Gå til innhold

LAN fun. Hvordan blir jeg admin?

Str1fe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter nå på et mini lan med 5 stk..

Så tenkte jeg at jeg skulle ha det litt gøyt.

Så jeg lastet ned et program som kan slå av maskiner via nettverk.

Men så fikk jeg litt problemer, først så registrerte det den ene maskinen som av.

(står at jeg ikke har acces til den når jeg prøver å klikke meg inn på den i nettverket og)

Den andre fikk jeg opp at jeg ikke var administrator så jeg kunne ikke gjøre det :(

Noen som har tips?

Hvordan får jeg det til å funke?

Noen andre gøye ting jeg kan finne på? sende meldinger til folk eller noe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg ser ikke på dette som "gøyalt" i det hele tatt og oppfordrer til at ingen svarer.

Grunnen til at du ikke kan gjøre dette er at i Windows NT (2000/XP) må du ha en bruker for å koble til en maskin (både lokalt og over nettverk) og denne brukeren er medlem i en brukergruppe. De mest vanlige brukergruppene er Administrators, Users og Guests.

Guests har veldig liten tilgang på maskinen og kan (hvis jeg husker rett) ikke engang logge på maskinen lokalt.

Users kan logge på maskinen lokalt, men har lite tilgang til å endre på selve systemet.

Administrators er den øverste brukergruppen på en WinNT maskin (din normale bruker på en maskin er (desverre) en slik bruker) og kan endre alt i systemet og utføre alle oppgaver. Det innebærer alt fra å installere/avinstallere HW, slette ting i Windowsmappa, legge til nye brukere, endre eierrettighetene til filer osv.

En bruker som er medlem i "administrators" brukergruppen kan uten problemer slå av maskinen over nettverket (den kan også gjøre nærmest alt annet også over nettverket) og det er derfor det ikke er normalt å gi administratortilgang til LAN... kompiser som deg, for de trenger det rett og slett ikke. Windows XP kommer også med en default (hvertfall i pre SP1) innstilling som gjør at du som default blir logget inn som guest når du prøver å logge deg inn over nettverket.

Ved å remote administrere en NT maskin over nettverket kan du gjøre mange ting lettere og jeg og mange andre her kunne sikkert fortalt deg hvordan ting kan gjøres, men så lenge målet ditt bare er å "ha det litt gøy" hopper jeg glatt over det.

EDIT: Jeg vil også advare deg mot at mange slike kjekke "tools"/"verktøy" egentlig er trojaner/spyware som kan gjøre ting litt mindre gøy når en scriptkiddy (noe ala det du prøver å bli) logger seg opp mot kompisen din sin maskin over nettet og "har det litt gøy" han også.

Endret av JohndoeMAKT
Skrevet

Vel.. vi har en fyr her som sitter å spiller world of warcraft hele tiden. han er så besatt av spillet at han ikke svarer oss når vi snakker til han.

Så hva gjør han egentlig på dette lanet?

Derfror hadde det vært fett å skru av maskinen hannes

Skrevet (endret)

Dra ut strømkabelen? Funker fett.

Men ha tilstrekkelig kamptrening før du begir deg ut på et slikt eksperiment! Tro du meg!

Endret av LezoO
Skrevet

Eneste problemet er at ved å trekke ut strømkabelen så vet han hvem som gjorde det.. Men ved å skaffe seg sånn admin på nettverket så kunne jeg slått den av med et program og da hadde han ikke hatt noen anelse om hvem som gjorde det :!:

Men jeg vet ikke hvordan jeg blir administrator på et windows nettverk :no:

Skrevet

skriv sånn melding til han da vel. skrive melding via cmd. da vil alt bli lagt ned og meldingen vil komme opp på skjermen hans. Veldig enkelt. husker fortiden ikke hva kommandoen var da det er lenge siden jeg har brukt det selv, men det er vel bare å skrive help i cmd tenker jeg.

Skrevet

Du må være administrator for å skru av andre sin datamaskin, og det fungerer bare på Windows XP

Selvsagt gjelder ikke dette hvis du har lagt inn...tvilsomme programmer på pc-en hans, men jeg vil ikke si noe mer om det.

Men hvis du har administrator tilgang på datamaskinen hans, holder det med shutdown.exe (forutsatt at han har Windows XP installert)

Du kan finne ut om Shutdown.exe ved å skrive "shutdown.exe /?" i et cmd vindu.

Skrevet
skriv sånn melding til han da vel. skrive melding via cmd. da vil alt bli lagt ned og meldingen vil komme opp på skjermen hans. Veldig enkelt. husker fortiden ikke hva kommandoen var da det er lenge siden jeg har brukt det selv, men det er vel bare å skrive help i cmd tenker jeg.

Noen som vet hvordan man skriver sånn melding da?

Skrevet
f. eks:

net send cola hei.

cola er navnet på maskina og hei er meldingen. dette skal funke.

Fikk det ikke til å funke :(

An error occurred while sending a message to 10.0.0.5

The message alias could not be found on the network.

selv om den lå i samme workgroup og

Skrevet

Da kan det hende en brannmur blokkerer trafikken, eller Messenger-tjenesten (må ikke forveksles med MSN Messenger) er avslått på den aktuelle datamaskinen, eller evt. din maskin. I så fall må du fysisk få tilgang til maskinen, og starte Messenger-tjenesten via services.msc samt konfigurere brannmuren.

Skrevet
Da kan det hende en brannmur blokkerer trafikken, eller Messenger-tjenesten (må ikke forveksles med MSN Messenger) er avslått på den aktuelle datamaskinen, eller evt. din maskin. I så fall må du fysisk få tilgang til maskinen, og starte Messenger-tjenesten via services.msc samt konfigurere brannmuren.

Hvis jeg husker rett, trenger ikke tjenesten være påskrudd på sendende maskin. Kjekt om man vil floode nettverket med meldinger. :p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...