Gå til innhold

Vurderer kjøp av lydkort til musikkprod.


Anbefalte innlegg

Som jeg allerede har nevnt i et par andre tråder her i det siste, så er jeg muligens interressert i å gå til anskaffelse av et lydkort til amatør-musikkproduksjon. Vel, det dreier seg vel strengt tatt helst i første omgang kun om opptak av gitarsekvenser, og litt keyboard dersom jeg gidder å begynne å prøve å lære meg noe særlig på det. Med tid og stunder kan det også bli aktuelt å koble på en mikser, slik at jeg kan få på flere gitarer og evt en mikrofon, dersom jeg finner noen som har stemme til å synge.

 

Jeg har tittet litt på TerraTec Producer Phase 22, som HW.no nylig har gjort en test av her. Jeg har også tidligere vært innpå tanken om M-Audio Fast Track USB, men det er fortsatt førstnevnte som frister mest.

 

I HWs test står følgende om Phase 22: "Pakketype: Retail". Betyr dette at det følger med software til produksjon, eller burde jeg også kjøpe inn noe slikt som f.eks. Cakewalk Music Creator Pro?

 

Lurer på om noen har erfaringer med disse nevnte kortene, eller evt. andre kort, helst i prisklassen under 1300, og om det går an (/fungerer bra) å koble på mikser?

 

Og det skal vel gå an å koble gitaren rett (evt via forsterker) i Phase 22?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

I HWs test står følgende om Phase 22: "Pakketype: Retail". Betyr dette at det følger med software til produksjon, eller burde jeg også kjøpe inn noe slikt som f.eks. Cakewalk Music Creator Pro?

 

Lurer på om noen har erfaringer med disse nevnte kortene, eller evt. andre kort, helst i prisklassen under 1300, og om det går an (/fungerer bra) å koble på mikser?

 

Og det skal vel gå an å koble gitaren rett (evt via forsterker) i Phase 22?

hw skriver at du får med FL Studio, som kommer i versjoner med og uten ASIO-støtte. Vil tro at den vedlagte versjonen støtter ASIO-innspilling, det er jo derfor man kjøper et "Producer" lydkort...

 

Et annet alternativ til under kr 1300 er EMU 0404 (procom.no), som kommer med bl.a. Steinberg Cubasis. Dette programmet støtter ASIO-innspilling, men har begrensninger på antallet audiospor og er nok litt for "enkelt" for mange.

 

Hverken Phase22 eller 0404 har Hi-Z innganger, dvs du bør koble gitaren via en mikser eller fra line-out på en forsterker.

Lenke til kommentar

Takker. Har forsterker med line out samt Korg Pandora PX-4 (multieffektprosessor), regner med at disse kan brukes, ihvertfall forsterkeren. Jeg bryr meg ikke stort om den er "enkelt", det er vel egentlig helst det jeg ser etter. Trenger jeg effekter, finner jeg det på Pandora'en min, men det skader ikke om det følger noe med kortet. Viktigste er at lyden er ok.

Lenke til kommentar

Effektboksen din sender signalene ut på linjenivå, så du trenger ikke nødvendigvis gitarinngang på lydkortet.

 

Hvis du har råd, har E-MU 1212M en svært omfangsrik DSP-prosessor som fungerer bra sammen med gitar, samt støtte for ADAT og mulighet for oppgradering til AudiodockM, noe som begge deler er mer fleksibelt hvis du skulle ønske å utvide senere.

 

E-MU 0404 er ikke like bra som storebrødrene, jeg synes du heller bør vurdere ESI Juli@ el. Terratec-kortet du allerede har sett på framfor 0404.

Lenke til kommentar

Jeg har dette lydkortet: DMX 6 fire

Det er et VELDIG bra lydkort med 5.1 surrond, midi inn/ut, coaxial inn/ut, optisk inn/ut, jack (headphones), jack og minijack (mic), og masse phonoer...

Det følger ikke med noe bra programmer, men man finner alltid noe billig eller gratis programvare hvis man vil ha!

Jeg bruker Cubase(husker ikke version), men det fungerer helt fint. Kan lage hva jeg vil slags musikk ommentrent! kan koble til gitar, bass, keybord og mic'e trommesett(eller lage trommeloopen selv.. SUPERT!

 

Dette er litt avansert siden det koster 1700 kr+...

Men leter du etter det beste i sin klasse er dette nok det beste! (Anbefalt av musikklæreren min på skolen)

Det er jo tross alt 24 bits lyd. (Vanlig er 16)

Lenke til kommentar

Den var litt over det jeg hadde forestilt meg, men den så jo tross alt litt fristende ut også.

 

Lurte også for sikkerhets skyld på om det går an å bruke både et slik nytt lydkort og det gamle integrerte lydkortet samtidig? Det gjør vel egentlig ikke noe om det ikke går an, så lenge jeg ikke går til innkjøp av 5.1-høyttalere...

Lenke til kommentar

Går greit å ha to lydkort installert samtidig, bare deaktiver (disable) det du til enhver tid ikke bruker i kontrollpanelet (device manager). Har selv to lydkort i en maskin, EMU 1820 til musikk og Audigy 2 til spilling og evt. DVD-filmer.

Endret av jon67
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...