Keiseren av Grønland Skrevet 26. august 2005 Skrevet 26. august 2005 Som sitter i bakveggen av kabinettet. Min som bråker noe inni helvete også? Hvor viktig er den? Jeg tenker jo på at prossessoren og skjermkortet har jo hver sin egen vifte, hva trengs denne viften til da. Hovedkortet? Trenger det noe særlig kjøling? Er det lurt å ta denne vekk til fordel for mindre støy? Finnes det vifter som bråker mindre, ville støymatter hjulpet noe mot en vindstøyende pc?
Saiko Skrevet 26. august 2005 Skrevet 26. august 2005 [...] Finnes det vifter som bråker mindre, ville støymatter hjulpet noe mot en vindstøyende pc? Du kan bytte den ut med f.eks. denne, men jeg har hørt om folk som klarer seg fint med havarert vifte (men da antageligvis med god luftgjennomstrømning i kabinettet)
endrebjo Skrevet 26. august 2005 Skrevet 26. august 2005 Den viften bak i kabinettet kjøler ikke hovedkortet direkte, men den skaper luftflyt i hele kabinettet slik at varm luft fra CPU, skjermkort og hovedkortet blir byttet ut med kald luft fra fronten. Denne kabinettviften er litt hjulpet av strømforsyningsviften, men det er ikke anbefalt å ta den vekk for det. Å bytte den ut med en stillere en er en mye bedre idé. Microplex har et godt utvalg av vifter. Sjekk først hvor store vifter du har plass til. 120 mm er anbefalt, men 80 mm går knirkefritt.
Keiseren av Grønland Skrevet 27. august 2005 Forfatter Skrevet 27. august 2005 vet ikke helt hva jeg skal se etter på microplex, er ikke kjent med kabinettvifter, hadde vært fint om jeg fikk litt tips om modeller og brands osv
endrebjo Skrevet 27. august 2005 Skrevet 27. august 2005 vet ikke helt hva jeg skal se etter på microplex, er ikke kjent med kabinettvifter, hadde vært fint om jeg fikk litt tips om modeller og brands osv Papst har kvalitetsvifter for enhver smak. På Microplex' sider, finner du 80 mm'erene under: Vifter -> 80x08mm, og 120 mm'erne under: Vifter -> 120x120mm. Bare se på lydstyrken der (dB(A)) og finn deg et tall du liker. Jo lavere tall, jo mindre bråker de, men igjen flytter de da mindre luft. Det er da fin å finne en fin balanse mellom lydstyrke (dB(A)) og luftflyt (m³/time). Sjekk først hvor varmt det er i kabinettet ditt ved vanlig bruk (med kabinettdøren lukket selvfølgelig), og hvor stor vifte det er plass til.
Sheriff_buford Skrevet 27. august 2005 Skrevet 27. august 2005 Hvor viktig er chipset kjøleren? Er ikke det litt feil? Chipset kjøleren er jo på selve hovedkortet , og ikke på kabinettet. Om det er den på hovedkortet du mener, er den fra Zalman som er linket til lenger oppe ganske bra.
Simen1 Skrevet 27. august 2005 Skrevet 27. august 2005 Jeg reagerte også på det: Hvor viktig er chipset kjøleren? <...> Som sitter i bakveggen av kabinettet. Cipsetkjøleren sitter normalt ikke i bakkant av kabinettet. Den sitter normalt på chipsettet (brikkesettet), eller nærmere bestemt nord-broa på hovedkortet. Den vifta man finner i bakkant av kabinettet heter kabinettvifte. Begge er forsåvidt unnværlige, men det anbefales ikke siden det kan gi veldig høye temperaturer i kabinettet eller på brikkesettet, noe som kan gi redusert stabilitet.
Keiseren av Grønland Skrevet 27. august 2005 Forfatter Skrevet 27. august 2005 ok, trodde det var kjøler til chipset før nemlig, pga at jeg ikke så noen vifte på chipsettet (tror det er kun heatpipes) så trodde jeg at den sto liksom for det da, siden det er jo rett foran vifta på en måte
Troxx Skrevet 28. august 2005 Skrevet 28. august 2005 "Hvor viktig er chipset kjøleren?" Et kaldt chipset er _veldig_ viktig. Mitt system krasjet ved høy belastning, også uten overklokking. Så jeg byttet ut den passive chipsetribba på ASUS A7N8X, med vannkjøling. Overklokket deretter min Athlon XP-M 2400 til 2,2GHz med 200MHz bus, og opplever aldri krasj. Jeg bruker nå totalt 4x120mm PAPST vifter på lavest mulig rpm.. (3 til radiator og 1 i PSU)... Det er nå HD'ene (3xSeagate) som bråker.
endrebjo Skrevet 28. august 2005 Skrevet 28. august 2005 "Hvor viktig er chipset kjøleren?" Et kaldt chipset er _veldig_ viktig. Mitt system krasjet ved høy belastning, også uten overklokking. Så jeg byttet ut den passive chipsetribba på ASUS A7N8X, med vannkjøling. Overklokket deretter min Athlon XP-M 2400 til 2,2GHz med 200MHz bus, og opplever aldri krasj. Jeg bruker nå totalt 4x120mm PAPST vifter på lavest mulig rpm.. (3 til radiator og 1 i PSU)... Det er nå HD'ene (3xSeagate) som bråker. I trådstarters tilfelle var det ikke snakk om det som egentlig er chipset-kjøleren, men om kabinettviften.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå