Jump to content
Sign in to follow this  
Gromle

Når kom de maskinlesbare passene?

Recommended Posts

De kom for lenge siden. Har faktisk et allerede :) Er heldigvis ikke noe sånn "Du MÅ fornye passet ditt siden du har et av den gamle typen" hvis det var det du var ute etter.

Edited by Ernie

Det ville jeg sjekka opp hvis jeg var deg. Det lønner seg å ha papierene i orden. Hva med å forhøre seg med det lokale passkontoret, politiet eller noe?

Jo var nede på passkontoret i dag. De sa jeg hadde rett type pass, men jeg trodde ikke jeg hadde det. Så var egentlig derfor jeg lurte på når de maskinlesbare egentlig kom.

Hvis du skal reise til USA på VWP (visa waiver program), dvs uten visum, må du det, jo, Ernie :)

Ja, sant det, men pass som skrives ut nå må være biometrisk hvis man skal inn i USA da.

Jo var nede på passkontoret i dag. De sa jeg hadde rett type pass, men jeg trodde ikke jeg hadde det. Så var egentlig derfor jeg lurte på når de maskinlesbare egentlig kom.

Ahh ... Nei, det er jo som sagt en stund siden.

Edited by Ernie

Hvis du skal reise til USA på VWP (visa waiver program), dvs uten visum, må du det, jo, Ernie :)

Ja, sant det, men pass som skrives ut nå må være biometrisk hvis man skal inn i USA da.

Kan du underbygge dette?

Kan du underbygge dette?

Hmm... har vist blingset litt med datoen. Det er vist 1. oktober de setter igang med det der. I tillegg har vist USA utsatt det med et år siden jeg sist leste om det som var tidlig i sommer når jeg var på lensmannskontoret for å fornyet passet.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=217571

Jeg driver med sånne biometriske pass - om du er interressert vil jeg sitte inne på mer info i løpet av uken. Mitt maskinlesbare går ut til sommeren, og jeg må fornye.

Dette også i forbindelse med visum til US - da US strammer inn greencard-reglementet og jeg mister oppholdstillatelsen 31 desemember. :(

det er det som er maskinlesbart da vel.

Nei, det trenger ikke være strekkoder for å være maskinlesbart.

Maskinlesbart vil bare si at man følger en standard som er utviklet for slik at maskiner kan lese den. Dette kan like gjerne være vanlige lesbare bokstaver som en strekkode.

æsj, jeg hater å ta feil :cry:

Fra aftenposten

Hvis siden med personopplysninger i passet ditt er maskinskrevet, har du et maskinlesbart pass. Er denne siden håndskrevet, har du ikke maskinlesbart pass. Og det mange kaller elektronisk pass, er altså det samme som maskinlesbart pass, som er det riktige navnet.

God damn it. Jeg skal til USA om 2 uker, og skal i så henseende ha et J1 visum. I går fikk jeg brev fra skolen med en "checklist" som bl.a. inneholdt et krav om maskinlesbart pass. Har ikke dette...

...men så ringte jeg ambassaden i dag. De sa at dette var piss. Så lenge jeg skulle ha visum, var det ett fett.

Eid :thumbup: