Gå til innhold

DVDSoon - mulig svindel!


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har lest endel rundt, og det virker som veldig mange har problemer med dvdsoon.

Standard historien er at man bestilte noen dvd'er, og etter en god stund får man beskjed om at orderen er kansellert. Man får da non-refundable credit tilsvarende det beløpet man bestilte for (og betalte). De unnskylder seg med at det nye systemet var vanskelig å implementere..osv...og de få som sender en email og får svar får beskjed om at de må bestille på nytt. Man finner da fort ut at prisene på varene har økt, og i tillegg kan kun 25% av varens pris betales med den såkalte non-refundable credit.

 

Har selv bestilt der for 80$ CAD og får ikke brukt dette i og med at jeg da må betale 240$ CAD i tillegg.

Jeg betalte med VISA kort fra Skandiabanken og får beskjed om at jeg har ingen rettigheter og alt er på egen risiko.

Er dette riktig? Har man virkelig ingen rettigheter?

 

Linker:

http://www.dvdtimes.co.uk/

http://www.dvdtalk.com/

http://www.epinions.com/

http://www.hometheaterforum.com/

http://www.dvd.reviewer.co.uk/

Endret av Bro2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Ja, ikke så smart av deg å benytte VISA fra Skandiabanken, dette er nemlig ikke et kredittkort men et debetkort. Hadde du betalt med kredittkort kunne du krevet pengene tilbake fra kredittkortselskapet/banken med henvisning til kredittkjøpslovens § 8. Av den grunn betaler jeg ALLTID med mitt KREDITTkort når jeg handler på nettet -trygt og greit.

 

Hadde du googlet DVDsoon på forhånd hadde du nok spart deg de pengene... Virker som et ordentlig svindelforetak, men lett å si det nå :cry:

 

Edit:Skriflefeil

Endret av Slettet-52Y1nIV0tv
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Uten at jeg kjenner kanadisk forbrukerlovgivning altfor godt er det åpenbart at DVDsoon har begått lovbrudd. Men det er det ikke så lett å få gjort noe med fra Norge. Det eneste var hvis det ble betalt med kredittkort og det er det jo ikke.

 

Banken har ikke ansvar for ting som er betalt kontant, så der tar du feil Chrichton.

Lenke til kommentar

Jeg bestilte varen en stund før dette kom opp, så det eneste jeg kan beskyldes for er at jeg brukte VISA kortet.

Har bestilt mindre varer fra dem tildligere uten problemer, men det går rykter om at de skiftet eier(e) for noen måneder siden...

Endret av Bro2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Beskylder deg ikke for noenting, synes bare det er trist å høre at det gikk slik det gikk.

 

Det med kredittkjøpsloven er det ikke mange som kjenner til, men det er gull verdt når man handler på nettet. En gratis forsikring!

Lenke til kommentar

Jepp.

 

Selv om det er et debet-kort så har du samme rettigheter som på et kredittkort når Visa-delen er brukt.

 

Du kan bare gi beskjed til banken din at du ikke vedkjenner deg belastningen (du har ikke mottatt noen varer) så plikter de å refundere pengene til deg så sant ikke dvdsoon kan godtgjøre at de har levert deg noe.

 

Forskjellen på at du har brukt et debet kort er derimot at pengene allerede er trukket, så det kan ta en stund (og er også ofte litt venskeligere) å få tilbake pengene ... - mye lettere å nekte å betale for en belastning på en regning.

 

Derfor; bruk kun rene kredittkort til handel på nettet :)

Lenke til kommentar
Hei

 

Har lest endel rundt, og det virker som veldig mange har problemer med dvdsoon.

Standard historien er at man bestilte noen dvd'er, og etter en god stund får man beskjed om at orderen er kansellert. Man får da non-refundable credit tilsvarende det beløpet man bestilte for (og betalte). De unnskylder seg med at det nye systemet var vanskelig å implementere..osv...og de få som sender en email og får svar får beskjed om at de må bestille på nytt. Man finner da fort ut at prisene på varene har økt, og i tillegg kan kun 25% av varens pris betales med den såkalte non-refundable credit.

 

Har selv bestilt der for 80$ CAD og får ikke brukt dette i og med at jeg da må betale 240$ CAD i tillegg.

Jeg betalte med VISA kort fra Skandiabanken og får beskjed om at jeg har ingen rettigheter og alt er på egen risiko.

Er dette riktig? Har man virkelig ingen rettigheter?

 

Linker:

http://www.dvdtimes.co.uk/

http://www.dvdtalk.com/

http://www.epinions.com/

http://www.hometheaterforum.com/

http://www.dvd.reviewer.co.uk/

Jeg har handlet over 100 dvd'er fra DVDSOON.COM i løpet av 4 år. Med Skandiabanken VISA. Frakt har vært kjapt, prisene har vært best, har aldri hatt problemer, refundering har gått lett i de tilfellene jeg bestilte feil. Så det er definitivt ikke et svindelforetak.

Lenke til kommentar
Hei

 

Har lest endel rundt, og det virker som veldig mange har problemer med dvdsoon.

Standard historien er at man bestilte noen dvd'er, og etter en god stund får man beskjed om at orderen er kansellert. Man får da non-refundable credit tilsvarende det beløpet man bestilte for (og betalte). De unnskylder seg med at det nye systemet var vanskelig å implementere..osv...og de få som sender en email og får svar får beskjed om at de må bestille på nytt. Man finner da fort ut at prisene på varene har økt, og i tillegg kan kun 25% av varens pris betales med den såkalte non-refundable credit.

 

Har selv bestilt der for 80$ CAD og får ikke brukt dette i og med at jeg da må betale 240$ CAD i tillegg.

Jeg betalte med VISA kort fra Skandiabanken og får beskjed om at jeg har ingen rettigheter og alt er på egen risiko.

Er dette riktig? Har man virkelig ingen rettigheter?

 

Linker:

http://www.dvdtimes.co.uk/

http://www.dvdtalk.com/

http://www.epinions.com/

http://www.hometheaterforum.com/

http://www.dvd.reviewer.co.uk/

Jeg har handlet over 100 dvd'er fra DVDSOON.COM i løpet av 4 år. Med Skandiabanken VISA. Frakt har vært kjapt, prisene har vært best, har aldri hatt problemer, refundering har gått lett i de tilfellene jeg bestilte feil. Så det er definitivt ikke et svindelforetak.

Ja, helt 100% legit fortak.

 

Har vel brukt dem i 3-4 år jeg også.

 

Mener jeg fikk en mail fra dem også for 1-2 uker siden som sa noe om refundering av pengene 31.12.05.

 

Og varen jeg skulle kjøpe som ble kanselert, Sopranos seson5 var ikke steget noe etter dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv
Jepp.

 

Selv om det er et debet-kort så har du samme rettigheter som på et kredittkort når Visa-delen er brukt.

 

Du kan bare gi beskjed til banken din at du ikke vedkjenner deg belastningen (du har ikke mottatt noen varer) så plikter de å refundere pengene til deg så sant ikke dvdsoon kan godtgjøre at de har levert deg noe.

 

Forskjellen på at du har brukt et debet kort er derimot at pengene allerede er trukket, så det kan ta en stund (og er også ofte litt venskeligere) å få tilbake pengene ... - mye lettere å nekte å betale for en belastning på en regning.

 

Derfor; bruk kun rene kredittkort til handel på nettet :)

Hvor i all verden har du dette fra? :no:

 

Hele beskyttelsen ligger i kredittkjøpsloven og den omfatter ikke kontantkjøp -enkelt og greit. Det du sier er positivt feil.

 

Ikke for å briefe men er faktisk ju§§tudent og ferdig utlært på akkurat dette området. :whistle:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Niks, det er ikke helt enkelt å forklare dette her. VISA har i Norge(som eneste kortselskap?) både kreditt- og debetkort. Men de aller fleste VISA i Norge er slik at de fungerer som debetkort. Grunnen til at vi i det hele tatt har VISA på kortet er at vi skal kunne benytte det i utlandet -der hjelper det ikke med BankAxept som er den norske standarden for debetkort.

 

For å sakse kort fra Skandiabankens hjemmeside: "Vi har ikke kredittkort i SkandiaBanken. Imidlertid vil du kunne søke om kontokreditt på den kontoen som du har kort på."

 

 

Altså er ikke kjøp gjort med VISA fra Skandiabanken beskyttet av kredittkjøpslovens § 8

Endret av Slettet-52Y1nIV0tv
Lenke til kommentar
Jeg har handlet over 100 dvd'er fra DVDSOON.COM i løpet av 4 år. Med Skandiabanken VISA. Frakt har vært kjapt, prisene har vært best, har aldri hatt problemer, refundering har gått lett i de tilfellene jeg bestilte feil. Så det er definitivt ikke et svindelforetak.

Jeg har også handlet der før, og fått varene jeg betalte for, men det har veldig lite å si når deres nye fremgangsmetoder grenser mot det ulovlige.

Hvis du mener den behandlingen jeg og veldig mange andre har fått er rettferdig er jeg redd du er bortimot alene om den oppfatningen.

Det er mange som har flere tusen $ CAD i såkalt non-refundable credit som de ikke får brukt. At dvdsoon.com skal kunne ta seg betalt for varer de ikke sender av gårde og i beste fall betaler tilbake flere måneder etter at beløpet ble trukket fra kontoen er ikke akseptatbelt!

De unnskylder seg med at de har problemer med å få det nye systemet til å fungere, men allikevel fortsetter de å ta nye bestillinger som de nok må se seg nødt til å kansellere og gi non-refundable credit i erstatning.

Veldig mange bruker kredittkort, der kortselskapene har måttet betale tilbake penger til de som ikke får varene sine.

De svarer mest sansynlig ikke på email, og hvis de gjøre det kan du ikke regne med annet enn et jalla svar.

Og som tidligere nevnt kan man ikke betale hele varen med non-refundable credit. Kun 25% av varens verdi kan betales med non-refundable credit, noe de innførte etter at jeg fikk non-refundable credit i erstatning for varen jeg betalte for.

Høres virkelig dette ut som en sunn måte å drive butikk?

Lenke til kommentar
Jepp.

 

Selv om det er et debet-kort så har du samme rettigheter som på et kredittkort når Visa-delen er brukt.

 

Du kan bare gi beskjed til banken din at du ikke vedkjenner deg belastningen (du har ikke mottatt noen varer) så plikter de å refundere pengene til deg så sant ikke dvdsoon kan godtgjøre at de har levert deg noe.

 

Forskjellen på at du har brukt et debet kort er derimot at pengene allerede er trukket, så det kan ta en stund (og er også ofte litt venskeligere) å få tilbake pengene ... - mye lettere å nekte å betale for en belastning på en regning.

 

Derfor; bruk kun rene kredittkort til handel på nettet :)

Hvor i all verden har du dette fra? :no:

 

Hele beskyttelsen ligger i kredittkjøpsloven og den omfatter ikke kontantkjøp -enkelt og greit. Det du sier er positivt feil.

 

Ikke for å briefe men er faktisk ju§§tudent og ferdig utlært på akkurat dette området. :whistle:

VISA ser ikkje ut til å skille mellom debet og kredit,

men dette er vel VISA sine egne ordninger og ikkje kredittkjøpsloven.

 

http://www.visa.no/ny/visa/article.jhtml?articleID=2646

 

Hva må jeg gjøre hvis jeg oppdager at noen har misbrukt kortet mitt på Internett?

Dersom du opplever at noen misbruker kortet ditt på Internett, må du ta kontakt med banken din og fylle ut en egenerklæring der du skriver under på at du ikke vedkjenner deg kjøpet. Du får da tilbakeført beløpet. Benytter du kredittkort, må du informere banken om at beløpet ikke skal trekkes på grunn av feil.

 

Er det farlig å betale med kort på Internett og oppgi kortnummer?

Nei, det er ikke farlig å betale med kort på Internett og oppgi kortnummer, så lenge du utviser "nettvett". Dine rettigheter beskytter deg også dersom uhellet er ute.

 

Edit:

Grunnen til at Skandiabanken nekter er vel heller at du på ein måte har fått eit

"produkt" med leverandøren, nemlig tilgodelappen, sjølv om denne er ubrukeleg.

Dermed har ikkje beløpet vorte trekt frå kontoen urettmessig.

Endret av bentose
Lenke til kommentar
Niks, det er ikke helt enkelt å forklare dette her. VISA har i Norge(som eneste kortselskap?) både kreditt- og debetkort. Men de aller fleste VISA i Norge er slik at de fungerer som debetkort. Grunnen til at vi i det hele tatt har VISA på kortet er at vi skal kunne benytte det i utlandet -der hjelper det ikke med BankAxept som er den norske standarden for debetkort.

 

For å sakse kort fra Skandiabankens hjemmeside: "Vi har ikke kredittkort i SkandiaBanken. Imidlertid vil du kunne søke om kontokreditt på den kontoen som du har kort på."

 

 

Altså er ikke kjøp gjort med VISA fra Skandiabanken beskyttet av kredittkjøpslovens § 8

Dette stemmer ikke. Jeg snakket med VISA, og de sa at det hadde ikke noe å si om det var debet kort, så lenge du brukte VISA-delen på kortet (kortnummeret foran). Jeg hadde akkurat de samme rettigheter som på et vanlig VISA kort.

Forskjellen var ganske enkelt at jeg ikke fikk brukt det hvis det ikke var penger på kontoen som kortet er knyttet opp mot.

 

MVH

 

TommyL

Endret av TommyL
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Det som er klippet fra VISA og opplyst via telefon gjelder outright svindel, dvs at noen f. eks. har phiset nummeret ditt. Da må selvsagt VISA holde deg skadesløs og dette gjelder uansett debet eller kreditt. Helt riktig!

 

Men det er ikke tilfellet her. Kunden har selv bestilt varen og er misfornøyd i ettertid. Da kan han ikke gå til banken eller VISA og klage like lite som jeg kan gå til Skandiabanken og klage på at rekene jeg betalte hos ICA med kortet mitt i går var mugne.

 

Hadde jeg derimot betalt med kredittkort... Ja, da kunne jeg henvist til nevnte paragraf og nektet å betale når regningen fra VISA kom.

 

Vilkåret for at § 8 kan anvendes er at det er tale om et kredittkjøp og dette er ikke tilfelle hvis man har et belastningskort hvor pengene trekkes rett fra konto -så enkelt er det.

Lenke til kommentar

Jeg begynte å handle hos dvdsoon i 2004. Siden det har jeg fått over 200 dvder derfra. Problemene med dette selskapet har oppstått i senere tid.

 

Jeg antar at det begynte da deres største leverandør gikk konkurs, og at dem da fikk store problemer med leveranser. Problemet er måten dem gjør ting på, og det kan virke som om dem har store økonomiske problemer.

 

Dette er noe spekulasjon, men det kan virker som om dem vil minimisere tapet mest mulig, evt stikke av med mest mulig penger mens dem enda kan.

 

Det faktum at dem har fjernet "refunds", selv for de som har bestilt varer da det var i deres regler at refunds var mulig. Det står svart på hvitt i deres egne regler at de reglene som gjelder, er de som du har bestilt under. Videre påstod dem at fjerning av refunds var for å implementere et nytt og bedre refund system. Dette var også bullshit. Så kansellerte dem samtlige ordre med unnskyldningen at dem implementerte et nytt betalingssystem, og at dette derfor var nødvendig. I samme sleng fjernet dem "refundable store credit" og overførte alt til "non refundable".

Dem innførte også enda en ny regel som sa at man kun fikk betale 25% av varens verdi med store credit.

 

Mao hvis man ønsket å kjøpe noe fra dem, måtte man gi dem enda mer penger, selv om man satt på en større mengde store credit.

 

Jeg ser også MEGET tvilende på deres løfte om å refunde penger rundt desember. Jeg gjør oppmerksom på at VISA _ikke_ tilbakefører beløp som er over 4mnder. Jeg ser dette som et forsøk å hindre kunder i å kreve penger tilbake via visa før det er for sent.

 

Personlig har jeg $320CAD utestående hos dem, og har kontaktet visa. Hvis jeg er heldig får jeg ca 70% av dette beløpet tilbakebetalt. Resten er over 4mnd gamle transaksjoner.

 

Hvis noen av dere som har handlet der ønsker mer informasjon fra meg, så kan dere sende meg en melding. Jeg er ikke i tvil om at det dem driver på med nå er svindel. Det er ganske trist siden dette engang var en flott butikk.

Lenke til kommentar
Men det er ikke tilfellet her. Kunden har selv bestilt varen og er misfornøyd i ettertid. Da kan han ikke gå til banken eller VISA og klage like lite som jeg kan gå til Skandiabanken og klage på at rekene jeg betalte hos ICA med kortet mitt i går var mugne.

Tvert imot. De har trukket penger uten at han har fått varen.

 

De vil isteden gi han noe helt annet som han aldri har ønsket eller bedt om.

 

Selvsagt kan man klage til VISA hvis man har bestilt en DVD, men istedet blitt tilsendt nærmest rabattkuponger isteden.

Lenke til kommentar
Hadde jeg derimot betalt med kredittkort... Ja, da kunne jeg henvist til nevnte paragraf og nektet å betale når regningen fra VISA kom.

Ja, men det er akkurat det som er cluet her. Så lenge VISA delen av kortet er brukt, i.e. sifferne foran på kortet, så skilles det ikke mellom kredittkort og debetkort!

Om pengene trekkes fra konto eller kreditt er knekkende likegyldig, er VISA delen brukt, gjelder VISA sine regler for svindel.

 

Jeg har selv kommet opp i problemer med kjøp av varer på mitt debet VISA, og det ble ordnet opp i. Banken måtte kontakte VISA, og de betalte tilbake pengene på min konto.

 

MVH

 

TommyL

 

Edit: Leste gjennom siste posten din nøyere. Når det gjelder det jeg skrev ovenfor tar jeg utgangspunkt i svindel altså, ikke bare at man er misfornøyd. Da har du nok rett.

Men i dette tilfellet vil jeg vel kalle det svindel.

Endret av TommyL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...