Gå til innhold

Hvordan bli über langdistanse løper?


Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd nå å gå fra høy intensitet også pause og på'n igjen. Men har merket slikt intervalltrening gir meg veldig lett hold. Noen tips om hvordan man kan redusere sjansen for å få hold? Fordi det er så irriterende og det hindrer meg i å gjøre noe som helst :(

Du bør utføre intervallene lang tid etter sist gang du spiste, og du må passe på å ikke spise for mye før du skal trene. Når kroppen fordøyer maten til omtrent 2 timer etter at du spiste, vil den bruke mest energi på å fordøye maten, og dermed gir den deg vondt hvis du bruker energi på noe annet. Ett tips jeg har prøvd med rimelig bra hell, er å "strekke" på magen på den siden man kjenner hold. Ellers hjelper det å holde på en gjenstand...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4x4-interval på sykkel eller til fots er meget bra for kondis. Man øker visstnok kondisen med 1% hver gang man gjennomfører den øvelsen. :)

4 minutt med sprinting og 4 minutt med pause du meinar? Huskar vi brukte å ha det på A-laget. Sinnsjukt tongt!

Stemmer,. Det er utrolig tungt, går fort å gjennomføre og gir raske resultat.

 

Pulsspin på sykkel med 4x4-interval tok nesten livet av meg. Skal melde meg på det førstkommende mandag. Fantastisk trening. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
3000 m er grusomt.. Løper det ofte i militæret. Og jeg har den grusomme AStman.. kravet for å bestå er jo 15 min. Klarte det en gang. De siste gangene gadd jeg faen ikke presse meg til under 15.. Aldri vært så sliten i mitt liv ass.. :cry:

Kravet hos dere er 15 min? Her for jenter på VGS er det 12 min! :cry: Jeg håper jeg kan sprenge noen fysiske grenser ved kroppen for å greie den. Er det noen her som har greid 10'45 på 3000 m egentlig? Kravene virker så urealistiske bare...

Lenke til kommentar
4x4-interval på sykkel eller til fots er meget bra for kondis. Man øker visstnok kondisen med 1% hver gang man gjennomfører den øvelsen. :)

4 minutt med sprinting og 4 minutt med pause du meinar? Huskar vi brukte å ha det på A-laget. Sinnsjukt tongt!

Stemmer,. Det er utrolig tungt, går fort å gjennomføre og gir raske resultat.

 

Pulsspin på sykkel med 4x4-interval tok nesten livet av meg. Skal melde meg på det førstkommende mandag. Fantastisk trening. :)

Fikk 4x4 intervall 3 ganger i uka presentert som den raskeste måten å øke o2-opptak på i en forelesning i fjor vinter, og prøvde selv to uker, kjente det ble bedre. Problemet er bare at det er så vanvittig hardt mens man holder på. En fordel er dog at selve økten bare tar 16 minutter, så hvis man holder ut det i en måned får man helt klart synlige resultater :)

 

Husk å spise både godt og riktig, og det kan lønne seg å slutte med trening noen dager før konkurransen, så man ikke stiller støl og sliten :)

Lenke til kommentar

Hvordan går treningen?

 

Jeg begynte å trene igjen (etter over et år med 24-7 MMORPG spilling :( ) , og det føles kjempegodt.

 

Målet er 3200 på 12 min, og hvis matematikken stemmer så tilsvarer det 16 km/t i gjennomsnittsfart.

 

Første gang løp jeg 1800 på 12 min... hehe.

 

Den siste gangen løp jeg 2000 på 11 min. Hadde ikke energi til å holde ut 12 minutter.

 

3000 på 12 min for en jente er veldig rask, og få det til med trening på bare 1 måned kan være hardt. Viljestyrke er viktig, og for å få det til må du bare presse deg selv hver eneste gang.

 

For meg går det utover "trenings-gleden" for det er egentlig ikke så godt å trene mer :p men så sta som jeg er gir jeg meg ikke før jeg når målet.

 

Lykke til, og stå på!

Lenke til kommentar

Trådstarter, alder? jeg er 15 og løper 1000meter på 3.21 fikk dog 6er denne gangen da, men 6.21 det er bare tragisk! Av det jeg orker å regne i hodet nå så er farten på rundt 20 km`t? eller er jeg helt på jordet? 3000 løp jeg i fjor på 13.20 :( litt skuffa.

Endret av Mouser
Lenke til kommentar
Driver med friidrett og under 10.45 hadde gått glatt, ikke for å skryte men under 9.45 hadde nok også gått hadde jeg fått toppformen. Kjenner ei jente som løper 3000meteren på 10.43, og hun har løpt 3000m bare to ganger, så det er ikke umulig...

Da har vel jenta løpt andre distanser mange ganger?

seff

Alder? Skriv altid alder med plz! om hu er 18 og vell trent er jo det ingen ting! Rofl jeg er 15 spiller fotball 2-3 ganger i uka og løp ifjor 14år. På 13.50 eller noe?

Lenke til kommentar

Å bare løpe helt til det sier stopp, er ikke den beste måten å gjøre det på. For å få en raskere progresjon bør du vurdere intervall trening med høy intensitet.

 

Finn ut hvor lenge du klarer å løpe maks, så kan du starte med 4 økter à (tiden som passer for deg). Så kan du øke etterhvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...