Jump to content
Sign in to follow this  
morningstar665

Hvordan bli über langdistanse løper?

Recommended Posts

Idag brukte jeg 6'20 på 975 meter. Det var nok til at jeg hevet på brystkassa. Jeg prøver å løpe så langt jeg kan uten pause men puster som en and hver gang. Er det noe galt i treningsøkta jeg legger opp? Noen med erfaringer?

Share this post


Link to post

det beste for å få god kondis er å løpe, sykle o.l.

du kan jo også legge inn intervaller i treningen... Men hvis du skal opp på elite nivå -ikke at jeg tror du skal det, så har det noe med hvordan man er "bygget" også... CO2 inntak osv.

Share this post


Link to post
det beste for å få god kondis er å løpe, sykle o.l.

du kan jo også legge inn intervaller i treningen... Men hvis du skal opp på elite nivå -ikke at jeg tror du skal det, så har det noe med hvordan man er "bygget" også... CO2 inntak osv.

Co2 inntak ja :mrgreen: O2 vertfall da ;)

 

Mente du at du brukte 6min og 20 sek på 1km?

For å bli en god løper er det bare å løpe :) Varier treninga med lange turer som ikke er fult så arde, veldig harde turer som ikke varer så lenge og intervall økter.

Share this post


Link to post

Jeg har tendens til å forte meg ubevisst etterhvert. :blush: Nei jeg trenger ikke å komme opp til OL gull nivå men at jeg blir veldig god :p har mål om å greie 3 km på 12 minutter. Det har kanskje noe å si med at jeg faktisk er mer vant til anaerob øvelser til vanlig i form av "eksplosivitet" i kampsport? Men kondis i lang bane føler jeg meg som en McDonald's gjenger som kjører til butikken selv om den er par hundre meter unna.

Share this post


Link to post
Jeg har tendens til å forte meg ubevisst etterhvert. :blush: Nei jeg trenger ikke å komme opp til OL gull nivå men at jeg blir veldig god :p har mål om å greie 3 km på 12 minutter. Det har kanskje noe å si med at jeg faktisk er mer vant til anaerob øvelser til vanlig i form av "eksplosivitet" i kampsport? Men kondis i lang bane føler jeg meg som en McDonald's gjenger som kjører til butikken selv om den er par hundre meter unna.

Skal du eller er du i militæret eller noe sånt?

 

Å klare 3000 meteren på under 12 min klarer du sikkert snart om du bare trener litt. Har du drevet med kampsport lenge? De jeg kjenner som driver med kampsport pleier å klare 3000 meteren glatt. En venn av meg tok 3000 meteren på 11.20 og han er ikke en spesielt god langdistanseløper, men i sommerferien så jogget han vær dag og svømte noen ganger i uka for å klare kravet på 12 min. Ta noen joggeturer i skogen siden det ofte er lettere enn på løpebane(motivasjon)

Share this post


Link to post

1. Jeg er av utenlandsk opprinnelse selv så linja til MongoMan ville tatt seg dårlig ut for meg :p

 

2. Jeg er jente :) jeg har ikke tenkt å dra på militæret :blush:

 

Det er prosjekt i gymmen om å bedre utholdenheten. Kravet for å få 6 er 12'00 på 3 km. For gutter er kravet 10'45! :ohmy: Nå vet jeg ikke om jeg kan bedre meg fra 18 min til 12 min på litt over 1 måned (når prosjektet slutter), men jeg har satt det som personlig mål også, uavhengig om jeg greier det innen fristen eller ikke :yes: Jeg løper 2-3 ganger i uka, hver gang så lang og lenge jeg orker. Skal begynne å legge intervaller med forskjellig tempo også. Og er vann med salt bra? Hørte noe med at saltet binder væsken i kroppen.

Share this post


Link to post
1. Jeg er av utenlandsk opprinnelse selv så linja til MongoMan ville tatt seg dårlig ut for meg :p

 

2. Jeg er jente :) jeg har ikke tenkt å dra på militæret :blush:

 

Det er prosjekt i gymmen om å bedre utholdenheten. Kravet for å få 6 er 12'00 på 3 km. For gutter er kravet 10'45! :ohmy: Nå vet jeg ikke om jeg kan bedre meg fra 18 min til 12 min på litt over 1 måned (når prosjektet slutter), men jeg har satt det som personlig mål også, uavhengig om jeg greier det innen fristen eller ikke :yes: Jeg løper 2-3 ganger i uka, hver gang så lang og lenge jeg orker. Skal begynne å legge intervaller med forskjellig tempo også. Og er vann med salt bra? Hørte noe med at saltet binder væsken i kroppen.

springer du 1 mil dagen eller sykkler 5 mil dagen så skal det nok gå svært bra :p

Share this post


Link to post

Gi faen i å gi så mange idiotiske forslag. Det sier jo seg selv at man får god kondis av å løpe 1 mil, men HVEM GIDDER DET? Han vet jo det selv. Om du løper 42 mil hver eneste dag i et år så får du sinnsykt bra kondis, men det greier han å tenke ut selv. Han vil ha et bra opplegg, I assume.

 

Et meget godt treningstips er "15, 15, 15"-øvelsen. Den går ut på at du skal sprinte femten meter, ta femten sekunders pause, sprinte femten meter, ta femten sekunders pause osv. Det skal gjøres i et kvarter. Gjør øvelsen en gang om dagen i en uke eller to. Gir garantert resultater.

Edited by Bandidos-Pelle

Share this post


Link to post
Gi faen i å gi så mange idiotiske forslag. Det sier jo seg selv at man får god kondis av å løpe 1 mil, men HVEM GIDDER DET? Han vet jo det selv. Om du løper 42 mil hver eneste dag i et år så får du sinnsykt bra kondis, men det greier han å tenke ut selv. Han vil ha et bra opplegg, I assume.

 

Et meget godt treningstips er "15, 15, 15"-øvelsen. Den går ut på at du skal sprinte femten meter, ta femten minutters pause, sprinte femten meter, ta femten minutters pause osv. Det skal gjøres i et kvarter. Gjør øvelsen en gang om dagen i en uke eller to. Gir garantert resultater.

Ta femten sekunders pause du, så rekker du mer enn bare pause hele økta ;) Lykke til

Share this post


Link to post
Gi faen i å gi så mange idiotiske forslag. Det sier jo seg selv at man får god kondis av å løpe 1 mil, men HVEM GIDDER DET? Han vet jo det selv. Om du løper 42 mil hver eneste dag i et år så får du sinnsykt bra kondis, men det greier han å tenke ut selv. Han vil ha et bra opplegg, I assume.

 

Et meget godt treningstips er "15, 15, 15"-øvelsen. Den går ut på at du skal sprinte femten meter, ta femten minutters pause, sprinte femten meter, ta femten minutters pause osv. Det skal gjøres i et kvarter. Gjør øvelsen en gang om dagen i en uke eller to. Gir garantert resultater.

han??

jeg syns hun sa hun var jente

Share this post


Link to post

Intervalltrening er den beste måten å få bedre kondis på.

 

Enten kan du kjøre såkalt "naturlig intervall" i naturen. Dette vil si at du har en fart du skal holde hele veien, så du må gasse på i oppoverbakker og roe ned på flatene.

 

Eller du kan ta 15-15-15, som ble nevnt over, 15 sekunder på, 15 av etc. eller du kan øke intervallene til 30 sek. - 1 minutt, men da behøver du ikke ta lengre pauser enn 25 sek. og 50 sek.

 

Det som er viktig er at du hele tiden har et mål å gå etter, det har du jo for så vidt allerede. Prøv deg på 3 km en gang i uka e.l, og du får gode resultater som oppmuntring til å fortsette.

 

I tillegg til intervaller bør du av og til legge inn litt lengre joggeturer for å få ordentlig føling med kroppen. Gjerne turer som varer i 20-60 min, du behøver ikke jogge hele veien hvis du er dødssliten, men for all del: PRESS DEG SELV!

 

Når det kommer til hvor ofte du bør trene, vil jeg råde deg til å ta en fridag hvis du er for sliten. 2 dager med trening og så en dag hvile bør funke bra. Du bør holde på i rundt 1 time hver gang, og husk å tøye skikkelig etterpå for å øke bevegeligheten i musklene og senke risikoen for strekk og andre skader.

 

Sist, men ikke minst, vil jeg si at 6'er-kravet er litt drøyt for jentene, bare ytterst få vil greie det, og ingen av jentene på skolen min hadde klart det. At det er et av inntakskravene for GUTTER til å komme inn på ønsket avtjening av militæret, sier litt.

 

Du bør IKKE trene dagen før prøven, og ikke spis en tung frokost!

Share this post


Link to post
Gi faen i å gi så mange idiotiske forslag. Det sier jo seg selv at man får god kondis av å løpe 1 mil, men HVEM GIDDER DET? Han vet jo det selv. Om du løper 42 mil hver eneste dag i et år så får du sinnsykt bra kondis, men det greier han å tenke ut selv. Han vil ha et bra opplegg, I assume.

 

Et meget godt treningstips er "15, 15, 15"-øvelsen. Den går ut på at du skal sprinte femten meter, ta femten minutters pause, sprinte femten meter, ta femten minutters pause osv. Det skal gjøres i et kvarter. Gjør øvelsen en gang om dagen i en uke eller to. Gir garantert resultater.

Ta femten sekunders pause du, så rekker du mer enn bare pause hele økta ;) Lykke til

HAHAHA! Godt observert. Jævlig sløvt av meg. Takk for at du sa ifra, den var grov.

Share this post


Link to post
Gi faen i å gi så mange idiotiske forslag. Det sier jo seg selv at man får god kondis av å løpe 1 mil, men HVEM GIDDER DET? Han vet jo det selv. Om du løper 42 mil hver eneste dag i et år så får du sinnsykt bra kondis, men det greier han å tenke ut selv. Han vil ha et bra opplegg, I assume.

 

Et meget godt treningstips er "15, 15, 15"-øvelsen. Den går ut på at du skal sprinte femten meter, ta femten sekunders pause, sprinte femten meter, ta femten sekunders pause osv. Det skal gjøres i et kvarter. Gjør øvelsen en gang om dagen i en uke eller to. Gir garantert resultater.

For det første: Hvis man ikke er vant til å jogge/ha utholdenhetstrening (vet ikke hva tilfellet er her) så er det IKKE bra å løpe 1 mil om dagen, og slettes ikke 42 mil (forstår at du tulla ang denne ;) ) ! Det å løpe så langt av gangen vil bare bryte ned kroppen. Og etter noen dager vil ikke kroppen klare å løpe så langt.

 

Og når det gjelder 15-15, så skal man ikke spurte, man skal løpe på 80% av maks fart. Ingen vil klare å holde ut lenge hvis man skal spurte.

Løp på 80%. 1. gangen løper du i si 8 min, så øker du for hver gang (si 2 ganger i uka, med akkurat denne type trening). Den siste uka burde du vel være oppe i mellom 13-17 minutter.

 

Utenfor denne treningen er, som tydeligvis alle er enig i, jogging det beste! :thumbup:

Share this post


Link to post

4x4-interval på sykkel eller til fots er meget bra for kondis. Man øker visstnok kondisen med 1% hver gang man gjennomfører den øvelsen. :)

Share this post


Link to post

Jeg har prøvd nå å gå fra høy intensitet også pause og på'n igjen. Men har merket slikt intervalltrening gir meg veldig lett hold. Noen tips om hvordan man kan redusere sjansen for å få hold? Fordi det er så irriterende og det hindrer meg i å gjøre noe som helst :(

Edited by morningstar665

Share this post


Link to post

Sjansene for å få hold (les: sting) minker etter man har trent en liten stund. Man bør også begrense matinntaket direkte før man trener.

 

Et lite triks for å begrense/fjerne sting/hold er å finne seg to steiner som ligger godt i håndflaten. Når du kjenner at du begynner å få sting/hold så presser du på steinen med den hånden som er på siden du har sting/hold.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...