Gå til innhold

Pingspikes i cs (pingen hopper)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Heisann!

Rimelig lei nå, håper noen tar seg tid til å sjekke over dette, skal prøve å gjøre det så enkelt som mulig:

Prøver å kjøre cs 1.6. Får koblet til server, alt er fryd og gammen, jeg spiller i 2-5 minutter, og net_graph rapporterer at alt er flott. Så får jeg plutselig et skikkelig pinghopp, opp til 470ms, og der henger hele spillet i et par sekunder (uansett om jeg spiller eller er død/spec). Når den kommer tilbake er alt fint igjen, men så hender det samme på nytt, først med ca 50 sekunders mellomrom, men så bare oftere helt til jeg får den vanlige Warning: Connection Problem og mister tilkobling til serveren.

Dette skjer på alle servere, tilogmed NGT's egne Broadpark-servere, der jeg ligger med 25 i ping!

Se vedlagt screenshot av netgraph, normal til venstre, fubar til høyre.

Jeg har en nyformatert kraftig maskin (a64 2ghz, 1gb corsair ram, geforce 4400ti, mus via ps2) som kjører winxp sp2. Har prøvd med vsync både av og på, med vsync av ligger jeg stabilt på 99-100 fps. Jeg har sjekket for virus, har kjørt Spybot og Ad-Aware. Jeg har drept alle andre prosesser, og prøver både med og uten firewall. Cpu load 2% stabilt, masse ledig vmem. Nyeste drivere til HK, Nvidia, LAN og annet jeg kan komme på.

Jeg har reinstallert Steam, prøvd med default config, og min egen config, her kan den ses:

cl_allowdownload "0"
cl_allowupload	"0"
cl_cmdbackup	"4096"
cl_cmdrate	"200"
cl_download_ingame	"0"
cl_dlmax  	"128"
cl_rate  "20000"
cl_resend	"100"
cl_timeout	"99"
cl_updaterate  "200"
net_scale	"5"
rate  	"20000"

Jeg har NGT 6688/864 og bor sentralt i Oslo. Jeg har tidligere bodd i Porsgrunn og hatt NGT 5200/500 og det har fungert utmerket. Jeg behøvde aldri gjøre spesielle instillinger i router og switch der, men har seff prøvd det her nå.

Har Netopia 3351 fra NGT, og en 3com OC gateway. 3com'en har trådløs funksjonalitet og den er aktivert, men jeg bruker cat 5e kabel til maskinen jeg prøver å bruke her.

For dc active og liknende har jeg satt opp nat fra router til switch til denne maskinen, funker utmerket. Har prøvd samme for Steam, uten noe nytt resultat. Har også i følge steam forums åpnet et par udp porter Steam visstnok trenger (dette var som sagt ikke noe som trengtes der jeg bodde før).

Alle speed-tester og nedlastinger fungerer veldig bra og forteller om en fin linje, men jeg opplever samme problemet med CS Source, dog der har jeg ikke prøvd å endre noe på config. Har dessverre ikke andre spill tilgjengelig for testing her, hvis dere mener det bør prøves, kan jeg kanskje få lånt noe.

Jeg tenker jeg ringer NGT support i morgen, men hvis dere har noen andre forslag jeg kan prøve enn så lenge, så setter jeg pris på det! Ekstra irriterende er det å tenke på at det ligger Bredbandsfabrikken-fiber 15 meter ut i gata her.... Ja, livet er herlig! :roll:

post-176-1125518465_thumb.jpg

Endret av cc
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

cl_rate 101 og cl_cmdupdaterate på 101

og rate på 25 000 er ikke sikker på om det er problemet med det er "vanlige" rates.

EDIT:leifzor

Endret av rkg1000
Skrevet

rkg1000: Prøvde nå, samme resultat, dessverre. Takk uansett.

Plomma2: Neie, det lover ikke bra. Fikk du noen tips jeg kan prøve?

argh.. jeg er betalende kunde her, vil ha verdi for penga! :(

Skrevet

cl_rate "20000"

Sett den til 5000 - 10000

cl_cmdrate

80-101

cl_updaterate

80-101

rate 20000

cl_cmdbackup

tror denne står på 2 ellerno, er ikke sikker. Men din er ihvertfall altfor høy tror jeg.

Skrevet

cmdbackup 4096? Det er jo alt for mye!

Rampage: rate 5000 - 10000? Neinei,

cl_updaterate 101

cl_cmdrate 101

rate 1500

cl_cmdbackup 2

Det er ikke noe vits å ha mer enn 100/101 i cmd- og updaterate, for CS kan bare håndtere en pakke per bilde, og CS-motoren ikke takler mer enn 100 fps. :)

Skrevet
cmdbackup 4096? Det er jo alt for mye!

Rampage: rate 5000 - 10000? Neinei,

cl_updaterate 101

cl_cmdrate 101

rate 1500

cl_cmdbackup 2

Det er ikke noe vits å ha mer enn 100/101 i cmd- og updaterate, for CS kan bare håndtere en pakke per bilde, og CS-motoren ikke takler mer enn 100 fps. :)

rate på 1500??

Den skal jo være på 20000 eller 25000..

Skrevet

Har nå prøvd med config dere ser under, og problemet er like fullt der. Disse nye settingene fører til at jeg ligger litt lavere på ms når alt funker, men like ille når det stopper opp.

Har også prøvd nye nForce drivere, og har kjørt nTune. Oppgitt...

cl_allowdownload  "1"	
  cl_allowupload	"0"	
  cl_cmdbackup  "2"  
  cl_cmdrate  	"99"
  cl_download_ingame	"0"  
  cl_dlmax  	"99"	
  cl_rate  "6000"
  cl_cmdupdaterate	"99"
  cl_resend  "99"	
  cl_timeout  	"99"	
  cl_updaterate  "99"	
  net_graph  	"3"	
  net_graphpos  "3"
  net_scale  "5"
  rate  	"20000"	

Skrevet

Takk for tips alle sammen.

Den siste her ang internet settings i Steam fungerte heller ikke :(

Skrevet

Ok, fant problemet i alle fall - koblet direkte til routeren uten å gå via 3com switchen, og alt fungerte smertefritt med 18ms stabilt...

Så nå fikk jeg spilt litt, og er lettere til sinns :p

Da gjenstår bare å få fikset switchen, og så lurte jeg på en ting til: Hvorfor kommer ikke alle spillerne på serveren opp i Player List? Jeg vil mute de spamkidsa som er mer interessert i å slenge med leppa enn kose seg med spillet....

• 2 uker senere...
Skrevet

Har prøvd alle 3 firmware-versjonene som ligger på 3com sin side - men samme problemet med alle 3. Kan dette være mer relatert til mitt nettverksoppsett?

Husker jeg hadde dhcp på 3com GW'en, men ikke NGT router'n tidligere. Det bør ikke eksistere 2 dhcp'er i samme nett, men er det et prob at det står dhcp på både router i 10.x nettet, og switch i 192.x nettet?

Kanskje jeg bør spørre på nytt i nettverk her?

• 1 måned senere...
Skrevet

Om det kan være til hjelp for noen - det fiksa seg med en firmware nedgradering på switchen. Dette var altså et problem i 3com apparatet - bare merkelig at det fungerte fint tidligere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...