noen synes ikke det, og det har jeg respekt for. Om det er et problem for demokratiet? Ja det er det sikkert. Men politikerforakt og politisk likegyldighet er da ikke den enkelte velgers feil. Demokratiet er til for folkets skyld, ikke for politkernes, og fungerer det ikke så får politikerne begynne å bekymre seg mer om å få folk til å bry seg om politikken deres enn å få flertall blant de få som gjøre det...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

At det er synonymt med likegyldighet å la være å stemme er jeg ikke enig i. Du kan være pizzaelsker og hverken like "Pølse og Tomat" eller "Tacos". Hva blir bedre for deg som om du stemmer på en av dem?

 

Geir :)

Det kan i teorien ikke være snakk om likegyldighet, men i praksis blir det det. Du lar være å stemme/stemmer blankt fordi du ikke er enig med noen partier, men "stemme-blankt"-partiet finnes jo strengt tatt ikke. Det betyr at samfunnet går videre og tar avgjørelser for deg uten at du har hatt noe å si på den politiske retningen.

 

Og jeg vil påstå at det er litt spesielt hvis du ikke greier å finne et parti du i hvert fall er litt enig i blant 20~ partier . Smart å stemme på de du er minst uenig i da de du er mest uenig med da mister innflytelse.

stemmer man blankt så møter man opp. benytter sin rettighet og gir beskjed om at ingen aktuelle partier er tilliten verdig for vedkommende. Det er absolutt, både i teori og praksis, å si sin mening.

Lenke til kommentar
Men det gir deg lite eller ingen innflytelse på politikken som føres.

Akkurat som når du stemmer. Du får en halv milliondels innflytelse på hvem som skal føre politikken, men ikke på politikken som føres. Er det innflytelse du ønsker må du melde deg inn i et parti og bruke mye tid på å nå inn i de indre sirkler.

 

Og du må ikke kaste bort tiden din på RV eller et hvilket som helst småparti, selv om de står ditt hjerte nærmest. For de får ingen reell politisk innflytelse i din levetid. Melder du deg inn i SV og kommer så langt at du får reise på landsmøte å stemme over dine hjertesaker i partiets høyeste organ får du oppleve partilederen sitte på TV2 og si "Dere vet hvordan det er på landsmøter. Entusiasmen tar overhånd. Det vedtaket kommer vi ikke til å sette ut i livet"...

 

Nei du må melde deg inn i Arbeiderpartiet, gå broilerskolen og ta en Giske. Da får du innflytelse. Eller gå gradene i LO.

 

De har broilerskole i Høyre også, men akkurat når du tror du skal få makt så bestemmer partiet seg for å satse på Bondevik som statsminister...

 

Eventuelt kan du satse på en karriere i lokalpolitikken og ta tiden til hjelp, men det er en farefull ferd på humpete veier.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Sats på å bli lokalpolitiker du. Sitt og hør på folk som diskuterer noe du ikke skjønner bæret av, før du skal stemme over det - og blir nødt til å stemme mot din overbevisning. Lykke til!

 

"Og du må ikke kaste bort tiden din på RV eller et hvilket som helst småparti, selv om de står ditt hjerte nærmest. For de får ingen reell politisk innflytelse i din levetid."

*HOST*jo*HARK*

Lenke til kommentar

tom, det har skjedd mye med RV. Men oppslutningsvis kunne det godt skjedd mer ja ;) Men jeg synes ikke dét skal være det avgjørende når man velger parti. Stem faktisk ikke taktisk heter det...

 

Tenkte jeg skulle kommentere Qwseyvnd sitt "godt gjennomtenkte" utsagn, men jeg lot det være, lager meg heller litt ekstra kakao *nam*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...