Gå til innhold

Panasonic Lumix DMC-FZ30 tester


Anbefalte innlegg

Syns det virker merkelig om panasonic skulle ha to funksjoner for digital zoom i samme kamera, og særlig rart å gi muligheten til å kombinere disse.

FZ30's Extra Optical Zoom er ikke en digital zoom, men et utsnitt (crop) av 8 mp bildet. Noe som fint kan gjøres i bildebehandling i ettertid, men en har kanskje ikke alltid denne muligheten tilgjengelig før utskrift ;)

 

Her kan lese mer om Extra optical zoom

Har du fått kameraet ditt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har akkurat vært 5 dager i Spania, og knipset ca 700 bilder med mitt FZ30. Alt fra utebilder i knallvær til bilder inne i grotter og gamle tuneller med ikke spesielt mye lys. Skal derfor legge ut flere bilder så snart jeg har gått gjennom dem. Etter å ha prøvet meg litt frem, synes jeg kameraet slett ikke er galt støymessig så lenge man kan kjøre på lav ISO.

Lenke til kommentar
Er støy sjenerende med FZ30 er dette kanskje et bra alternativ.

 

Støy har alltid vært, og vil vel i overskuelig fremtid være et problem på ikke-speilrefleks i forhold til speilrefleks. De kan derfor ikke sammenliknes sånn sett. Og jeg har også siklet på speilrefleks etter å ha prøv et Canon 350. Men som jeg tidligere har nevnt har de hver sine positive egenskaper også. Jeg har i en årrekke vært svært glad i kraftig zoom, da jeg støtt og stadig drasser med kameraet på tur. Og kombinasjonen pris og ikke ekstra objektiver i veska fikk meg tl å akseptere litt støy i øvre ISO-område, og jeg angrer ikke på valget av FZ-30. Selv om det alltid er en og annen svært kritisk og pirkete røst her, synes iallfall jeg at Spania-bildene jeg linket til ovenfor er svært så akseptable. På A4-utskrifter av f.eks. grottebildene er det ikke mye støy å spore fra en normal betrakter. Så hvis man lærer seg å leve med dets begrensninger, er dette et meget bra kamera som dekker de flestes behov. Jeg vil igjen fremheve den sylskarpe skjermen som har meget god oppløsning, samt de fysiske ringene for zoom og fokus. De gjør kameraet til en drøm i bruk. Og det at det ikke er en motor somhele tiden skal drasse linser ut og inn både ved opptart og zooming gjør jo også sitt til å ikke dra mer strøm enn nødvendig. Pluss at man ikke lenger har trinnvis zoom, men fullstendig "analog" siden den er mekansik.

Endret av manskow
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Syns det virker merkelig om panasonic skulle ha to funksjoner for digital zoom i samme kamera, og særlig rart å gi muligheten til å kombinere disse.

FZ30's Extra Optical Zoom er ikke en digital zoom, men et utsnitt (crop) av 8 mp bildet. Noe som fint kan gjøres i bildebehandling i ettertid, men en har kanskje ikke alltid denne muligheten tilgjengelig før utskrift ;)

 

Her kan lese mer om Extra optical zoom

4992177[/snapback]

 

Er det noen som kjøper et slik kamera og kobler det opp mot en av de nye tulle-printerne med lcd-skjerm? Er ikke hele poenget med digitalkamera at det åpner for redigering?

 

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...