Gå til innhold

Hviket yrke for 1.000.000kr året?


play`ern

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting til, ikke kom her å si at eg ikke kan bli en like god lege som en som utdanner seg i Norge for det er bull shit. Diktanalyse, og alt annet crap de lærer vekk på gymnaset har egentlig ikke en sjit med medisin å gjøre.

 

 

Som oftest er det ikke de som drømmer om det, heller de som bare har 6 snitt å velger de som høreste fineste ut  :p

Så om systemet funker som det er i dag.... ja.. tja hvem vet men perfekt er det ikke

 

Svein :)

5308534[/snapback]

 

Jeg er ikke helt enig i at man har større potensial til å bli en god lege dersom man ikke lærer pensum på gymnas (selv om det er diktanalyse, som jeg innrømmer kan være ganske kjedelig, men ikke umulig å mestre). Selv om ikke alle fagene har noe med medisin å gjøre, viser de at vedkommende har evnen til å lære, hvilket er viktig når en skal studere.

Når det gjelder inntakskravene, kan det nå diskuteres om de er for høye. De fleste som søker medisin (regner jeg med) har hele realfagspakken med 3MX, 3FY og 3KJ. I år gir dette 8.5 tilleggspoeng. Dersom man har 62 poeng, skulle det være grei match å komme inn, dvs. at man trenger kun 5.35 i snitt, og dette er da ikke så veldig høyt, er det? Selv har jeg ca. 5.7 i snitt av avgangskarakterene fra GK og VKI, så jeg vurderer derfor medisinstudiet til neste år.

Lenke til kommentar
Man blir vel lege pga statusen og pengene. Lege er vel det yrket som kan gi høyest status i de fleste kretser.

5308584[/snapback]

Tviler jeg sterkt på... Det er veldig mange legeforeldre blandt vennneine mine, og jeg tror så godt som halve klassen sikter seg inn på medisin. Er vel neppe det som gir høyest status, du er jo ikke akkurat alene som lege. Men kan være det er annerledes i andre kretser, eller at min oppfatningsevne er noe tilbakesatt.

Lenke til kommentar
Jeg leker med tanken om å søke medisin til høsten.

Er det sant at snittet ligger på 1.1mill? Kanskje noen har kilder å vise til?

5308313[/snapback]

Jeg kjenner ikke noe snitt, men en bør uansett tenke på forskjellen mellom omsetning og inntekt. En almenpraktiker har endel utgifter, bl.a. til lokaler, sekretær/resepsjonist, eventuelt laboratorium (som jeg vet endel har), forsikringer, regnskapsfører og revisor (pga. diverse pålegg om dette), utgifter til bil med mer.

 

Skattelistene heromkring viste i alle fall ikke mange leger.

 

Spesialister i privatpraksis, f.eks. innen plastisk kirurgi, kan nok ha intekter over millionen, men har nok også endel utgifter. Tabloider som spikrer opp artikler over inntekter tar ikke disse forskjellene så nøye.

 

Velger en legeyrket ut fra tanker om penger eller status, er en på ville veier, og jeg vet det er mange som etter fullført studium (og tilhørende studiegjeld) angrer på sitt valg og hopper av. Det er et krevende yrke du bør sette deg nøye inn i før du begynner på studiet.

Lenke til kommentar

Det har vært endel diskusjoner i tråden om teknisk kontra merkantil utdanning, og jeg ser at Dagens Næringsliv har en artikkel som slår fast at Sivilingeniørene slår siviløkonomene. Fra ingressen:

For første gang tjener en nyutdannet sivilingeniør mer enn en nyutdannet siviløkonom. Og drømmejobben kan være sikret lenge før studietiden er over.
DN satte artikkelen til debatt, og traff på en gullåre, for maken til detonative utbrudd har jeg sjelden sett der.

 

Konklusjonen er: du kan tjene bra som teknisk utdannet.

Lenke til kommentar
Man blir vel lege pga statusen og pengene. Lege er vel det yrket som kan gi høyest status i de fleste kretser.

5308584[/snapback]

Tviler jeg sterkt på... Det er veldig mange legeforeldre blandt vennneine mine, og jeg tror så godt som halve klassen sikter seg inn på medisin. Er vel neppe det som gir høyest status, du er jo ikke akkurat alene som lege. Men kan være det er annerledes i andre kretser, eller at min oppfatningsevne er noe tilbakesatt.

5309030[/snapback]

 

Jeg skjønte ikke helt hvor du vil hen med å fortelle om klassen din. Hva er sammenhengen mellom at halvparten i klassen din kunne tenkt seg å studere medisin og at legestillingen ikke gir høy status. Jeg skjønner heller ikke hvorfor legeyrket ikke gir høy status fordi det er flere som er leger. Det gir sikkert større status om du finner opp en eller annen superoppfinnelse eller oppdager et eller annet viktig, men det er greit å være realistisk. Det er veldig få i Norge som har en one of a kind jobb. Under Hitler Tyskland var tittelen ubåt kaptein en av de titlene som ga høyest status og du kan jo tenke deg hvor mange ubåter Hitler-Tyskland hadde gjennom årene

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar

Har det blitt flere leger nå per innbygger enn før? Jeg tror fortsatt at legeyrket gir høyere status enn en jurist og siterer meg fra et tidligere innlegg i denne tråden "alle de smarte i familien ble leger resten ble advokater". Jeg vet ikke hvorfor legeyrket kan gi høyere status enn advokatyrket, men SteffyBoy sitt innlegg kan vel være en grunn

Jeg har aldri møtt en lege som jeg tror studerte medisin av en annen grunn enn at han/hun ville hjelpe sine medmennesker. Leger er überkoselige
Jeg har enda tilgode for å høre noe lignende om advokater
Lenke til kommentar

Jeg vet det, grunnen til at jeg vekslett mellom ordet "jurist" og "advokat" er fordi jeg først trodde at JoachimR hadde skrevet ordet "jurist", men nå ser jeg at han skrev "advokat". Så det skal egentlig stå "advokat i den første linjen i innlegget mitt. Men tilbake til grunnen til at jeg vekslett mellom ordene. Uttrykket heter "alle de smarte i familien ble leger resten ble advokater" og da passet det best å avslutte med ordet "avdokat" siden det var det jeg hadde brukt i uttrykket selv om jeg hadde skrevet "jurist" i den første linjen. Jeg følte også at jeg ikke kunne endre ordet til "advokat" i første linje siden jeg trodde at JoachimR hadde brukt ordet "jurist" og jeg ønsket samsvar mellom de to setningene.

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar

Jeg begynner på jusen til høsten og gjør ikke det pga. "status" eller fordi det er mye penger innenfor juridiske fag - jeg gjør det rett og slett fordi jeg er glad i juridiske fag. I tillegg har jusen det største pensumet blant alle fagene på universitetet, så de som studerer jus er ikke dumme, akkurat.

 

(Selv om det er rettsinformatikk jeg brenner for :love:)

Lenke til kommentar
Kva karakterar hadde du når du søkte deg inn, PiRANhA? Lurer på å studere jus sjølv.

5310089[/snapback]

 

 

Juss i bergen var ifjor 53.7, Oslo høst var 59.5 og vår var 56 (alle tall er ordinær, siden det omtrent bare er jenter som benytter seg av primær).

 

Går selv i Bergen og kan anbefale det på det sterkeste, er veldig glad jeg ikke begynte i Oslo!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Bare jenter som bruker primær? Huh?

5313494[/snapback]

Han tenker vel på at gutter tradisjonelt må i militæret, benytter seg av de 3 ekstrapoengene og havner i ordinærkvoten. Ikke at det egentlig har noe å si, såfremt man er ung nok, står man visstnok i begge køene.

Lenke til kommentar

De som går rett fra videregående kommer i begge køene ja, dette gjelder og for de som har fagbrev og som går veien gjennom VK2 etter læretiden. (Da alt er vgs)

 

Militæret er et avbrekk for Vgs og dermed mister de primærvitnemålskøen. Med mindre de søker på skole først for så å få skoleplassen sikret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...