Gå til innhold

Canon S30 tar dårlige bilder?


Anbefalte innlegg

Mulig jeg gjør noe galt, men jeg tror ikke det. Kanskje er det noe feil med kameraet mitt, jeg vet ikke derfor søker jeg råd her. Jeg har prøvd å sende noen mailer til Canon support, men jeg får desverre ikke svar av dem.

 

Det går rett og slett IKKE ann å ta bilder når det blir litt skumt inne/ute. Snakker ikke om natt bilder her. Et eksempel er inne i en kirke. Bildene blir nesten helt svarte! Dette er når kamera står på Auto. Har prøvd en rekke manuelle innstillinger også, men da er det andre som blir ødelagt på bildene! Har også en del andre problemer med kamera! Ofte klarer jeg ikke å ta bilder med kamera i det hele tatt. Det skjer ingenting når jeg klikker på knappen. Selv på et stativ når kamera er helt rolig. Kan noen fortelle meg om dem har opplevd samme problemene på sine Canon S30/40. Hvis andre IKKE har dette problemet må jeg vel sende mitt kamera inn til reperasjon. Jeg blir veldig skuffet om kamera mitt faktisk ikke klarer bedre til den prisen det er for dette kamera! Blir veldig glad for tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

> Det går rett og slett IKKE ann å ta bilder når det blir litt skumt inne/ute. Snakker ikke om natt bilder her. Et eksempel er inne i en kirke. Bildene blir nesten helt svarte!

 

Da er det noe galt, eller du har satt på en gal innstilling.

 

Du kan legge ut bildene dine her:

 

http://galleriet.akamera.no/feilbilder

 

og legge ut linker til bildene her i forumet, så blir det enklere å vurdere hva som er galt.

 

> manuelle innstillinger også, men da er det andre som blir ødelagt på bildene!

 

Har du prøvd å sette en lenger lukkertid manuelt?

 

> jeg ikke å ta bilder med kamera i det hele tatt. Det skjer ingenting når jeg klikker på knappen. Selv på et stativ når kamera er helt rolig.

 

Det han hende at kameraet ikke vil ta bilder hvis det ikke klarer å fokusere i Auto-modus. Har du sjekket dette?

 

MLW

Lenke til kommentar

Jeg skal finne frem noen bilder å legge ut så du får se så fort jeg har mer tid...men skal det ikke gå ann å bruke Auto funksjon å ta bilder i skumring eller svakt lys?? Skal vel det..... Har selvfølgelig for dårlige kunnskaper om alle manuelle funksjoner som finnes på dette kamera så jeg har mye å sette meg inne.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg endelig fått rotet meg til å ta noen bilder igjen å fått lagt dem ut så dere kan se selv. Første bilde er tatt med kameraet innstilt på AUTO. Bilde er veldig mye mørkere enn det egentlig er ute! Dette ble tatt i går ved 2030 tiden!

 

http://galleriet.akamera.no/feilbilder/aaa

 

Det neste bilde er kameraet satt på innstilling P (manuell) Eneste innstillins som her er endret er at jeg har satt på innstilling "overskyet" Legg merke til de dårlige fargene spesielt på en svart dress.

 

http://galleriet.akamera.no/feilbilder/aab

Lenke til kommentar

Du bør aldri skyte i auto-modus "grønn bølge". Velg i stedet "p". Da får du større muligheter til manuelle valg.

 

Bildene er tatt med forskjellige målemetoder, det andre brukte sentrumsdominert lysmåling. Siden dette var mer vellykket kan du jo sette dette som standard.

 

Det andre bildet er tatt med ISO 400. Sett ISO 100 manuelt, så slipper du støyen du ser på de svarte klærne.

 

Hvis det ofte er undereksponerte bilder kan du forsøke deg frem med positiv eksponeringskompensasjon.

 

MLW

Lenke til kommentar

Du bør aldri skyte i auto-modus "grønn bølge". Velg i stedet "p". Da får du større muligheter til manuelle valg.

 

Dette skjønte jeg ikke faktisk. Ikke så erfaren. At jeg får flere muligheter i P skjønte jeg, men hva er: skyte i auto-modus "grønn bølge"?

 

Jeg hadde faktisk ISO på 800 på det andre bilde....fant det ut rett etter at jeg hadde lagt inn forrige innlegg. Men setter jeg ISO på 100 eller mindre blir jo bildene mørke igjen. Grunnen til at jeg hadde satt den på 800 var at jeg for ei stund siden prøvde å få lys på de mørke bildene mine. Fikk jo lys da, men masse støy. Glemt å ta den tilbake.

 

Uff ikke lett det her....har nok kanskje kjøpt et for avansert kamera til mitt bruk. Hadde håper at Auto funsjonen var like bra som på mitt tidligere Nikon 775

Lenke til kommentar

EXIF info viser at flash er avfyrt på begge bildene. Når det er stor avstand til motivet medfører dette ofte mørke bilder fordi lukkertiden blir for kort.

Om du slår av flash (tvunget) vil kameraet kompensere med lengre lukkertid og motivet blir lysere (men kanskje uklart pga. samme)

Lenke til kommentar

Jeg har en kamerat som har et Canon S10, og han tar bilder som faktisk er meget bra.

 

Det går an å ta bilder av alle situasjoner med et hvert kamera som har muligheter til manuell kontroll, i hvert fall.

 

Men du må lese bruksanvisningen, tenke, og å prøve og feile.

 

Jeg har fotografert med Coolpix de siste årene, og mine bilder kan du se her, de fleste bilder har albumstatus, men noen bilder er gode:

 

http://www.pbase.com/skarsk/inbox

________________

skarsk

 

 

[ Denne Melding var redigert av: skarsk på 2002-09-01 23:10 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...