Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan tar mann burnout?


FpsStu

Anbefalte innlegg

Topic sier vell det meste?

 

Er på min 12time på kjøreskole, og må si det er heller vanskelig å få til en burnout... Når jeg ruser opp motoren, og slipper clutchen, bare kveles driten... Kan kanskje ha noe med at det er en Golf med 1.4(!) motor?

 

Er burnout umulig med automat gir? Selv med over 300hk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kanskje i tilfellet sensor spør om man kan vise hvordan man ikke skal oppføre seg :/

 

Kjørte i går bak en bil (var ti meter bak eller no) så kommer en postbil fra venstre og stopper for den første og jeg turer videre etter han foran. Men så klarer han i postbilen å burne så røyken står fra dekkene for å komme forbi meg (japp han har vikeplikt for meg) og jeg må bråbremse.

 

Posten skal alltid frem :s, ikke bli slik!

Lenke til kommentar
Er burnout umulig med automat gir? Selv med over 300hk?

 

Med 300HK får du det nok til men med gammeldags automatkasse så skal det mere hester til en med manuellkasse.

Den gamle Datsun 200L med 114HK jeg hadde for en del år siden var det ingen problemer å legge lakrisstriper med men med Nissan Laurel 2,4SLX med 135HK og automatkasse går det ikke.

Årsaken er ganske enkelt at 1. giret på automater er en del høyere en på manuellkasser samtidig med at man ikke får til å rykke så bra med automat.

Lenke til kommentar

Greit, jeg skal slutte å skremme kjørelæreren, og vente til jeg får lappen og egen bil med å kødde med sånt... men noen som kan forklare hvordan? vil ikke akkurat sende clutchen til helvette fordi jeg ikke vet hvordan...

 

Må jeg sette på brekk? brems? eller er det som jeg trodde, ruse opp motor og bare slippe clutch sakte?

Lenke til kommentar

Dersom du har forhjulstrekk :

Sett på handbrekk, gi motoren passe turtall, slipp clutchen brått, og gi full gass.

Juster så turtallet til du syns det selv passer.

NB! Pass på turtallet så du ikke blåser motoren til himmels dersom den ikke har turtallsperre.

 

Ved bakhjulstrekk :

Stå i ro med bilen, Hold bremsen litt inne, gi passe turtall, slipp clutchen brått, og juster bremsefoten litt slik at bilen står i ro mens du brenner dekk.

Bruk gjerne venstrefoten til å justere bremsingen med etter du har sluppet clutchen.

 

For begge øvelser gjelder førstegiret såfremt du ikke har stor motor.

Pass også på at det er dekk du brenner, og ikke clutch :p

 

Dette er litt vanskeligere å gjøre, kontra å burne med en forhjulstrekket bil, men øvelse gjør mester, så det er bare å tyvlåne pappas BMW :roll:

Lenke til kommentar
det der med postbiler er morsomt... har ikke sett en postbil enda som kjører mer eller mindre 'normalt'..

 

Derfor var det litt morsomt når en av de lokale postbilene kokte nede på postkontoren så dampen stod :D

hehe, det har de bare godt av. Det er seriøst den verste kjøringen jeg har sett, liker ikke folk som burner for å treffe meg når de har vikeplikt :l

Lenke til kommentar

Rus opp motor, slipp clutch fort og brutalt.. Alt samtidig som du holder på bremsen akkurat nok til at forhjulene holder bilen nogenlunde i ro. Bremsekraften er størst på forhjulene, og kraften fra motoren er sterkere enn bremseeffekten på bakhjulene, derfor vil bakhjulene spinne samtidig som forhjulene holder bilen på stedet hvil.

 

Hvor mange hk man må ha kommer alt an på bilen. Har dratt noen saftige burnouts med 115hk (manuell og diffbrems) og 150hk (automat + diffbrems). Forskjell fra dekk til dekk, automat til automat, bil til bil...

 

I min verden så er "burning" med forhjulstrekk nada kult. Vil påstå at det er umulig å ta en skikkelig burnout med forhjulstrekk.

Lenke til kommentar
Når (bak)hjulene først har begynt å spinne, sliter det vel ikke spesielt my på annet enn dekk. I forhold til litt hard kjøring, mener jeg

Sliter nok en del på drivverk / motor, samt relativt mye på bremser bak.

Hadde en fiat for en del år siden som fikk gjennomgå, og den var stort sett fri for bremser bak til slutt.

Lenke til kommentar

Dette er da med manuelt gir. Det er jo avhengig om du har forhjuls eller bakhjulstrekk.

 

Forhjulstrekk: De fleste biler med fwd har handbrekket på bakhjulene. Så bare sett bilen i 1 gir, rus motoren, slipp clutchen og gi full gass. Fordi at bilen bremser på bakhjulene, så spinner forhjulene.

 

Bakhjulstrekk: Her kreves det litt hester kanskje? Rwd bremser jo på forhjulene, så da er det bare og sette bilen i 1, rus, motoren til helvette, slipp clutchen og trø inn bremsen. Har du nok hester, så vil bilen begynne og "Burne".

 

Med automatgir og rwd så er det bare og trykke inn bremsen og gi full gass, om du har nok hester. Stefaren min har en Transam som vi prøvde det på. Var så vidt borti gassen, så kom røyken. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...