Gå til innhold

Panasonic Lumix DMC-FZ30 tester


Anbefalte innlegg

Jaja, jeg har nå både ni-lest tester og støvsugd nettet for testbilder, og tok til slutt sjansen på gå for FZ30. I dag kom det, og jeg har såvidt fått lagt hendene på det. Det ble et svært hyggelig møte. Nå har det seg slik at jeg i går fikk låne med hjem en kollegas Canon 350D, og lekte meg en god del med det på gårsdagens guttekveld, da også SLR har vært innenfor tankene. Det skuffet selvsagt heller ikke. Det hadde en svært klar søker, og en dritkjapp autofokus. Det råe er jo at den kan kjøre ISO fra 100 og opp til 1600. Jeg tok både noen innebilder av folk og dyr, med og uten blits, og synes det gjorde en flott jobb. Spesielt ble jeg imponert over bildene tatt ute på verandaen i nattemørket, i alle ISO-verdier. Det er svært lite støy å se helt oppe i ISO 1600. Så alt i alt et meget bra kamera. Men altså med en heller slapp zoom i grunnpakka.

 

Jeg hadde derfor dette kameraet ferkst i tankene når jeg i kveld teste mitt nye FZ30. Men manuell ring for både zoom som fokus, en dritskarp skjerm, og meget brukervennlige menyer og innstillinger gjorde at jeg likte kameraet godt. Jeg har lest kritikken av støyen, men mener at til mine primære behov vil ikke dette være så stort problem som det har blitt hauset opp. Gleder meg til å teste det mer i fullt dagslys.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jaja, jeg har nå både ni-lest tester og støvsugd nettet for testbilder, og tok til slutt sjansen på gå for FZ30. I dag kom det, og jeg har såvidt fått lagt hendene på det. Det ble et svært hyggelig møte.

 

Jeg hadde derfor dette kameraet ferkst i tankene når jeg i kveld teste mitt nye FZ30. Men manuell ring for både zoom som fokus, en dritskarp skjerm, og meget brukervennlige menyer og innstillinger gjorde at jeg likte kameraet godt. Jeg har lest kritikken av støyen, men mener at til mine primære behov vil ikke dette være så stort problem som det har blitt hauset opp. Gleder meg til å teste det mer i fullt dagslys.

Hvor kjøpte du kamera, er litt redd jeg klarte å gå glipp av første ladning til norske nettbutikker :(

 

 

Tipper og håper vi snart får se noen testbilder fra deg :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvor kjøpte du kamera, er litt redd jeg klarte å gå glipp av første ladning til norske nettbutikker

 

Vel, det var ikke lett. Jeg skal på utenlandsreise midt i oktober, og ville gjerne ha med nytt kamera på turen. Etter å ha skrinlagt Samsung Pro815, som hadde ubekreftet levering nettopp midt i oktober, bestilte jeg altså FZ30, hos MPX. Dette hadde da også ubekreftet dato rundt 10-12. oktober, og jeg var selvsagt spent på om jeg rakk å få det. Jeg spurte derfor Panasonic Norge om når de ventet det inn, og fikk til svar at ikke de heller var helt sikre, men at iallfall ikke MPX sto øverst på deres liste. Etter noen dager ble imidlertid ubekreftet dat hos MPX endret til 29/9. Spent fulgte jeg med på deres online ordrehistorikk, og på torsdag sto det plutselig bekreftet 30/9. Og fredag fikk jeg det jaggu. Julaften-stemning! Men da sjekket jeg for moro skyld saldoen på nettsjappa deres, og da var det igjen ubekreftet midt i oktober. Så de hadde da åpenbart fått inn et lite antall, og jeg sto på allokeringslista. Panasonic kunne ellers fortelle at Fotohuset på Karl Johan var et godt tips vedr. levering. Det betyr vel at en telefon dit for reservasjon kan være et tips.

 

Tipper og håper vi snart får se noen testbilder fra deg

 

Joda, har tatt et og annet bilde i helgen, noen inne og noen ute. Ikke alle er like bra, og ja, det er noe støy i mørke partier, men det var jeg forberedt på.

Jeg har helt til nå vært meget fornøyd med mitt gamle C-750, men det fikk liksom litt steinalderpreg nå. Ikke misforstå, det er fortatt bra, men det var liksom så mye mer digg på det nye. Manuelle ringer for zoom og fokus var utrolig bekvemt. Og til min forbauselse kommer ikke linsa ut ved zooming, det er kun inni objektivet det skjer ting. Vi husker at Pro815 ble dritlang ved zooming. LCD'en er også svært klar og fin. Jeg har slengt ut noen prøvebilder på www.manskow.net/kameratest. Først noen innebilder, og nederst en link til en side med sammenlikningbilder mellom dette og C-750'n. Nå skal det sies at jeg sammelagt vel ikke har testet kameraet stort mer enn en times tid i helgen, da små barn, koner og hager også krever litt tid...

Endret av manskow
Lenke til kommentar
Har funnet den første testen av FZ30 (tror jeg)

 

DCRP Review: Panasonic Lumix DMC-FZ30

 

Må si jeg er litt skuffet over støyproblemene testen viser. Er vel enda en stund før det kommer et kamera som er "perfekt" ;)

 

 

Tipper det vil komme flere tester snart, så vi kan kanskje få samle dem her så de som er interessert finner dem.

 

 

Kan jo legge inn denne også : Digit.no - Panasonic Lumix DMC-FZ30 - førsteinntrykk

Hvis jeg forstår rett så er det der "ekstra zoom" greiene det samme som digital zoom. Det virker ganske naivt av testeren da å svelge dette rått og legge ut i det vide og brede om hvor bra det er...

 

k

Lenke til kommentar
Har bestilt kameraet fra netshop. Håper det kommer på den ubekreftede datoen. Altså den 10.

Hvilken veske er det som passer til dette kameraet?

Og hvilket minnekort bruker dere/har du bestilt?

 

Vedr. veske; Ta med deg kameraet i din lokale fotosjappe og prøv utvalget. Jeg har et par Hama-vesker, hvorav den største min nå ble perfekt til Lumix'en. Det er mange flotte vesker å få, i denne kameraklassen bør du satse på en med "et rom og kjøkken", altså med en liten karnapp til minnekort, batter og annet nødvendig småsnacks.

 

Jeg bestilte med 512MB-kort, men hvis jeg kjører "Fine"-kvalitet går det unna på minnet, da filene blir på mellom 3 og 4 MB. I "Normal"-kvalitet blir de på mellom 1,5 og 2 MB. Så jeg har nå kjøpt et 1 GB-kort i tillegg. Vær klar over at det finnes noen som har vesentlig høyere hastighet en billigvariantene. Det har med lese/skrivehastighet å gjøre, og kan være merkbart hvis du tar bilder i høy kvalitet med raske mellomrom. Hold deg også unna møkkamerker som TwinMos, som du ser utallige tråder på her. Lexar og Sandisk går for å være svært bra. Jeg tok en sjanse på Kingston denne gangen, som iallfall jeg har god erfaring med.

Lenke til kommentar
*snip*

Bestilte med et Lexar-kort på 512 mb. Tenkte ikke så mye på hastighet, men om jeg oppgraderer, så skal jeg anskaffe et høyhastighets-kort.

 

Skal gå i fotobutikker og se etter veske. Vil helst prøve å få en mest mulig kompakt veske, iom. at jeg skal bruke kameraet en del på skolen.

 

Ellers er jeg litt bekymret for støyen på bildene. Er rimelig mørkt her om vinteren, så jeg er litt redd for å ta mørke, trasige bilder, med mye støy.

 

Hvilket program bruker du manskow til å redigere bildene dine?

Lenke til kommentar
Ellers er jeg litt bekymret for støyen på bildene. Er rimelig mørkt her om vinteren, så jeg er litt redd for å ta mørke, trasige bilder, med mye støy.

 

Hvilket program bruker du manskow til å redigere bildene dine?

 

Det kommer litt an på hva jeg skal gjøre. Smårusk, skalering, utsnitt m.m pleier jeg å gjøre i PaintShop Pro. Det gjør en helt greit jobb til slikt. For mer avanserte oppgaver blir det lett til at jeg fyrer opp Photoshop. Men bevares, PSP kan gjøre en masse digg den også, hvis man bare har tid til å llære seg det.

 

Når det gjelder støy på Lumix'en kan iallfall noe unngås hvis man tvinger den ned til ISO 80 eller 100, men det krever jo stabil kameraføring/stativ, og ikek mye bevegelig motiv hvis det er skumring eller mørkere.

Lenke til kommentar
Ellers er jeg litt bekymret for støyen på bildene. Er rimelig mørkt her om vinteren, så jeg er litt redd for å ta mørke, trasige bilder, med mye støy.

 

Hvilket program bruker du manskow til å redigere bildene dine?

 

Det kommer litt an på hva jeg skal gjøre. Smårusk, skalering, utsnitt m.m pleier jeg å gjøre i PaintShop Pro. Det gjør en helt greit jobb til slikt. For mer avanserte oppgaver blir det lett til at jeg fyrer opp Photoshop. Men bevares, PSP kan gjøre en masse digg den også, hvis man bare har tid til å llære seg det.

 

Når det gjelder støy på Lumix'en kan iallfall noe unngås hvis man tvinger den ned til ISO 80 eller 100, men det krever jo stabil kameraføring/stativ, og ikek mye bevegelig motiv hvis det er skumring eller mørkere.

Har du en side til hvordan man fjerner støy i Photoshop? Eller kunne du ta deg tid til å skrive til meg en dag hvordan du fjerner støy?

Lenke til kommentar

i et blad som heter:Practical photography testet de slr-style kameraer,de testet:

 

sony cyber-shot dsc-h1

canon powershot s2 is

minolta dimage a200

panasonic lumix dmc-fz30

nikon coolpix 8800

 

panasonic fz 30 vant testen(testers choice)

mens sonyen ble kåret til(best buy)

 

i det svenske bladet :digitalfoto fikk også fz 30 god omtale,fikk bare en negativ bemerkning,og det var om støy,ellers var bildekvalitet super osv!

 

Det er jo tester på 3 kameraer til som blir artig,det er på:

samsung pro 815

olympus sp-500 uz

Og:fujifilm finepix s9500 zoom--Dette er et kamera med masse spennede specifikasjoner,iso fra 80-1600,9 millioner pixler,28-300mm zoom osv,skal ha lite støy,synes at der er rart at dette kameraet har vert så lite omtalt,med tanke på de tekniske spec osv, hvorfor har det vært så lite snakk/omtale om det kameraet?

Endret av pleiadene
Lenke til kommentar
*snip*

Har vel lest tester av alle kameraene untatt det minolta-kameraet. Likevel sto valget mellom FZ-30 og Canon Pro 1. Det at jeg valgte FZ-30 var fordi den hadde optisk bildestabilisator, og fordi jeg følte at jeg fikk et nyere kamera, dertil med nyere teknikk.

 

panasonic fz 30 vant testen(testers choice)

Hva betyr dette? Best kamera? Og hvilken "klasse" var testpanelet?

Lenke til kommentar
Tja, litt usikker på hva som stemmer. Det virker jo forsåvidt logisk at effekten av optikken blir anderledes dersom CCDen er mindre, og da er det jo ikke digital zoom det er snakk om.

 

Hadde vært interessant om noen ville legge ut noen samples med denne funksjonen.

Hva mener du?

 

For å vise et mindre utsnitt av bildet, må bildet beskjæres. Hvis vi ikke har mer optisk zoom å gå på betyr det at et mindre antall pixler på sensoren er i bruk.

 

Disse pixlene kan så skaleres opp til f.eks det totale antall pixler som er på sensoren. Det er vel typisk "digital zoom", mens det som nevnes i artikkelen ikke skaleres (eller var det motsatt). Uansett, skalering gjør man bedre i photoshop...

 

 

mvh

Knut

Lenke til kommentar
Syns det virker merkelig om panasonic skulle ha to funksjoner for digital zoom i samme kamera, og særlig rart å gi muligheten til å kombinere disse.

FZ30's Extra Optical Zoom er ikke en digital zoom, men et utsnitt (crop) av 8 mp bildet. Noe som fint kan gjøres i bildebehandling i ettertid, men en har kanskje ikke alltid denne muligheten tilgjengelig før utskrift ;)

 

Her kan lese mer om Extra optical zoom

Endret av Gathor68
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...