Gå til innhold

Overklokkingsdatabase alle cpu (post dine res.)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan hende at man ved å klokke i windows går utenom noen oppstartsrutiner og sjekker man har ved en normal boot?

Brian: Hva programvare bruker du for å klokke hos deg?

7315197[/snapback]

 

clockgen :thumbup:

7315333[/snapback]

 

Hos meg er det motsatte :S. Eg får maskina mi meir stabil når eg klokkar i biosen.... Men eg har intel D 930 då....

Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd å klokke CPU.

 

Her er et screenshot

post-95428-1163973399_thumb.jpg

 

Volten er ganske høy: 1.538

Temperaturen ligger på 32 grader idle med boxed kjøler. Har ikke testet i load enda.

Default hastighet er 2.2GHz for de som ikke vet det.

 

Burde jeg klare å presse denne prosessoren høyere med boxed kjøler?

Endret av Rikkely
Lenke til kommentar
Da har jeg prøvd å klokke CPU.

 

Her er et screenshot

post-95428-1163973399_thumb.jpg

 

Volten er ganske høy: 1.538

Temperaturen ligger på 32 grader idle med boxed kjøler. Har ikke testet i load enda.

Default hastighet er 2.2GHz for de som ikke vet det.

 

Burde jeg klare å presse denne prosessoren høyere med boxed kjøler?

7319148[/snapback]

 

ja det er fullt mulig. Jeg kjører forøvrig min X2 4200+ på 2,8ghz 24/7 og har en foreløbig maks klokk på 3,1ghz. Så det må være mulig å få din høyere. Er det stabilt på 2,8ghz? hvis det er tilfellet er det bare å dra på. :) Men sjekk temperaturene, og ikke gå over 1,6v. :)

Lenke til kommentar

Det var som faen. Den var ikke stabil.

 

Nå kjører jeg på 2.74GHz, det virker veldig stabilt.

Temperaturene er Høye ifølge everest.

Core 1 = 55 Grader

Core 2 = 56 Grader

CPU = 44 grader.

 

Alt dette ifølge everest, og alt i load.

 

Det som irriterer meg litt er at prime95 melder om "fatal Error" på Core1, og dermed avsluttes testen. Hva kan det være?

 

RAM: Def - 200MHz 2 3 3 6 1T. Klokket - 100MHz 3 6 6 10 2T. (1.85V)

 

HK: Def - HT frequency 5. Klokket - HT frequency 3.

 

CPU: Def - MultiplierX11 FSB200 1.370V. Klokket - MultiplierX11 FSB256 1.538V.

 

Jeg kan ikke stille volten høyere.

Noen forslag til hva som kan gjøres for at prosessoren kan klokkes høyere?

 

Edit: Prime95: "FATAL ERROR: Resulting sum was 6.154618082767667e+016, expected: 3384529925577303"

Endret av Rikkely
Lenke til kommentar

hvis du har stilt opp volten på cpu til 1,6v og slakket på minnet, så er det vel ikke mer å hente fra din cpu da. Var sikkert uheldig med din du da, sånn kan det være av og til. Men var overrasket over at du ikke kom lengre. Temperaturene er heller ikke farlig varme. hypertransport bussen har vel ikke oversteget 1000mhz? Og minnet ikke kommet over 200mhz, slik at det holder igjen? Evt. prøv å øk volten litt på chipsettet og se om det hjelper. Hvis ikke noe hjelper kan du ha møtt veggen, ikke godt å si. :)

 

edit: hvilken test kjører du på prime95?

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

HTT er ikke over 1000MHz.

Minnet overstiger ikke 200Mhz.

 

Jeg klarer ikke å stille volten høyere enn 1.538 volt. Det er vel hovedkortet som begrenser det?

Hovedkoret er MSI K8N Diamond.

 

Jeg har ikke prøvd å øke volten på chipsettet så det skal jeg prøve nå, men gjelder ikke det bare om man skal ha HT over 1000MHz?

 

EDIT: Jeg har prøvd begge cputestene, jeg får samme error i begge testene.

Endret av Rikkely
Lenke til kommentar
HTT er ikke over 1000MHz.

Minnet overstiger ikke 200Mhz.

 

Jeg klarer ikke å stille volten høyere enn 1.38 volt. Det er vel hovedkortet som begrenser det?

Hovedkoret er MSI K8N Diamond.

 

Jeg har ikke prøvd å øke volten på chipsettet så det skal jeg prøve nå, men gjelder ikke det bare om man skal ha HT over 1000MHz?

7319991[/snapback]

 

jo, men kan være greit å prøve likevel, kansje det hjelper på stabiliteten på høyere fsb. Du må nok over 1,38v på cpu ja, så da kan det være hovedkortet som holder igjen, kansje det hjelper å oppdatere bios eller noe. jeg hadde 1,55v når jeg fikk min opp i 3,1ghz, så du må vel opp i volten du og for å komme videre.

Lenke til kommentar
Takker for hjelpen så langt.

 

Nå skal jeg prøve det du har foreslått. (Hva faen, jeg husker ikke hvordan foreslått skrives  :dontgetit: )

 

- Øke Chipsetspenning

- Se etter biosoppdateringer

7320012[/snapback]

 

fåreslått, kansje, ble usikker selv her nå. :D

 

du må iallefall ha mer volt for å komme lengre. :)

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Er ikke sikker på oppsettet i din BIOS, men jeg regner med at det finnes en innstilling for multiplier på LDT eller lignende? Jeg slet først med å få min 3800+ over 2,3, og det var grunnet både denne innstillingen og at PCI-e bussen ikke var låst... Kanskje disse har noe med saken og gjøre? en hvilken som helst 3800+ bør kommer til 2,5 i alle fall.... Min mening, I might add!  :roll:

7311653[/snapback]

 

Låst PCI greia til 33?

 

Kan hende at man ved å klokke i windows går utenom noen oppstartsrutiner og sjekker man har ved en normal boot?

Brian: Hva programvare bruker du for å klokke hos deg?

7315197[/snapback]

 

clockgen :thumbup:

7315333[/snapback]

 

Clockgen er ikke bra...man får CPU'en til et visst punkt, og der stopper den. Det er fordi man ikke får stilt volten, og man MÅ ha med seg volten for å komme videre!

 

CPU: Def -  MultiplierX11 FSB200 1.370V. Klokket - MultiplierX11 FSB256 1.538V.

7319655[/snapback]

 

Har du kun klokket den ENE kjernen? :S

Lenke til kommentar

Rikkely: Du sier at du kjører med stock-kjøling. Jes er enig med Brian_N at tempen ikke er skremmende, men det kan veldig godt hende at den blir stabil på 2,8GHz dersom du fikser en bedre kjøle-løsning. Min erfaring med min 3800+ var 2,5 stabilt pås stock kjøling og kom til 2,85 med ny og bedre kjøling. På den hastigheten måtte jeg riktignok opp i 1,67vcore da... :roll:

Lenke til kommentar

Nei, jeg har klokket begge kjernene.

 

Jeg tviler på at jeg trenger en annen kjøler da CPU ligger på maks 47 grader i load. Men det kan jo være.

 

Jeg tror problemet ligger i at jeg ikke får stille volten høyere.

 

Jeg fant også den fantastiske tråden om CPU-er. Der sto det noe om burn in, jeg tror jeg skal gi den guiden et forsøk.

Lenke til kommentar

Burn-in er veldig greit ja! Etter min burn-in ble den stabil på 200MHz høyere enn tidligere. Er ikke sikkert at du får den til å kjøre raskere med nye kjøler, men jeg tror den vil komme til å bli stabil på 2,8, som du har vært oppe men ikke fått stabilisert. Klart volten har mye å si, men den er allerede såpass høy at det ikke er så mye å gå på med luftkjøling. Har du et bilde av kjølinga som fulgte med?

 

cpu burn-in kan lastes ned her forresten. Jeg bruker i alle fall dette og synes det fungerer meget bra!

Endret av Alihendra_
Lenke til kommentar
CPU: Def -  MultiplierX11 FSB200 1.370V. Klokket - MultiplierX11 FSB256 1.538V.

7319655[/snapback]

 

Hvordan kan du si du har klokket begge når du sier det som står i quoten? :S

 

Det du sier i quoten er: 1. kjerne er default FSB 200*11 @ 1.370Volt

2. kjerne er klokket FSB 256*11 @ 1.538

 

Hvordan kan da begge være klokket? :S

Lenke til kommentar

Intern: Det står da ikke at bare den ene kjerna er klokket. Det står enkelt og greit hva slag specs cpu'en har default og hva den kjører på nå.... Makan!! Henge seg opp i detaljer som i så stor grad som dette er urelevant, og i alle fall når du ikke kommer med noe innspill til diskusjonen heller.... :dontgetit:

Endret av Alihendra_
Lenke til kommentar

Da må jeg bare beklage mitt utspill og forsvare meg med at jeg misforsto hva han hadde skrevet.

Siden han formulerte det slik han gjorde, klarte jeg å misforstå.

Igjen, beklager!

 

Forresten, om det er noen som har Asus HK kan de bruke AI Booster til å stille opp Vcore'n i Windows!

Hvis jeg klokker min CPU i Windows med AI Booster, og stiller opp Vcore'n litt, kommer jeg til et punk hvor den ikke vil mer! Og da må jeg gå inn i BIOS og få stilt på FSB og Vcore!

Så jeg anbefaler dere å klokke i BIOS!

 

EDIT: Leif

Endret av Intern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...