Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvor kan jeg kjøpe Cat5e/6 på rull?


Anbefalte innlegg

husk en ting at det er ikke 1 Gigabyte/s men 1 gigabit/s. For og få en byte må du ha 8 bit

DVS: 1000 mbit / 8 = 125 Megabyte/s

 

På IDE har du 100 Megabyte/s

På sata har du 150 Megabyte/s

På sata "2" har du 300 Megabyte/s

 

Så mao for og kunne utnytte gigabit nettverk fult ut burde du har sata harddisk.

Greit med all regninga, men dette da.. "Så mao for og kunne utnytte gigabit nettverk fult ut burde du har sata harddisk." er bare for dumt. Man klarer ikke makse satahastigheten med en enkelt disk. Her ma man kjøre RAID / SCSI for å komme opp mot 125mb/s. Da må man ha 2+ med disker satt opp med striping :) Bare en liten rettelse.

 

Forresten, nettverkskort som går over vanlig PCIbus kan aldri gå teoretisk fortere enn 133mb/s I praksis (tror jeg) ligger rundt 110mb/s. Har også hørt at den bus'en på 133mb/s blir delt mellom alle PCIkortene. Flere gbit nettverkskort = lavere ytelse på hvert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
selvfølgelig...

 

hv.gr-gr-hv.or-brun-hv.br-or-hv.bl-bl - internasjonal standard...

Bare slik at noen ikke blir forvirret. Rekkefølgen du bruker er helt korrekt, og følger

EIA/TIA-568A standarden. Men dette er ikke den eneste, og eneste korrekte. Vi har

også EIA/TIA-568B som også blir brukt. Fargerekkefølgen blir da:

hv.or - or - hv.gr - bl - hv.bl - gr - hv.br - br

 

Slik eg har erfart, og lest, skal ikke disse ha noen fordeler/ulemper, men B standarden var først, og ble mest vanlig i nettverksmiljøer, mens A standarden er noe

nyere og oftes brukt i telekommunikasjon. Derav finner du også A standarden oftest

i nye bygg osv.

 

wikipedia

Lenke til kommentar

hehe, ok, Bruker bare A standard på jobb i 4par kabel ja...

 

men om man bytter alle farger i alle kombinasjoner så spiller det ingen trille, så lenge de kommer ut i riktig rekkefølge............ for at ikke andre ska missforstå pirkingen... hehe...

 

tror vi begge er utdannet innen elektrofaget... ;o)

Lenke til kommentar

selve fargene er ikke viktig, dog at hvit å helfarge på samme par kommer på riktige plasseringer... dårlig formulert igjen...

 

lederne i parene er revolvert slik at fargene på hvert enkelt par må komme ut på riktig plass for ikke å få tap i signalet... bedre.?

 

dermed motsier jeg meg selv på "men om man bytter alle farger i alle kombinasjoner så spiller det ingen trille, så lenge de kommer ut i riktig rekkefølge............" hvis dette forstås litt skeivt....

 

haha, har ikke våknet skikkelig... går å spiser frokost jeg... ;oD

Lenke til kommentar
selvfølgelig...

 

hv.gr-gr-hv.or-brun-hv.br-or-hv.bl-bl - internasjonal standard...

Bare slik at noen ikke blir forvirret. Rekkefølgen du bruker er helt korrekt, og følger

EIA/TIA-568A standarden. Men dette er ikke den eneste, og eneste korrekte. Vi har

også EIA/TIA-568B som også blir brukt. Fargerekkefølgen blir da:

hv.or - or - hv.gr - bl - hv.bl - gr - hv.br - br

 

Slik eg har erfart, og lest, skal ikke disse ha noen fordeler/ulemper, men B standarden var først, og ble mest vanlig i nettverksmiljøer, mens A standarden er noe

nyere og oftes brukt i telekommunikasjon. Derav finner du også A standarden oftest

i nye bygg osv.

 

wikipedia

Rekkefølgen er riktig, men det du sier er "feil"

 

B-standarden finner du i Norge, A standarden finner du i blandt annet usa

Og jeg har aldri sett A-standarden i data/telekommunikasjon i Norge hvertfall..

 

Forskjellen er egentlig at noen kabler bruker bare så mange par som er nødvendig, dvs 2 par, og da er A-standarden bakoverkompatibel med USOC, ett system som BELL "fant" opp og AT&T brukte til å koble kunder inn på telefonnettet.

 

Hvis man da kobler med 2 Par etter B-standarden så bommer du med 1 par i pluggen.

 

B-standarden er en eldre standard egentlig, men den som er mest brukt i Norge hvertfall..

 

Noen sier også at A-standarden er mest brukt i industri og kontorbygg, mens B-standarden er mest brukt i boligsystemer (Gjelder såvidt jeg har sett ikke i Norge)

 

Forskjellen i kobling på A og B standard er at par 2 og 3 har byttet plass.

 

Cat 6 til 10Gbit vil nok funke, med tanke på at du sannsynligvis bare har en kabel i røret og at det ikke er lange strekk?

 

Men Cat 7 er nok mer velegnet, men koster endel mer for utstyret.

Men du kan jo kjøpe Cat7 kabel og bruke Cat 6 utstyr, og heller oppgradere utstyret når det faller i pris.

Lenke til kommentar
Rekkefølgen er riktig, men det du sier er "feil"

Eg klarer ikke helt å se hva som er feil i innlegget mitt utifra det du skriver.

 

Eneste forskjellen er at eg snakker om i utlandet også, du snakker bare om Norge.

Dessuten, eg har sett A standarden bli brukt i Norge, så det er heller ikke feil.

 

Og om du ser på linken eg la med, er det en utenlands side, som forklarer

om bruken utenfor landegrensene. Så klart, noen bruker standarden på andre måter.

Lenke til kommentar
Rekkefølgen er riktig, men det du sier er "feil"

Eg klarer ikke helt å se hva som er feil i innlegget mitt utifra det du skriver.

 

Eneste forskjellen er at eg snakker om i utlandet også, du snakker bare om Norge.

Dessuten, eg har sett A standarden bli brukt i Norge, så det er heller ikke feil.

 

Og om du ser på linken eg la med, er det en utenlands side, som forklarer

om bruken utenfor landegrensene. Så klart, noen bruker standarden på andre måter.

Siden han sannsynligvis bor i norge så er det vel mest riktig å informere om norske standarder?

 

Du sier at det er ofte brukt i telenettet? vel ikke i norge, samt at du sier det er mye brukt i ny bygg, noe det ikke er...

 

Men ellers er jeg enig med deg.

Lenke til kommentar

Skulle jeg lagt fast kabel i et hus ville jeg satset på en cat6 kabel. For dere som tror dere MÅ ha cat5e for å bruke til Gb LAN, når jeg er på lan og kopierer fra noen andre med Gb lan så får jeg som oftest over 30MB/s. Dette er med vanlig cat5 standard kabel. Dagens harddisker klarer ikke i nærheten av 125MB/s så om du får treg overføring der du sitter med ditt Gb nettverk er det vel heller fordi pc'en i den andre enden har 100Mb eller er i bruk og ikke kan spytte ut 30-40MB i sekundet.

Lenke til kommentar
Siden han sannsynligvis bor i norge så er det vel mest riktig å informere om norske standarder?

Det betyr ikke at det er feil.

 

Du sier at det er ofte brukt i telenettet?  vel ikke i norge, samt at du sier det er mye brukt i ny bygg,  noe det ikke er...

Vel, eg jobber innen datakommunikasjon og kommer ofte borti både telekommunikasjon og datakommunikasjon. Eg sier ikke at det forekommer ofte, men eg har sett det mer enn en gang. Mulig eg tar feil når det gjelder at nye bygg har denne standarden. Men ellers har eg som sagt vært borti det flere ganger.

 

 

Men eg skal ikke pirke mer, vi er enig på noe, det er mer en hva andre klarer ;)

Lenke til kommentar

off-topic... ?

 

finnes utrolig mange totalt feil fargede koblinger på lan kabler der ute..

 

om man bruker a eller b standaren er et fett, begge funker AKKURAT like bra, å jeg mener fortsatt vi bruker A standard på slike kabler, mellom 2 RJ.. men er ikke feil med B heller, sikkert litt avhengig av hvor i landet, å sikkert hva gammlegutta har lært oss unge gutta, sikkert fortsatt mange som bruker sine egene fargerekkefølge oxo... "Nærmeste i Regnbuen" osv...

 

anyway, kjøp kat6, så er du KANSJE sikker for fremtiden...

Lenke til kommentar
med en Cat5e dropkabel klarer man ikke 1Gbit med kabler legre en 20M

 

Men husk at en sliten gamel kabel skjelden holder cat 5e stadaren

Kjører gigabit over en cat.5e kabel på 45m.

 

Kan du legge ut link til dokumentasjonen der det står at du ikke kan kjøre over lenger en 20m ??

Lenke til kommentar

Jeg må bare si at det alltid er like festlig å se disse diskusjonene.

Så for å gjør ting litt klarer så bruker vi fakta:

 

Cat5e: En utvidet standard av Cat5 kabelen som skulle brukes sammen med1000BASE-T (Gigabit). Det fleste kabler i dag er solgt som Cat5, men er egentlig Cat5e. En nærmere inspeksjon av selve kabelen vil vise hvilken type det er. Cat5E var ment hovedsakelig for langdistanse 100 BASE-T og kan strekkes opp til 350meter. Cat5 tar 100 BASE-T opp til 100meter. For å kalle en kabel Cat5e må den møte kraven i ANSI EIA/TIA 568A-5

 

Cat6: For at en kabel skal være Cat6 må den møte kraven som er definert i ANSI TIA/EIA 568B-2.1. Cat6 er laget med tanke på 1000BASE-T og kan trekkes opp til 100meter

 

Cat7: For å klare opp i alle disse hastighetene så er IKKE Cat6 laget for å kunne ta 10Gigabit.

Det finnes derimot en egen kabel for dette kalt Cat7. Den er ikke så veldig utbredt og kommer sikkert heller ikke til å ta sånn veldig av.

 

Og får så å rette på utsagnet om at vi ikke har mer en 24 Mbit internett i Norge. Det kommer flere og flere tilbud om fiber direkte inn i huset. Og det er ikke noe i veien for å kjøre 100 Mbit eller 1Gbit over disse. Du får det du er villig til å betale for. Universitet og Høyskoler, har nesten ikke noe lavere en 34Mbit linjer og det ligger 5Gbit i backbone på Uninett. Linken fra Oslo til Stockholm er 10Gbit.

 

Når det gjelder den originale meningen med tråden så har vel den blitt svart på. Og vi vet alle hvor vi kan kjøpe slike kabler på rull.

Og det gjenstår vel bare da å begynne å trekke kabel :)

 

Men vi må huske: Terminering er like viktig som kabel type!

Dersom du ikke terminerer nyaktig nok eller i riktig rekkefølge så blir det ikke Gigabit!

 

Ethernet pinout guide

Cabel your own house

Lenke til kommentar
tror det har litt med lengden på 5e kabelen...

 

får Gb lan med min korte kabel (2m)

men ikke med min lange kabel (15m)

 

er ikke helt sikker på dettan men er slik til meg i alle fall...

hehe, og det hele startet med dette...

 

Jeg sa TROR, og at jeg ikke var sikker... :tease:

kan jo oxo hende den 15m kabeln har blitt klemt i en dør eller noe annen mystifikk skade...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...