Gå til innhold

nVidia vs. ATI


Anbefalte innlegg

Nå kommer ATI s Radeon 9700 Pro og andre kort fra ATI snart, dere! Helt ny serie skjermkort og greier, det blir saker det! Men det virker da som om ATI bevisst prøver å hisse opp nVidia med sine promotions-videoer og preview av heftige speilreflekser på Ferrari-er (som allikevel ikke ER helt perfekte).

 

For et par-tre dager siden leste jeg denne artikkelen:

 

http://www.hardware.no/nyheter/august02/ra...eon9700pro.html

 

 

Den 08.07.2002 skrev Jan Aril Sigvartsen:

 

"Radeon 9700 PRO vil støtte AGP 8x standarden og ha 325 MHz GPU. Ifølge de testene man har sett av kortet forventes brikken å bli det råeste produktet i sitt segment."

 

Ja. Ok, greit nok det. Men det jeg lurer på er som følger:

 

 

a) Synes dere ATI eller nVidia er best?

 

B) Hvem tror dere kommer til å gjøre det størst med tanke på høsten og vinteren?

 

c) Hva slags synspunkter har dere på at det skal gis ut nye AGP standarder som i 98,9% av testene ikke har vist DET FNUGG av forbedring fra 2x - en?

 

Just askin' ? :smile: The.Arisen.One.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-08-10 23:57, The.Arisen.One skrev:

Nå kommer ATI s Radeon 9700 Pro og andre kort fra ATI snart, dere! Helt ny serie skjermkort og greier, det blir saker det! Men det virker da som om ATI bevisst prøver å hisse opp nVidia med sine promotions-videoer og preview av heftige speilreflekser på Ferrari-er (som allikevel ikke ER helt perfekte).


 

Og, hvorfor ikke det?

 

Quote:


Den 2002-08-10 23:57, The.Arisen.One skrev:

a) Synes dere ATI eller nVidia er best?


 

Det er mest en personlig mening, og det har blitt diskutert mange ganger før, og det pleier å ende i flamewar med usakelige argumenter. (F.eks: "ATi suger!")

 

Quote:


Den 2002-08-10 23:57, The.Arisen.One skrev:

B) Hvem tror dere kommer til å gjøre det størst med tanke på høsten og vinteren?


 

Hvis ryktene stemmer at NV30 er etter tidsplanen, ville jeg TRO at ATi har en fordel.

 

Quote:


Den 2002-08-10 23:57, The.Arisen.One skrev:

c) Hva slags synspunkter har dere på at det skal gis ut nye AGP standarder som i 98,9% av testene ikke har vist DET FNUGG av forbedring fra 2x - en?


 

Joa, sant nok, men det er alltid en fordel å være "føre var". Om prisen stemmer overens er en annen sak (Med hensyn til massene og dagens ytelse (pris/hva du egentlig får i dag)

 

Quote:


Den 2002-08-10 23:57, The.Arisen.One skrev:

Just askin' ? :smile: The.Arisen.One.


 

Ikke noe gæernt' det, men dette har blitt diskutert adskillige ganger før.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Excalibur på flere punkter.

 

Hvorfor er ikke ferrari-videoen "perfekt"?

Personlig synes jeg det er tåpelig med videoer som den der og de andre som har kommet fra ATI. Det de sier om dem åpner for veldig forskjellige tolkninger. Nå har ikke jeg lest så grundig ATIs pressemeldinger, men det de egentlig mener kan være noe sånt som at "denne videoen har R9700 mulighet til å rendre. Rendre med en forjævlig fps, men rendre likevel". Og så har de posta en video av noe som er rendra med en kraftig CPU, over lengre tid.

Har ATI noen gang sagt at "det dere ser nå er video-captured realtime av en R9700 i en litt-over-gjennomsnittet-PC"? GI MED 3DMARKS!!

 

a) Dumt spørsmål, gidder ikke svare. "Hva er best av AMD og Intel?"....

 

B) Etter det jeg har sett av previews kommer ATI til å herske resten av året, hvis ikke nVidia får NV30 ut før årskiftet

 

c) Som tidligere påpekt, det er best å være forberedt på hva fremtiden har å by på. Ingen spill eller applikasjoner i dag kan utnytte AGP 8x, men når Doom3 o.l. kommer ut får vi se om 8x gjør noen forskjell. Jeg tror nok det :razz:

Lenke til kommentar

ExcaliBuR skrev den 2002-08-11 kl. 01:11

 

Quote:


(...)

Men det virker da som om ATI bevisst prøver å hisse opp nVidia med sine promotions-videoer og preview av heftige speilreflekser på Ferrari-er (som allikevel ikke ER helt perfekte).


 

Og, hvorfor ikke det?

 

Vel, hvis du f.eks. ser på preview-videoen

"ATI-9700-car-Movie-v1.0"

ser du at de sliter bla. litt med renderingen i gulvet. Dessuten i bakgrunnen (grønne fjell/slette) ser du at de er litt for skarpe til å være naturlige (>pirk pirk<). :grin:

 

Dessuten skrev Goldfish 2002-08-11 01:45

 

") Dumt spørsmål, gidder ikke svare. "Hva er best av AMD og Intel?".... "

 

Dette var et veldig usaklig og uklart utsagn. Hva liker du best da? Det er ingen selvfølge hvem som er best, etter min mening. :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


c) Som tidligere påpekt, det er best å være forberedt på hva fremtiden har å by på. Ingen spill eller applikasjoner i dag kan utnytte AGP 8x, men når Doom3 o.l. kommer ut får vi se om 8x gjør noen forskjell. Jeg tror nok det :razz:


 

Å? Når ble AGP overhodet mye raskere enn PCI? Hva vil det hjelpe om du har 1.000.000 x AGP hvis det er rett og slett en dårlig ide fra utgangspunktet av? :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-11 01:59, The.Arisen.One skrev:

Å? Når ble AGP overhodet mye raskere enn PCI? Hva vil det hjelpe om du har 1.000.000 x AGP hvis det er rett og slett en dårlig ide fra utgangspunktet av?
:grin:


 

Her kommer vi inn på hva forskjellene er mellom PCI og AGP.

 

Hvis PCi skal aksessere RAM (Noe et skjermkort med lite onboard RAM må gjøre ganske ofte i spill f.eks) må det først til Northbridge -> CPU -> RAM og fra RAM -> CPU -> Northbridge -> PCI

 

AGP behøver bare gå direkte til Nortbridge så deretter til RAM og tilbake.

 

2. Hastighet. PCI masker på ca. 132MB pr cycle, AGP makser på rundt 253MB pr cycle, AGP 2x er dobbelt, 4x er 4 ganger osv...

 

Killer_DT: Jeg sa "F.eks". Det er å dra frem ett eksempel fra forregående flamewars.

 

Goldfish: Det er realtime med en grei FPS. Filmen er captura mens den har renderet det realtime. Hva specs på maskinen er aner jeg ikke, men mitt R200 kort kan kjøre alle R200 demoer flytende med min maskin (se sig.)

Lenke til kommentar

"2. Hastighet. PCI masker på ca. 132MB pr cycle, AGP makser på rundt 253MB pr cycle, AGP 2x er dobbelt, 4x er 4 ganger osv..."

 

Keep dreaming.......

 

Det er bare tull. Du har rett i det at det er teorien bak det, det benekter jeg ikke - men det er bare oppskryt. AGP på oppgraderes eller fornyes skal man få mer ytelse - dessverre...... :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-11 03:12, The.Arisen.One skrev:


"2. Hastighet. PCI masker på ca. 132MB pr cycle, AGP makser på rundt 253MB pr cycle, AGP 2x er dobbelt, 4x er 4 ganger osv..."


Keep dreaming.......


Det er bare tull. Du har rett i det at det er teorien bak det, det benekter jeg ikke - men det er bare oppskryt. AGP på oppgraderes eller fornyes skal man få mer ytelse - dessverre...... :smile:


 

Og, hvor har du hørt annerledes?

Lenke til kommentar

the arisen one; skal jeg deg en nøtt å tygge på:

 

voodoo 5 5500 pci

vs.

voodoo 5 5500 agp.. HVORFOR ER agp versjonen i det hele tatt raskere når det er IDENTISK hardware bortsett fra periferislot'en det monteres i ?

 

og dette er et gammel skjermkort med relativt liten båndbredde. på nyere hardware er forskjellen enorm.

Lenke til kommentar

Test av AGP 4x vs AGP8x

 

Ludde: At et AGP kort gir høyere ytelse enn et PCI kort er da slett ikke rart... AGP gir tross alt en SEPARAT buss for video data, noe som innebærer at du ikke oversvømmer den stakkars 33 mhz PCI bussen med mengder av videodata når du spiller.

 

The.Arisen.One:

Quote:

Det er bare tull. Du har rett i det at det er teorien bak det, det benekter jeg ikke - men det er bare oppskryt. AGP på oppgraderes eller fornyes skal man få mer ytelse - dessverre...


En ganske fantastisk påstand som helst bør grunngis en smule... (kanskje du kan starte med å tenke på i HVILKE situasjoner en raskere AGP slott kan gi høyere ytelse?)

Lenke til kommentar

jeg tror ATI kommer til å ha den "beste" teknologien og mer avanserte muligheter, slik som FULLSTREAM, SMOOTHVISION™ 2.0 og VIDEOSHADER™. ati sine catalyst drivere virker jo ganske bra på eksisterende kort , og det er jo de 9700 pro også skal bruke.

men jeg tror at nvidia kommer med raskere kort. kanskje med også med like imponerende teknologier, men jeg tviler litt. også er det bildekvaliteten da...

Lenke til kommentar

ati vinner dette året, men når nv30 kommer ut får ati problemer. spesifikasjonene til nv30 er skyhøge i forhold til ati.

 

Texture address operations per pass:

ATI: 32 NVIDIA: 1024

 

Color instructions per pass:

ATI: 64 NVIDIA: 1024

 

Max pixel shader precision:

ATI: 96-bit NVIDIA: 128-bit

 

dette betyr at mens nv30 gjør en jobb på en syklus, må r-9700pro gjøre den samme jobben på 32/16 sykluser

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...