Gå til innhold

Bytte distro, tips?


Anbefalte innlegg

Unnskyld meg, men hva i er du da ute etter. Du har ikke kommet med mange sakelig argument, og de få som kunne blitt gode har du bomma med grunnet manglende kunnskap. Særiøst, jeg lurer: Hva mangler?

Greit, pakkesystemet til Slackware kan virke lite sofistikert i forhold til portage og dpkg/apt-get, men dine poenger om .tgz ble svært preget av manglende kunnskap. Skal en uttale seg om noe er det best å ha riktig informasjon.

Unnskyld meg, men hva er det jeg bommer med? Har da også beskrevet flere punkter der Slackware kommer til kort om du hadde lest postene mine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

arokh: det er ingen som tvinger deg til å bruke Slackware. Bare hold deg til de distroene du liker, og så lar du oss som liker slackware få bruke det i fred uten at man skal bli bombardert med usannheter. Man trenger ikke bruke Fedora/SuSE/Debian/Ubuntu for å ha en god og moderne distro. Slackware fungerer helt topp til mange.

 

Du har et poeng i at man lærer riktig metodikk med Slackware, men etter min mening bør man heller plukke opp en bok om man har planer om å tilegne seg slik kunnskap.

Man lærer veldig lite ved å lese bøker når man skal lære seg bruk av systemer. Den beste måten man kan lære et system på, er faktisk å bruke det. Akkurat på samme måte som man ikke lærer programmering ved å lese en programmeringsbok, eller lære matte ved å lese matteboka fra første side til siste side. Og står man fast, må man bla opp til riktig side i matteboka/programmeringsboka eller lete opp riktig info på nettet. Sånn lærer man. Ikke ved å bare lese en bok tvers igjennom. Synes du er på gyngende grunn her, sorry at jeg sier det.

Lenke til kommentar
Jeg er ingen stor fan av slack og ser gjerne at det rakkes ned på dets forkjempere

Å rakke ned på noen som bruker en annen distro enn den man bruker selv, er en dårlig måte å oppføre seg på. Jeg rakker ikke ned på folk som bruker Fedora, SuSE, Ubuntu osv, selv om jeg kanskje ikke liker filosofien bak disse distroene. Det blir på samme måte som om jeg skulle anklaget disse brukerne for å være trangsynte og amatører. Det blir bare for dumt.

Lenke til kommentar

arokh: Det meste du har skrevet har blitt motbevist (som også viser at du egentlig ikke vet noe om Slackware). Det eneste Slackware ikke har som andre distroer har er mangel av deps sjekking. Punktum finale

 

Torbjørn: Hvis det ikke var ment å forfølges så burde du kanskje ikke ha skrevet det da. Blir det samme som at jeg sier; "Jeg er ikke noe fan av den distroen du bruker og ser gjerne at det rakkes ned på dets forkjempere/brukere".

Lenke til kommentar
Jeg er ingen stor fan av slack og ser gjerne at det rakkes ned på dets forkjempere

Å rakke ned på noen som bruker en annen distro enn den man bruker selv, er en dårlig måte å oppføre seg på. Jeg rakker ikke ned på folk som bruker Fedora, SuSE, Ubuntu osv, selv om jeg kanskje ikke liker filosofien bak disse distroene. Det blir på samme måte som om jeg skulle anklaget disse brukerne for å være trangsynte og amatører. Det blir bare for dumt.

Du er dog veldig glad i å nevne at du ikke liker de nevnte distroene, men får nærmest orgasme om noen nevner Unix system V, xBSD, eller Slackware.

Du beundrer Sun til det unormale, og støtter helhjertet et selskap som ville tatt all friheten fra deg på et øyeblikk.

Å rakke ned på en annen distro er tull, punktum.

Lenke til kommentar

Rakke ned? Kaller det å gi kritikk jeg, skal dere ha den holdningen vil jo ting aldri forbedres. Virker som det kun er lov å lovprise Slackware, og ikke påpeke helt åpenbare mangler. Om det er så ille at jeg kritiserer, så kan dere jo bare slutte å anbefale Slackware da, så skal jeg holde munn og alle

blir fornøyde?

 

olear: Ser ikke at noen har motbevist påstandene mine jeg, init scripts i BSD stil er klart underlegne funksjonelt kontra SysV og andre. Pakke-systemet støtter ikke dependencies og andre avanserte funksjoner som APT/YUM/portage. At jeg ikke kan noe om Slackware er jo bare tull, systemet er Linux-kjernen med standard GNU utils og lite annet. Det eneste som er Slackware-spesifikt inni der er vel installeren. Dette er vel i og for seg hele poenget, men jeg ser altså ikke på det som et godt system, *nix er på vei en annen retning. Bare se på FreeBSD, der er det skikkelig innovasjon på gang.

 

Den eneste målgruppen jeg kan se for Slackware er hobbybrukere og gamle UNIX fantaster som er vant til den gamle måten å gjøre ting på. Smak og behag er en ting, men når det er rom for forbedring ser jeg ikke helt poenget med å holde fast på sånne ting.

Lenke til kommentar

Ingen distroer er perfekt alle trenger forbedring.

 

Du kan si hva du vil om BSD-init, men jeg foretreker det framfor SysV (enklere å redigere/vedlikeholde). Når det gjelder pakkesystemet til Slackware så ser jeg ingen mangler utennom deps sjekking (noe jeg ikke har behov for).

 

Jeg bruker Slackware og er verken hobbybruker eller Unix tilhenger.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Greit, du foretrekker BSD stil, men SysV er det som er mest brukt og den retningen de fleste går i.

 

Du ser kanskje ingen mangler, men alle som har skrevet en specfile/ebuild/port/whatever vet hva jeg snakker om. Det gjør nok også Patrik siden han ikke orket å pakke GNOME lenger.

 

Jeg har enda til gode å høre ett eneste godt argument for å bruke Slackware kontra noe annet. At man kan lære Unix-metodikk via Slackware er greit nok det, men definisjonen på hva Unix er forandrer seg med hver dag som går, og det er ikke sikkert det vil komme til nytte for de som faktisk bare vil bruke pc'en til noe nyttig.

 

Og jeg er helt enig, alle distribusjoner trenger forbedring, nettop derfor er det jo litt viktig at folk prøver å tenke litt nytt istedet for å holde fast på gamle tradisjoner. Synes selv det er alt for mange Linux-distribusjoner, 90% av de er bare tull. Folk burde heller bidra til å forbedre de som har en framtid.

Endret av arokh
Lenke til kommentar

Vet at SysV er mest brukt (er vel bare Slackware og Arch som bruker BSD-init), men igjen det er hva jeg liker (og sikkert andre som bruker Slackware eller Arch).

 

Hva er da manglene til pakkesystemet? (utennom deps)

 

Slackware trenger fordbedringer som alle andre, men målet til Slackware er ikke å tilfredstille alle.

Lenke til kommentar
Hva er da manglene til pakkesystemet? (utennom deps)

 

Slackware trenger fordbedringer som alle andre, men målet til Slackware er ikke å tilfredstille alle.

Allerede nevnt.

 

Vel, hva er egentlig målet til Slackware? Virker som distribusjonen ikke har noe ambisjoner om å endre på noe som helst, og hva skjer når Patrik ikke gidder lenger?

 

Faktum er at du neppe finner et nettverk på kloden med 50+ arbeidsstasjoner på Slackware, mens 1000+ på RedHat er ganske vanlig.

 

Er kanskje litt krass mot Slackware, men synes ikke folk som er nye til Linux bør anbefales Slackware med mindre de kanskje er utviklere eller har spesielle interesser for

gamle systemer (da spesielt BSD).

Lenke til kommentar
Er kanskje litt krass mot Slackware, men synes ikke folk som er nye til Linux bør anbefales Slackware med mindre de kanskje er utviklere eller har spesielle interesser for

gamle systemer (da spesielt BSD).

Der er jeg helt enig, jeg anbefaler ikke Slackware til nybegynnere (men jeg nekter dem heller ikke å prøve).

 

Vel, hva er egentlig målet til Slackware?

Since its first release in April of 1993, the Slackware Linux Project has aimed at producing the most "UNIX-like" Linux distribution out there. Slackware complies with the published Linux standards, such as the Linux File System Standard. We have always considered simplicity and stability paramount, and as a result Slackware has become one of the most popular, stable, and friendly distributions available.

 

og hva skjer når Patrik ikke gidder lenger?

Når Patrick ikke gidder lengre så er det flere som kan ta over, så det vil ikke bli noe problem.

 

Allerede nevnt.

Jepp, men det du har nevnt er støttet i pakkesystemet (utennom deps).

slackpkg update [gpg]              download and update files and package indexes

slackpkg install package            download and install packages

slackpkg upgrade package        download and upgrade packages

slackpkg reinstall package        same as install, but for packages already installed

slackpkg remove package          remove installed packages

slackpkg clean-system              remove all packages removed from main distribution.

sackpkg upgrade-all                sync all packages installed with the selected mirror.

slackpkg blacklist                    Blacklist a package.

slackpkg download                  Just download (do not install) a package

slackpkg info package              Show package information

slackpkg search file                Search for a specific file in the entire package collection

 

You can see more information about slackpkg usage and some examples

in slackpkg's manpage. You can use partial package names (such as xfree86

instead xfree86-devel, xfree86-docs, etc), or even slackware series

(such as n,ap,xap,etc) when searching for packages.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...