Gå til innhold

Når kom de maskinlesbare passene?


Gromle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal ha J1 for to år. Har gjort unna alt nå, venter bare på DS-2019 ("confirmation of eligibility for J1-visas" eller noe) fra skolen. Skulle være her på mandag eller tirsdag. Så må jeg avtale intervju på ambassaden, og så skulle det være i boks.

 

Reiser forøvrig 3. oktober. Skal til NAIA, se sig.

Lenke til kommentar

Ah. Da så. Jeg er så sur fordi jeg mister normalt opphold, men samtidig gjorde det at jeg kunne komme inn på skolen min som "int'l student", og i stedet for å konkurrere på de vanlige plassene, med 3,5 søkere per plass, så gikk jeg rett inn og fikk int'l plass.

 

Hva spør de om på J1-intervjuet? Så det stod at selve intervjuet bare tok 5-10 minutter, men sist vi fornyet oppholdstillatelse ble jeg spurt i det vide og brede i en halvtime om hva jeg syntes om Michael Moore, om jeg siden sist var blitt medlem i noe parti,(UH - med påfølge utspørring om hva Høyre stod for...) og alt mulig...

Lenke til kommentar

Men du har hatt intervju? For de gamle greiene mine jeg har jo gjennom det brain-drain-greiene, H1B - som vi fikk endret til fult green card, em som vi ikke tok i bruk. Det var for halvannet år siden omtrent, at vi måtte på intervju hvis vi ville beholde oppholds og arbeidstillatelse. Men nå har jo bush-administrasjonen strammet inn på det uansett. Men jeg hadde altså opphold fra før, og ble likevel så strengt utspurt. Bare derfor jeg lurte på hva de spør om i forhold til J1.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Du trenger maskinlesbart ihvertfall, er det nyere enn et eller annet må det være biometrisk. Visum koster 100 dollar, pass koster 1000 NOk men varer i ti år... Ville vurdert nytt pass hvis du ikke har maskinlesbart.

5015952[/snapback]

ja vet jeg trenger nytt pass... men var usikker på om man må ha visum og, skal være i en del av landene rundt usa, men kommer til å stikke en tur innom usa og, når jeg først er i området

Lenke til kommentar
Du trenger maskinlesbart ihvertfall, er det nyere enn et eller annet må det være biometrisk. Visum koster 100 dollar, pass koster 1000 NOk men varer i ti år... Ville vurdert nytt pass hvis du ikke har maskinlesbart.

5015952[/snapback]

 

 

De biometriske er ikke kommet i Norge enda, og leste at de mest sannsynlig kom til å bli utsatt en stund til pga. Datatilsynet.

 

Og eller så trenger du ikke noe mer. Skal du være i USA i under 90dager, så reiser du på Visa Waiver Program. Dvs. at du slipper inn i landet, men må fylle ut ett skjema som du må levere igjen når du reiser.

 

Har undersøkt endel rundt dette ettersom jeg reiser til California i morgen.

 

Edit: Du må selfølgelig ha maskinlesbart pass. Stikk innom nærmeste politistasjon og sjekk om ditt pass er det.

Endret av Gromle
Lenke til kommentar

Har de ikke kommet kanskje? Jeg har levert inn dette i dag, bildekravene var skjerpet pga dette, og jeg skal få biometrisk pass produsert av et undersselskap av den Finske bank i løpet av tolv virkedager. Ikke fortell meg at biometriske pass ikke har kommet.

 

Visa Waiver forutsetter maskinlesbart pass - i motsatt tilfelle kreves visum.

 

Du kan reise til Ca fint hvis passet ditt ikke er utstedt denne måneden. I såfall må det være biometrisk.

 

Og jeg har undersøkt en god del selv da jeg trenger "langtidssopphold" i Statene, og når passet kommer vil få innlimt "trader-visum" i Egypt.

 

BIOMETRISKE PASS ER IKKE; GJENNTAR IKKE; STOPPET. De er her NU!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...