Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvor kan jeg kjøpe Cat5e/6 på rull?


Anbefalte innlegg

Og på The Gathering (Vikingskipet) hadde de 1GB internett, men det var vel satt sammen av flere linjer  :D

Jeg har info på dette emnet også :) Det hadde 1Gigabit linje på TG iår ja, skil som året før. :) Den var ivertfall minst 1Gigabit om ikke mer. Denne linje gikk til "søta bror", og levert av en Svensk, ISP som leverte i år. Dersom noen var i Tech eller Admin på TG så kan det kansje rette meg på dette. Men jeg fikk i vertfall svenske IP serier når jeg koblet meg opp :)

 

edit: skrivefeil

Endret av N_E_O
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg må bare si at det alltid er like festlig å se disse diskusjonene.

Så for å gjør ting litt klarer så bruker vi fakta:

Cat5E var ment hovedsakelig for langdistanse 100 BASE-T og kan strekkes opp til 350meter. Cat5 tar 100 BASE-T opp til 100meter.

 

Cat6 er laget med tanke på 1000BASE-T og kan trekkes opp til 100meter

 

Cat7: For å klare opp i alle disse hastighetene så er IKKE Cat6 laget for å kunne ta 10Gigabit.

Det finnes derimot en egen kabel for dette kalt Cat7. Den er ikke så veldig utbredt og kommer sikkert heller ikke til å ta sånn veldig av.

 

Det du sier her er fullstendig FEIL når det angår lengde, det er forskjell på hva man kan og hva man bør

 

Kablene KAN strekkes mye lenger, men i henhold til garantier, dokumentasjon og sertifiseringer så skal man holde seg innenfor disse anbefalte lengdene.

 

 

Man er også i de fleste tilfeller uten utstyr til å kunne terminere en cat6 kabel selv, for at disse skal holde standard så er det fabrikkprodusert som teller.

 

Og sånn for å holde oss til fakta :)

Kategori 6, klasse E, Kat6E(500Mhz) er godkjent for 10Gb

 

Men ellers enn det er jeg enig :)

Endret av Techpoint
Lenke til kommentar
Det du sier her er fullstendig FEIL når det angår lengde, det er forskjell på hva man kan og hva man bør

 

Kablene KAN strekkes mye lenger, men i henhold til garantier, dokumentasjon og sertifiseringer så skal man holde seg innenfor disse anbefalte lengdene.

 

 

Man er også i de fleste tilfeller uten utstyr til å kunne terminere en cat6 kabel selv, for at disse skal holde standard så er det fabrikkprodusert som teller.

 

Og sånn for å holde oss til fakta :)

Kategori 6, klasse E, Kat6E(500Mhz) er godkjent for 10Gb

 

Men ellers enn det er jeg enig :)

Utrolig hvordan du går og flisespikker og kritiserer innlegg. Det første du sier, er at innlegget du siterer er FEIL, deretter korrigerer du bare mindre "missforståelser".

 

Og ja, det er forskjell på hva man kan og hva man bør. Man kan ta mer piller en hva resepten sier, men man bør ikke. Det N_E_O sier er standarden. Om man vil følge denne er opp til en selv, men om man ikke gjør det kan man ikke klage på at de ikke fungerer.

 

Alt det du kommer med, er tilleggsinformasjon, så ikke si at innlegget var feil. Mulig eg overreagerer en tidlig morgen, men å si at et innlegg er feil, når det eneste du selv har å bidra med, blir FEIL. :p

Lenke til kommentar
Utrolig hvordan du går og flisespikker og kritiserer innlegg. Det første du sier, er at innlegget du siterer er FEIL, deretter korrigerer du bare mindre "missforståelser".

 

Det han sa om lengdene var feil, og da er det jo feil?

Det han sa om at Cat6 ikke er laget for 10Gbit, er jo også feil, og da er det vel feil?

Og ikke en mindre misforståelse som du sier..

 

Når vi kjører 100mbit glatt over 3-400 meter punkt til punkt, og gigabit over 250 meter punkt til punkt, så er det feil å si at man kan gå opp til 100 meter, når man kan gå over dobbelt så langt.

 

Denne begrensningen er satt av en sertifisering og oppbygningen på kabel, men så lenge man holder seg til kvalitetskabel kan man glatt overstige disse.

 

Skal man ha fakta på bordet så skal man ha fakta på bordet, enklere blir det vel ikke? :)

Jeg går ikke å flisespikker, men vil bare ha frem det som er fakta før alle går rundt å sier at man ikke kan ha lengre enn så og så, fordi han og han sa ditt og datt...

Lenke til kommentar

Det er em mindre detalj at jeg sa kan. Under varierend forhold så kan man såklart gå lenger. Som nomore sa:

Man kan ta mer piller en hva resepten sier, men man bør ikke.

Alt kommer såklart ann på forholdene.

 

Og jeg har ikke sett deg motbevise at Cat6 ikke kan kjøre Gigabit.

husk at Cat6 og Cat6E ikke er det samme, det må forholde seg til 2 forskjelige.

 

Og før noen korrigerer meg så kam man sikker kjøre 10Gigabit på Cat5 om avstanden er kort nok og alt sånn. MEN i henhold til standardene som er definert av ANSI så er kablene verifisert til å gå det lengdene som jeg har definert tidligere.

Lenke til kommentar

Og jeg har ikke sett deg motbevise at Cat6 ikke kan kjøre Gigabit.

husk at Cat6 og Cat6E ikke er det samme, det må forholde seg til 2 forskjelige.

De har forøvrig også kjørt 10 gig på cat5e

 

http://www.systimax.com/pressroom/articles/pdfs/10G.pdf

Men det betyr ikke at alle kan, eller bør. Standarden er til for å lage en felles norm. Så lenge standarden er fulgt, lover også standarden en viss hastighet. Og det er det vi snakker om.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...