Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Jeg hadde ikke med kjørelærer i baksetet, og det er jeg kjempeglad for.

 

Oppkjøringen min var den beste kjøretimen jeg har hatt! :) Sensoren min var ei kjempeblid dame som ikke snakket så mye i starten, men så begynte jeg å snakke litt om været i forhold til noen dager før, og etter det var stemningen kjempebra og vi snakket litt i ny og ne (ikke så altformye, men holdt en liten samtale her og der).

 

Fikk heller ingen sikkerhets-sjekk på starten, men begynte bare å kjøre etter sensor tok på seg beltet. Hadde stilt inn speil/sete på oppvarmingstimen før oppkjøringstimen så.

 

Er det forresten andre her som mener at kjørelæreren deres har vært altfor useriøs under kjøretimene + ikke gitt dere nok informasjon om hva som skal skje på oppkjøring/hvilke timer man må ha etc.. ? Selv forklarte han meg ting under panseret ++ masse andre ting 5 minutter før oppkjøringstimen min etc.

Endret av Requi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det forresten andre her som mener at kjørelæreren deres har vært altfor useriøs under kjøretimene + ikke gitt dere nok informasjon om hva som skal skje på oppkjøring/hvilke timer man må ha etc.. ? Selv forklarte han meg ting under panseret ++ masse andre ting 5 minutter før oppkjøringstimen min etc.

 

Useriøs og useriøs, har i alle fall ikke fått noe som helst info om hva som skjer på oppkjøringa. Sier han ikke noe snart må jeg si jeg blir litt skuffa, for hadde jeg ikke fått vite noe fra venner/nettet hadde det nok gått dårlig med diverse ting på oppkjøringa.

Lenke til kommentar

Hei. Har leste gjennom endel her før oppkjøringa mi. Var i sist uke. Kjørelæraren min hadde ikkje særlig tru på meg.. Fikk en svært lett rute, var ikkje innom bykjøring og kjørte ikke en rundkjøring. Midt i oppkjøringa skulle eg ut på en trafikkert forkjørsvei. Kjørte ut, men i det jeg skulle passere linjen bremsa sensor, det var en trailer 100 meter fra bilen... Ga opp etter dette, men fullførte skikkelig, så i speila, tilpassa farte. Var helt sikker på stryk.. Da vi kom tilbake til trafikkstasjonen spurte han om hvordan eg syns det gikk. Nevnte selvfølgelig den store feilen. Han var enig at det var en STOR feil, men sa at helhetsintrykket skulle avgjer, så han kryssa av på betstått. HERLIG FØLELSE... Trudde en strøyk uansitt viss en hadde en alvorlig feil, så synest det var litt merkelig.. Hvordan er reglene?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er mange sensorer, om noen i det hele tatt som stryker deg for "småting". Det kan være helheten, som eleven ikke selv ser. Det er 100 ting som kan være lett for sensor å se som ikke du selv ser.

 

Vil ikke gå konkret innpå noe, men skal man bestå bør man endel om bil og miljø.

Såklart kan man være uheldig, nervøs og jævlig som man allerede er, og man glemmer seg ett sekund og man gjør en brøler. Fort gjort.

 

Bare ta det med ro mot kryss og rundkjøringer, heller stopp for en bil som kommer et stykke unna i rundkjøringen, fra venstre side og vent noen sekunder enn å stryke.

Hver gang jeg kjørte med læreren min, og så biler som kom fra høgre, eller fra venstre i rundkjøringer så bråbremset læreren min når jeg hadde tenkt å kjøre... dette selv om bilen(e) var et godt stykke unna (virket det som) 30 meter i lav hastighet. Bare tullete av meg å ikke stoppe i slike situasjoner, men man stryker på dette på en oppkøring. Bare pass på folkens, så går dette bra :) Personlig er jeg glad for at sensor snakket LITE under kjøringen. Han var ikke gretten eller noe, han smilte og var en blid mann før vi kjørte.

Det var litt ekkelt at han omtrent ikke sa ett ord etter vi kom på E6 sør for Trondheim, men jeg fikk konsentrert meg og fokusert på kjøringen. Og det er det som er viktigst. Etter kjøringen så snakket vi litt, fikk bestått og jeg sa hva feilene mine var og han kom med noen tips...så gikk han plutselig og jeg så ham aldri igjen.

 

Sikkert dritt lei av folk som skal kjøre opp hehe :D men men jeg bestod, og det hadde ikke læreren min helt troen på, men jeg ble så DRIT nervøs av læreren min.

Jeg angrer på at jeg ikke byttet lærer, vedkommende var både flink, men altfor skarp når jeg gjorde feil, KJEFTET / snakket veldig skarpt og høyt til meg noen minutter etterpå... hun var en lærer man mister selvtilliten av. Grusomt.

De gangene jeg kjørte best med henne var når hun satt i telefon. Da fikk jeg konsentrert meg.

Lenke til kommentar

så du mener man bør være litt ekstra tilbakeholden i rundkjøringer på oppkjøringa? synes det er vanskelig å vite hvor "frempå" jeg skal være.. hver gang jeg velger å vente litt så får jeg beskjed om at det går utover fremkommeligheten min, og at nå ble de bak irriterte for at jeg ikke kjørte, men dersom jeg prøver å ta en luke, er jo det også galt, siden noen kanskje kunne blitt hindret av det... synes det er litt vanskelig. men alt i alt er det kanskje bedre å generelt kjøre litt forsiktig og tilbakeholdent enn å ta noen litt tvilsomme sjanser...

 

samme problemet når man skal ut på motorvei med vikeplikt. vanskelig å avgjøre om man skal kaste seg innpå i en luke man tror er stor nok eller om man skal vente litt ekstra for at det skal være helt klart men da gå glipp av luker som sensor kanskje har vurdert som store nok :)

 

breiulf, kjenner meg igjen i beskrivelsen av læreren din, høres ut som min. man blir litt skvetten av å kjøre med folk som blir oppriktig sint og kjefter når man gjør noe feil.. hehe. jeg også kjører best når hun snakker i telefonen eller av andre grunner ikke følger med. :D

det jeg gleder meg mest til med evt. å få lappen er å slippe å kjøre med noen som sitter ved siden av og følger med på alt, gransker deg og vurderer deg og har en kommentar til hver eneste lille handling du gjør og overanalyserer hvert blikk og bevegelse. hoho

Lenke til kommentar
så du mener man bør være litt ekstra tilbakeholden i rundkjøringer på oppkjøringa? synes det er vanskelig å vite hvor "frempå" jeg skal være.. hver gang jeg velger å vente litt så får jeg beskjed om at det går utover fremkommeligheten min, og at nå ble de bak irriterte for at jeg ikke kjørte, men dersom jeg prøver å ta en luke, er jo det også galt, siden noen kanskje kunne blitt hindret av det... synes det er litt vanskelig. men alt i alt er det kanskje bedre å generelt kjøre litt forsiktig og tilbakeholdent enn å ta noen litt tvilsomme sjanser...

 

samme problemet når man skal ut på motorvei med vikeplikt. vanskelig å avgjøre om man skal kaste seg innpå i en luke man tror er stor nok eller om man skal vente litt ekstra for at det skal være helt klart men da gå glipp av luker som sensor kanskje har vurdert som store nok :)

 

breiulf, kjenner meg igjen i beskrivelsen av læreren din, høres ut som min. man blir litt skvetten av å kjøre med folk som blir oppriktig sint og kjefter når man gjør noe feil.. hehe. jeg også kjører best når hun snakker i telefonen eller av andre grunner ikke følger med. :D

det jeg gleder meg mest til med evt. å få lappen er å slippe å kjøre med noen som sitter ved siden av og følger med på alt, gransker deg og vurderer deg og har en kommentar til hver eneste lille handling du gjør og overanalyserer hvert blikk og bevegelse. hoho

 

Jeg mener du risikerer å stryke på oppkjøringen om du kaster deg for tidlig uti rundkjøringen. Nå har jeg gått på denne smellen så mange ganger at på oppkjøringa skulle jeg vente uansett... hehe såklart kom jeg aldri opp i situasjonen under oppkjøringen. Men ser du noen som er påvei inn fra andre siden, selv om de har lav fart, og rundkjøringen er stor, vent. Du risikerer mere om du da kjører enn om du venter. Drit i de som blir "sinte" bak deg. Kanskje blir de ikke sinte heller? Det er du som taper mange 1000 på å stryke... tenk heller på det.

 

Angående kjøreskole læreren min så var hun grei, først og fremst hehe... men hun var veldig skarp om jeg gjorde feil, man gjør som regel sitt beste - under press, og det fører som regel ikke til at noe blir bedre.

2 ganger over de 3 mnd vi kjørte så truet hun med å avslutte hele kjøreopplegget "fordi jeg ikke hørte etter" MAKAN, kjenner jeg blir sinna bare jeg tenker på det. Greit nok ¨være pirkete men hun var superpirkete og alt jeg gjorde var feil. Fikk en utrolig selvtillit av å kjøre der gitt.... anbefaler ikke å kjøre med denne læreren rett og slett.

Byens Trafikk skole i Trondheim. Navn nevnes ikke av hensyn såklart.

 

På glattkjøringa fikk vi ikke kose oss akkurat, vi fikk småkjeft hver gang bilen snurret litt, og noe galt var det "hele tiden" er det mulig? :( ikke testet hun brekket heller!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar

Et lite råd fra meg er å kjøre slik kjørelæreren ber deg kjøre. Min erfaring er iallefall at foreldre og andre folk man øvelseskjører med tok sertifikatet for 4000 år siden og har lagt til seg masse (u)vaner som de ikke vet at sensor og Statens Vegvesen bannlyser. Da jeg kjørte med kjørelæreren min bremsa han meg hele tiden ned før rundkjøringer, selv om jeg kjørte ganske så sakte inn mot dem. Grunnen var jo ganske enkelt at som kjørelærer i en del år så visste han hva sensor kom til å se etter. Han sa jo rett ut at ingen kjørte sånn etter at de fikk lappen, men akkurat når du skal ha oppkjøring så MÅ du kjøre etter en viss standard.

 

Og dette skar seg alltid da jeg skulle kjøre hjemme med mamma og moren til kjæresten min, som var de jeg øvelseskjørte mest med. De kunne ikke fatte hvorfor jeg kjørte så sakte inn mot rundkjøringer, og mamma nærmest kjefta på meg da jeg stoppet for en buss som begynte å blinke seg ut i busslomme. Ho mente jeg hindret trafikken bak meg og at jeg bare skulle kjørt fort forbi istedetfor å stanse. Alle som har gjort det sistnevnte på en kjøretime vet at det er noe av det dummeste en kan gjøre og at det kan være en strykgrunn på oppkjøring. I de aller, aller fleste tilfellene så vet kjørelæreren din best hva som er en strykgrunn, ikke foreldra dine.

 

Noen få tips:

-Ikke hør på hva velmenende foreldre sier hvis du vet at kjørelæreren har sagt noe annet/du vet at det kan være strykgrunn.

-Tilpass farten!!! Ikke kjør for fort inn i kryss, rundkjøringer, forbi veier fra høyre og overgangsfelt. Kjør i såpass fart at du kan stoppe "behagelig" hvis det skulle komme en hindring.

-Ikke la andre bilister stresse deg. Min erfaring var at så fort L-lappen var bakpå bilen eller jeg kjørte en skolebil, så MÅTTE folk kjøre forbi/ligge i ræva mi/være ufattelig utålmodige. Kjør i fartsgrensa (eller det som forholdene tillater), det er ikke ditt problem at mange bilister er kronisk utålmodige. Med det sagt...

-...ikke kjør for sakte heller! Er det 80-grense, rett strekning, forkjørsvei og greit føre, så skal du ligge i 75-80. Der du kan, skal du ligge i det som er tillatt.

-Lær deg alle svarene på sikkerhetsspørsmålene, det ligger en fil til nedlastning et sted her. Hvis du kan svare på sikkerhetsspørsmålet raskt, selvsikkert og feilfritt, gir det et bra førsteinntrykk til sensor! Dessuten, hvis du ikke greier å svare på spørsmålet kommer du sikkert til å tenke på det under oppkjøringa og ikke konsentrere deg fullt om selve kjøringa. Hvis du ikke husker fra timene om sikkerhet, så spør kjørelæreren din om han kan vise deg de forskjellige tingene på bilen. (Lysene, bremsekraftforsterkerprosedyren, osv.)

Lenke til kommentar
Yes! Jeg bestod for 3 timer siden.. Deilig endelig ferdig. :dribble: Har brukt totalt ca 27000kr mye penger det. :dontgetit: lykke til dere som snart skal ha oppkjøring.. Ses på veien.

 

 

gratulerer :D:D:D satser på å slå følge med deg om noen dager.... :yes:

 

mange bra tips her inne. håper på litt flaks, slik at det ikke skjer noe uventa eller noe jeg ikke har vært borti før.

lurer på en ting.. de siste kjøretimene har ruta blitt lagt så kompliserte som overhodet mulig for å få mest mulig trening på vanskelig ting. mye av og på forkjørsvei, motorvei, flest mulig rundkjøringer på kort tid osv. har dere inntrykk av at oppkjøringsrutene er lagt til så varierte og vanskelige oppgaver som mulig? eller er noen ruter helt enkle?

 

har dere fått oppgaven "finn en plass å snu." - litt usikker på hva jeg skal se etter da.. snu i kryss eller lete et helt avskjerma område?

Lenke til kommentar
Trinity89 Ikke la andre bilister stresse deg. Min erfaring var at så fort L-lappen var bakpå bilen eller jeg kjørte en skolebil, så MÅTTE folk kjøre forbi/ligge i ræva mi/være ufattelig utålmodige

 

Helt enig! Uansett hvordan man kjører så skal de forbi når de ser en L/skolebil. Men jeg gidder ikke la meg stresse. Selvfølgelig kjører jeg ikke som en snegle, men jeg bruker den tiden jeg trenger for å klare det. Når det gjelder å ikke alltid høre på foreldrene er jeg helt enig. Når jeg øveleskjørte sammen med faren min klagde han på noe som kjørerlæreren min ALDRI har sagt noe om.

Litt på utsiden av tråden kanskje men for de som ikke har tatt teorien enda anbefaler jeg teorikurs:) Hjalp meg veldig mye til å klare teorien. Det er ikke dyrt hvis alternativet er å stryke mange ganger.

Lenke til kommentar
lurer på en ting.. de siste kjøretimene har ruta blitt lagt så kompliserte som overhodet mulig for å få mest mulig trening på vanskelig ting. mye av og på forkjørsvei, motorvei, flest mulig rundkjøringer på kort tid osv. har dere inntrykk av at oppkjøringsrutene er lagt til så varierte og vanskelige oppgaver som mulig? eller er noen ruter helt enkle?

 

har dere fått oppgaven "finn en plass å snu." - litt usikker på hva jeg skal se etter da.. snu i kryss eller lete et helt avskjerma område?

 

Det som er typisk for en kjørerute er nettopp det at man er innom forskjellige trafikksituasjoner og "oppgaver", man får som regel en blanding av alt, men noen ruter er jo lettere enn andre... Og så synes kanskje enkelte at det noen oppfatter som vanskelig, er lett for dem og motsatt. På min rute var jeg først innom rundkjøringer, så landeveiskjøring, to ganger over en togovergang, kjøring inn på E6, så av E6 og videre i tettbebygd boligfelt. Jeg synes det var en "lett" rute og var glad for at jeg ikke fikk bykjøring ettersom jeg selv synes det kan være lettere "å gå i fella" i tett bytrafikk tidlig på morgenen. Så det handler jo egentlig litt om flaks, hvilken rute du får. :) Men så skal man jo være egnet til å kjøre i alle trafikksituasjoner senere da. ^^

 

På kjøretimene kunne læreren min be meg om å finne en egnet plass å snu, fikk det ikke selv på oppkjøringa, men tror en del får den oppgava. Hvis du er i et veldig lite trafikkert kryss, som i et boligfelt, tror jeg du kan snu der, men husk at du har vikeplikt for alle når du rygger! Vis sensor at du bruker speilene godt. Selv ville jeg kanskje prøvd å finne en parkeringsplass eller en annen mindre plass hvor du kan snu. :) Bare husk å ta det rolig og ikke stresse.

Endret av trinity89
Lenke til kommentar

På mine kjøretimer kunne jeg nesten ikke spørre læreren om noe uten å få SKIT PREIK tilbake. Hele tiden.

Ble helt satt tilbake og paralysert av den kjærringa. Makan til bikkje.

 

Mener ikke å virke støtende men hun der tok fra meg all selvtillit for hver kjøretime.

 

Og noe av det værste jeg hun gjorde...fikk meg til å kjøre "der og der" og når det tilslutt endte med en feil fikk jeg kjeft fordi jeg burda valgt noe annerledes en annen fil for eksempel... jeg trodde jeg fulgte henne bare, viste seg at der burda jeg kjørt som jeg selv viste var best, men hvordan kunne jeg gjøre det når jeg trodde hun ville kjefte? og dessuten kunne hun sagt "ta til høyre ved neste kryss" hurra for enkelte kjæreskolelærere. Er så himmla glad jeg er ferdig. I morra skal jeg kjøre på jobb, det blir herlig, men det er utrolig mye snø ute og politiet anbefaler de med piggfritt om å ikke kjøre :)

 

supert hva? først anbefaler dem piggfrie vinterdekk, så blir det glatt, opg da bør vi ikke kjøre for det er livsfarlig :|

Jeg skal hvertfall ha meg piggdekk neste år. Satser ikke liv, helse og bilen på de fordømte dekkene som ikke duger på is. De er grei på snø, men et sant helvete på is. Piggdekk gir hvertfall økt stabilitet. :)

Lenke til kommentar
På mine kjøretimer kunne jeg nesten ikke spørre læreren om noe uten å få SKIT PREIK tilbake. Hele tiden.

Ble helt satt tilbake og paralysert av den kjærringa. Makan til bikkje.

 

En venn av meg hadde en kjørelærer som bare satt og skravlaskravlaskravla, og hvis han gjorde noe feil, så kunne ho bli så sinna at ho nesten ikke sa et ord resten av kjøretimen. Så man kan være veldig uheldig der ja. :( Fått inntrykk av at de fleste kjørelærere er litt "omgjengelige" typer som kan prate med de fleste om det meste, men sier jo seg selv at alle går ikke overens med alle. =/

Er så glad jeg hadde han jeg hadde, klart han kunne bli oppgitt når jeg ikke greide å tilpasse farten til rundkjøringa for 5.gang på rad, men hvis jeg hadde en mindre god kjøretime fant han alltid noe positivt å bemerke. Hadde ikke takla en lærer som bare hadde brutt meg ned istedetfor å oppmuntre meg.

Lenke til kommentar

Har selv en _veldig_ rolig og hyggelig kjørelærer. Kjører hos Lode på Sandnes (ved Stavanger). Anbefaler denne skolen på det varmeste!

 

Veldig rolig kjørelærer som sagt. Om jeg gjør en feil kommenterer han det ikke der og da, men venter til kjøretimen er over før han spør meg om jeg husker noe jeg gjorde feil. Om jeg ikke kommer på noe forklarer han hvor og hva som var feil. Kudos!

 

Trond heter han forresten. :)

 

Har oppkjøring i slutten av Mars, men regner med det går greit. Ikke noen nerver enda, men det kommer vel :p

Endret av Eksentron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...