Gå til innhold

Bærbar PC til arkitektstudent! HJELP! :-)


dedekam

Anbefalte innlegg

Hei

 

jeg trenger en bærbar pc til arkitekt student. Pc`n må kunne jobbe godt med programmer som 3D Studio MAX/Photoshop CS2 og muligens AutoCad.

 

Etter gjennom gang med IT folk på AHO ble følgende minimumskrav fremsatt :

 

- WIFI godkjent trådløst nettverkskort med støtte for 802.11 b/g.

- 512MB RAM (helst mer)

- Intel Pentium M prosessor anbefales (Sentrino)

- Grafikkortet betyr mye for 3D & Animasjon. Helst Open GL og min. 32 MB RAM dedikert til grafikkortet (64 MG som minimuskrav)

 

Håper noen kan bistå meg i og anbefale en god PC som vil tåle tidens tann og ikke må skiftes ut etter 1 året :)

 

Det er ønskelig at Pcn ikke overskrider 20.000 tallet :w00t:

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville valgt 1600x???? oppløsning på en 15" skjerm, da får du bedre plass til å tegne, du slipper å scrolle hele tiden. IKKE velg noe mindre, det vil du angre på når du skal ha alle vinduene i autocad osv oppe.

Endret av ken8
Lenke til kommentar

Mitt forslag er Thinkpad t43p hvis du får en god pris på den. Se om du får tilbud via skolen (UiTø bl.a får tilbud om slike maskiner). Dette er bærbare som er beregnet på Autocad etc (faktisk er skjermkortet konfigurert til dette) og du får thinkpader med 15" og 1600x1200. Ordinær pris er vanligvis rundt 40000 (hvis jeg ikke er på bærtur), men hvis du går innom datateam kan du få ett godt tilbud (dersom du er medlem riktig nok).

 

Link for spesfikasjoner for Lenovo Thinkpad T serie

 

Jeg ville nok spørre lærestedet ditt om hvilke forhandlere som har tilbud om laptoper og om hvilke spesifikasjoner som gjelder.

Lenke til kommentar

Vil først og fremst anbefale maskin på grunnlag av skjermkort med god støtte for profesjonell 3D OpenGL og DAK.

Det beste her er skjermkort basert på nVida Quadro, nesten like gode er skjermkort basert på nVida GeForce.

ATI FireGL / Radeon er meget gode skjermkort til spill etc., men de har et stykke å ta igjen for å nå opp til nVida på profesjonell 3D OpenGL.

 

Dessuten er det nesten en vits å ustyre en slik maskin med mindre enn 1GB med RAM, rendering krever også mye av prosessoren og +/- 2.0GHz Pentium M er et greit utgangspunkt.

(Centrino plattform betyr at man har en Intel Pentium M på et bestemt type Intel hovedkort med en bestemt type Intel trådløse nettverkskort)

 

I prioritert rekkefølge ville jeg satt opp som følger.

- Dell Prceision M70 (nVidia Quadro 1400 skjermkort)

- Fujitsu-Siemens Amilo M4438 (nVidia GeForce 6800 skjermkort)

- Dell Inspiron 9300 (med nVidia GeForce 6800 skjermkort)

- Andre bærbare med nVida GeForce 6600 skjermkort.

 

 

(ATI skjermkort basert på ATI X300 eller FireGL V3100/V3200 er for svake i denne sammenheng. I det minste må de være basert på ATI X700 eller FireGL 5000 for å tilby tilfredsstillende ytelse på 3D OpenGL.)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
ATI FireGL / Radeon er meget gode skjermkort til spill etc., men de har et stykke å ta igjen for å nå opp til nVida på profesjonell 3D OpenGL.

Bortsett fra denne frasen er jeg enig i det meste i posten din. FireGL kort er svært gode til 3D-modellering og wireframe, men mangler noe av futten til realtime rendering med teksturer i følge de testene jeg har sett. Spill takler de imidlertid svært dårlig.

 

Får selv en T43p med FireGL 3200 om en uke eller to. Kommer til å kjøre noen tester for å verifisere det jeg har lest om FireGL, men regner med at det stemmer, da jeg fant det på Anandtech. (Her.)

 

-KJ

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har nå hatt min T43p en stund, og den er rett og slett alt jeg drømte om og litt til.

 

Skjermen er i en klasse for seg selv og må bare oppleves. I tillegg fungerer faktisk ThinkVantage Update programvaren som den skal nå. Bare å kjøre denne en gang i mnd, så har du nyeste drivere, styringsprogrammer og BIOS ferdig installert.

 

Alt dette er pakket i klassisk IBM byggekvalitet og finish.

 

Som jeg fryktet så er ikke skjermkortet videre egnet til å spille 3Dspill, men duger i massevis til jobbrelatert 3D for min del. :)

 

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...