Gå til innhold

Bestilt en får to bærbare? - la oss vente å se -


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tull og tøys. Det er ene og alene Dell som bærer ansvaret, siden det juridisk er deres produkt. De vet jo i prinsippet hvem som besitter det, hvis de ikke gjør noe får å få det tilbake er det deres problem. Kreditors ansvar!!

Lov om straff (straffeloven).

 

§ 393. Med Bøder straffes den, som retsstridig bruger eller forføier over Løsøregjenstand, der tilhører en anden, saaledes at den berettigede derved paaføres Tab eller Uleilighed, eller som medvirker hertil.

 

Når man vet at det tilhører en annen, har man et ansvar til å si fra. En PC til 10 000,- er også oppe i såpass stor verdi at straff faktisk kan være aktuelt.

 

Men det er klart, trådstarter kan satse på at politiet vil tro på ham om han sier han trodde det var en gave fra et familiemedlem, og at han derfor ikke så noen grunn til å sjekke nærmere hvorfor en PC plutselig ble levert på døra.

Lenke til kommentar
At det rent juridisk skal kunne gå an å lure seg unna, gjør IKKE at dette forsvarer seg moralsk sett.

 

Folk ass...

Det gjør det vel. Dell er fullstendig klar over hvor den maskinen befinner seg. Trådstarter har ingen meldeplikt. Det er hverken hans maskin eller hans problem.

Lenke til kommentar
Tull og tøys. Det er ene og alene Dell som bærer ansvaret, siden det juridisk er deres produkt. De vet jo i prinsippet hvem som besitter det, hvis de ikke gjør noe får å få det tilbake er det deres problem. Kreditors ansvar!!

Lov om straff (straffeloven).

 

§ 393. Med Bøder straffes den, som retsstridig bruger eller forføier over Løsøregjenstand, der tilhører en anden, saaledes at den berettigede derved paaføres Tab eller Uleilighed, eller som medvirker hertil.

 

Når man vet at det tilhører en annen, har man et ansvar til å si fra. En PC til 10 000,- er også oppe i såpass stor verdi at straff faktisk kan være aktuelt.

 

Men det er klart, trådstarter kan satse på at politiet vil tro på ham om han sier han trodde det var en gave fra et familiemedlem, og at han derfor ikke så noen grunn til å sjekke nærmere hvorfor en PC plutselig ble levert på døra.

Men den tilhører fortsatt Dell, selv om den ligger hjemme hos trådstarter.

Lenke til kommentar
Eggsactlu UAM; du møter deg selv i døra nå.

Nei, egentlig ikke. Personlig vil jeg latt være å ta i mot varen, rett og slett fordi jeg blir økonomisk ansvarlig så fort jeg signerer fraktdokumentet. Dvs., ødelegger eller selger jeg produkt må jeg betale for det, om det kommer et krav. Men det er uansett Dell som er ansvarlig for å innhente pengene eller få tilbakeført produktet. Jeg er ikke pliktig til å påminne de om min manglende betaling, eller om deres feilsending, det er som sagt kreditors ansvar.

Lenke til kommentar
Men den tilhører fortsatt Dell, selv om den ligger hjemme hos trådstarter.

Les paragrafen en gang til, så skjønner du kanskje poenget med hvorfor personen over sier at du møter deg selv i døra.

Men herregud, skjønner dere ingenting? Om trådstarter velger å ta sjanse på at Dell aldri kommer med et krav så er det hans problem. Skulle de komme med et krav har han to valg, enten betale eller la Dell hente maskinen. Det er vel pokker meg ikke tyveri!

Lenke til kommentar

Å lukke øya og "håpe" at noen, om det er Dell eller hvem som helst, overser noe til en slik pris, er sågodt som tyveri i mine og mange andres øyne. JEG SIER IKKE HER AT TRÅDSTARTER ER NOEN TYV, før noen påstår det, men den retningen denne tråden har tatt synes jeg er skremmende, spesielt med tanke på at så mange faktisk mener det er greit.

 

Det er det ikke, om det er Dell eller bestemor som mister penga, galt/uetisk er det likevel, og lite hederlig oppførsel. Og sammenlikningene mange her trekker frem er helt bak mål, man kan ikke sammenlikne 10.000 med en tannbørste på rimi eller 180 kroner liggende på bakken. Den som fortsatt mener det må være kraftig miljøskadd.

Lenke til kommentar

Jaja, mye rare mennesker ute å går.

Det ble nevnt noe om 180 kr (merkelig eksempeltall forsåvidt).

Mener jeg enten leste det, eller så sa en poiltikar det til meg, at dersom gjenstandens verdi er under 1000,- og ikke kan knyttes opp mot en person, så kan du beholde den. Alt over 1000,- er du pliktig til å melde til politiet.

 

Et eksempel som passer bra inn her er en som jobber i butikk, f.eks. kassadame:

Veldig mange butikker har nå et system der hver kassearbeider har sin egen "kasse", enten det er ved innlogging, eller om det er ved fysiske kasser.

Enkelte butikker kjører en veldig har policy på diff i kassa, oftest en av disse tre alternativene:

1) Butikker dekker diff uansett

2) Ansatt må dekke underskudd, men butikken får overskudd

3) Ansatt må sørge for at kassen går i null, enten ved å legge til eller ta ut.

 

Dersom Dell følger alternativ 2 eller 3 (noe jeg forsåvidt ikke tror, men hvem vet), da kan det ende med at én stakkars ansatt hos Dell plutselig mister store deler av månedslønnen sin, og kanskje til og med jobben.

 

Personlig er jeg en veldig ærlig person når det kommer til butikker. For ikke lenge siden fornøyet jeg store deler av garderoben min, og damen i kassen glemte å slå i to belter. Hun priste seg lykkelig og takket meg, og sa at hun måtte ha dekket det selv om jeg ikke hadde sagt ifra. Ja, jeg tapte 300 kr på det, men det var 300 kr jeg egentlig hadde tatt farvel med på forhånd. Dessuten mener jeg at den største gleden er å gjøre andre glad. Klisjé? Javel, men det funker for meg :)

 

At noen allerde har meldt denne tråden til Dell, gjør meg glad, jeg hadde tenkt å gjøre det samme. Viper sier han startet tråden for å få "reaksjoner", men personlig tror jeg det var med den ene grunn å finne ut hvilke sjanser han har.

 

Jeg har ikke så mye annet å si enn at jeg håper du leverer tilbake pcen dersom den kommer til deg, viper, eller så hpåer jeg virkelig du blir tatt og får smekk på pungen. Første er nok å foretrekke, da jeg føler ærlige mennesker har størst nytteverdi.

Lenke til kommentar
Jaja, mye rare mennesker ute å går.

Det ble nevnt noe om 180 kr (merkelig eksempeltall forsåvidt).

Mener jeg enten leste det, eller så sa en poiltikar det til meg, at dersom gjenstandens verdi er under 1000,- og ikke kan knyttes opp mot en person, så kan du beholde den. Alt over 1000,- er du pliktig til å melde til politiet.

 

Et eksempel som passer bra inn her er en som jobber i butikk, f.eks. kassadame:

Veldig mange butikker har nå et system der hver kassearbeider har sin egen "kasse", enten det er ved innlogging, eller om det er ved fysiske kasser.

Enkelte butikker kjører en veldig har policy på diff i kassa, oftest en av disse tre alternativene:

1) Butikker dekker diff uansett

2) Ansatt må dekke underskudd, men butikken får overskudd

3) Ansatt må sørge for at kassen går i null, enten ved å legge til eller ta ut.

 

Dersom Dell følger alternativ 2 eller 3 (noe jeg forsåvidt ikke tror, men hvem vet), da kan det ende med at én stakkars ansatt hos Dell plutselig mister store deler av månedslønnen sin, og kanskje til og med jobben.

 

Personlig er jeg en veldig ærlig person når det kommer til butikker. For ikke lenge siden fornøyet jeg store deler av garderoben min, og damen i kassen glemte å slå i to belter. Hun priste seg lykkelig og takket meg, og sa at hun måtte ha dekket det selv om jeg ikke hadde sagt ifra. Ja, jeg tapte 300 kr på det, men det var 300 kr jeg egentlig hadde tatt farvel med på forhånd. Dessuten mener jeg at den største gleden er å gjøre andre glad. Klisjé? Javel, men det funker for meg :)

 

At noen allerde har meldt denne tråden til Dell, gjør meg glad, jeg hadde tenkt å gjøre det samme. Viper sier han startet tråden for å få "reaksjoner", men personlig tror jeg det var med den ene grunn å finne ut hvilke sjanser han har.

 

Jeg har ikke så mye annet å si enn at jeg håper du leverer tilbake pcen dersom den kommer til deg, viper, eller så hpåer jeg virkelig du blir tatt og får smekk på pungen. Første er nok å foretrekke, da jeg føler ærlige mennesker har størst nytteverdi.

Her har du det fremstillt perfekt!

 

jeg hadde rett og slett ikke likt å beholde noe jeg ikke hadde betalt for... :no:

Lenke til kommentar
nå syns jeg du ror på dypt vann afseth. hehe.

så lenge det står brukermoderator under navnet ditt, bør du tenke igjennom utsagna dine.

Ingen tvil om at det kan tolkes slik at du skulle maile Dell og legge ved IP adresse.

Dypt vann?

 

Brukermoderatorer har lov til å opptre som privatpersoner i forumet, og våre personlige meninger har ikke noe med hardware.no nettverket å gjøre. Dette støttes fra høyeste hold. Tror du noen hadde giddet å være moderatorer om de ikke kunne hatt sine egne meninger? Måtte jo unnlatt å poste på alt som ikke var rene avgjørelser som moderator. Så kanskje en idé å faktisk vite hva du prater om før du hevder jeg er på "dypt vann".

 

Men skjønner ikke hvorfor vi diskuterer dette. Det er veldig off-topic, og ingen har tatt noe skade av det jeg sa.

Lenke til kommentar

Som brukermoderator har du tilgang på IP'n. Stemmer?

Derfor syns jeg det er upassende å komme med "trusler" (leser man mellom linjene, så tolker iallefall jeg det som en trussel)

Jeg syns du skulle skille mellom moderator Afseth og Bruker Afseth.

 

Hva med to profiler? eller kanskje du er for stolt av mod tittelen og antall innlegg?

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor noen hele tiden nevner etikk og moral her. Noen er visst veldig styrt av hva de har blir programert til å mene og hva "alle vet er rett", men dere må forstå det er faktisk noen som utnytter mer av sine rettigheter og bare svarer ovenfor de norske lover, og ser derfor ikke denne saken som så svart/hvitt.

 

Til du som mener det ikke er kjekt å bruke en stjålet maskin, så kan jeg hvertfall for min del avkrefte det.

 

Og mens vi er inne på å si hva vi håper skjer, så håper jeg at dersom det er en ekstra PC så beholder du den, sier til oss at det var en ryggsekk, venter halvannen måned før du forsiktig tar den i bruk.

1-0

Lenke til kommentar
Et eksempel som passer bra inn her er en som jobber i butikk, f.eks. kassadame:

Veldig mange butikker har nå et system der hver kassearbeider har sin egen "kasse", enten det er ved innlogging, eller om det er ved fysiske kasser.

Enkelte butikker kjører en veldig har policy på diff i kassa, oftest en av disse tre alternativene:

1) Butikker dekker diff uansett

2) Ansatt må dekke underskudd, men butikken får overskudd

3) Ansatt må sørge for at kassen går i null, enten ved å legge til eller ta ut.

Greit eksempel.

 

Det har hendt meg at jeg har blitt trukket for mye av kassadama (litt kjønnsdiskriminerende tittel). Det forventes at jeg selv skal sjekke kvitteringen og evt påvise feilen. Om en stakkars Dellansatt har gjort en tabbe som han er helt eller delvis økonomisk ansvarlig for, går jeg ut i fra at han tar de midlene han har til rådighet for å rette feilen. Han har trådstarters navn og adresse, skulle være en smal sak dette. Om han derimot ikke mottar noe krav kan han slappe helt av, retten er på hans side. Dessuten finnes det ingen lov som sier at kunden må betale på forhånd, eller at ahn må betale hvis ikke krav om betaling er stilt.

 

Den loven som det til stadighet referes til av noen er irrelevant og gjelder ikke i dette tilfelle. For i det øyeblikk trådstarter underskriver fraktseddelen har han erklært at han besitter Dells produkt, derfra er det Dell som er ansvarlig for å kreve inn pengene som han skylder.

Lenke til kommentar

Ja diskusjonen går hett for seg. Heldigvis har folk forskjellige meninger og forskjellige moralske grunnverdier.

 

Jeg startet denne tråden for å sette lys på en system feil hos Dell, som enten slår negativt ut for meg (ved at jeg får 10k minus noen dager på kontoen ) eller negativt ut for dell ( ved at de "mister" en pc ).

 

Men som så mange skriver....det er jo ingen tvil om hvor pc'en eventuelt befinner seg hvis dell oppdager feilen og jeg ikke sier fra.

Jeg må signere og vise leg, kan ikke jukse noe der. Så blir feilen oppdaget (noe den nå garantert blir etter x antall mail til dell fra forumet ) så er det null problem for dell å finne ut hvem som har pc'en.

 

Regner med at de gir meg to valg: enten velge å kjøpe pc'en (noe jeg ikke har penger til ) eller sende den tilbake.

Jeg på min side kommer til å kanskje hinte om å få beholde noe tilbehør etc, siden jeg først har det her. Sier de ja så er det bra, sier de nei så greit nok. Kan vel ikke kreve noe.

 

Det jeg kan kreve er at de ordner alt med returen og at jeg slipper å styre så mye med det. Men kommer pc'en tar jeg den i mot, og venter på å høre fra dell. Enkelt og greit.

 

Det har aldri slått meg å selge pc'en. Og trenger jo ikke to pc'er på en gang. Selvsagt kjekt med en ekstra, som jeg f.eks kun kan ha på skolen etc.

Kjekt å ha en reserve også, garantien varer jo bare ett år....

 

Til deg afseth: Uansett hvor mye du ror, oppfattet jeg, og flere andre, at du "truet" med å sende en mail til dell der IP adressen min sto.

Du kan ro så mye du vil, men innlegget oppfattes slik. Sammelign det med å bruke brevpapiret til firmaet eller etaten du jobber for på ett privat brev. Jobber du i politiet og bruker politiets standard mal på ett privat brev, oppfattes det lett som at det er fra politiet eller de har noe med det å gjøre. Uansett hvor privat man egentlig tenkte å være.

Derfor skal man ikke sende private brev med brevmalen til arbeidsgiveren. For det kan slå negativt ut for arbeidsgiveren.

 

Jeg oppfattet at det du skrev, skrev du som brukermoderator med tilgang til akkurat IP adressen min. Enkelt og greit.

 

Hva andre skrev om å sende mail til dell har jeg ikke kommentert, for de har ikke tilgang på IP adressen min.

Lenke til kommentar

Dette begynner nå å bli kjedelig. Trådstarter har fått svar på det han spurte om.

Hva han til syvende og sist gjør er det bare han som vet.

 

Tror nok at Dells rutiner vil oppdage hva som har skjed.

 

Hvis det ikke blir oppdaget hos Dell har de et alvorlig problem og har antagelig gjort det samme før.

 

Det eneste som er interesant nå er om han virkelig får PC'en levert og hva Dell gjør.

 

Personlig hadde jeg gitt Dell beskjed. Hva trådstarter gjør er opp til ham.

 

La dette være slutten på dette. Det er ikke mulig å komme opp med flere vinkler å se på dette "problemet" nå.

 

 

RIP.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...