Gå til innhold

Bytte distro, tips?


Anbefalte innlegg

Hva gjør det om Slackware bruker tgz, pakkene skal jo pakkes ut uansett distro.

 

Jeg er ikke imot utvikling, Slackware utvikler seg også. Men hvofor fikse noe som fungerer?

 

Å sammenligne Slackware med LFS blir litt ekstremt ;)

Registreres pakkene i en slags database? Kan du verifisere installerte pakker mot md5sum eller lignende? Kan du finne ut hvilken pakke en spesifikk fil tilhører? Hvordan bygger du om pakken? Changelogs?

 

Ingen som snakker om å fikse noe, men mottoet burde heller være "hvorfor ikke få noe som fungerer OK til å fungere KJEMPEBRA?".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Registreres pakkene i en slags database?
ja
ls /var/log/packages

liste over alle innstallerte pakker

 

Kan du verifisere installerte pakker mot md5sum eller lignende?
Ja. kernel-source-2.4.29-noarch-1

md5sum: cfba41fe1ccfc3469443782cbef7dc72

 

Kan du finne ut hvilken pakke en spesifikk fil tilhører?
http://www.slackware.com/pb/

 

Changelogs?
http://www.slackware.com/changelog/

 

EDIT: Kom akkurat til å tenke på. Jeg lærte alt dette inna den første måneden jeg brukte Slackware. Og du brukte Slack i ... ja skal vi si rundt to-tre år?

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Registreres pakkene i en slags database? Kan du verifisere installerte pakker mot md5sum eller lignende? Kan du finne ut hvilken pakke en spesifikk fil tilhører? Hvordan bygger du om pakken? Changelogs?

 

Ingen som snakker om å fikse noe, men mottoet burde heller være "hvorfor ikke få noe som fungerer OK til å fungere KJEMPEBRA?".

Info/logg ang. pakkene (og filene som hører til) ligger i /var/log/packages.

 

Man sjekker pakkene med PGP eller md5.

 

Pakkene inneholder beskrivelse, filer og installasjons-/avinstallasjons-script.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Kan noen av dere bare si ifra til meg når denne tråden begynner å handle om det den skal handle om? Synes denne har holdt seg off-topic for en god stund nå, og føler tiden er inne for å gå on-topic...

 

Er dere så diskusjonskåte så ta det i en tråd for seg. Ser ikke at dette er relevant for å besvare trådstarter.

 

-Escariot

Lenke til kommentar
Hva gjør det om Slackware bruker tgz, pakkene skal jo pakkes ut uansett distro.

 

Jeg er ikke imot utvikling, Slackware utvikler seg også. Men hvofor fikse noe som fungerer?

 

Å sammenligne Slackware med LFS blir litt ekstremt ;)

Registreres pakkene i en slags database? Kan du verifisere installerte pakker mot md5sum eller lignende? Kan du finne ut hvilken pakke en spesifikk fil tilhører? Hvordan bygger du om pakken? Changelogs?

 

Ingen som snakker om å fikse noe, men mottoet burde heller være "hvorfor ikke få noe som fungerer OK til å fungere KJEMPEBRA?".

Fordi Slackware faktisk fungerer kjempebra. Det er en svært rask, stabil og lettfattelig distro hvor komponentene ikke blir "distrofisert" som det er med de andre distroene. De verktøy, applikasjoner osv. som følger med Slackware, fungerer slik utviklerne av disse verktøyene mener de skal fungere. Det er ærlig talt ikke så vanskelig å redigere en tekstfil. Delssuten, man lærer mye generell linux-bruk, og ikke alle disse distrospesifikke tingene man må forholde seg til i f.eks. Debian, Fedora, Ubuntu, SuSE osv. Man lærer faktisk metodikk som gjør det enklere å gå på varianter av BSD, eventuelt Solaris. Og når du kommer til installasjon av programmer: man har checkinstall. Med dette verktøyet slipper man å lete etter og hente ned ferdigkompilerte pakker, man bare henter ned kildekoden til nyeste versjon av programmet og gjør en ./configure && checkinstall. Det konfigurerer programmet, kompilerer, samler alt til en slackware-pakke og så installerer den. Da får man kontroll over pakken via pkgtool, som er pakkehåndteringsprogrammet.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Registreres pakkene i en slags database?
ja
ls /var/log/packages

liste over alle innstallerte pakker

 

Kan du verifisere installerte pakker mot md5sum eller lignende?
Ja. kernel-source-2.4.29-noarch-1

md5sum: cfba41fe1ccfc3469443782cbef7dc72

 

Kan du finne ut hvilken pakke en spesifikk fil tilhører?
http://www.slackware.com/pb/

 

Changelogs?
http://www.slackware.com/changelog/

 

EDIT: Kom akkurat til å tenke på. Jeg lærte alt dette inna den første måneden jeg brukte Slackware. Og du brukte Slack i ... ja skal vi si rundt to-tre år?

Som sagt har jeg ikke brukt Slackware på noen år og er derfor ikke nødvendigvis oppdatert på hva status er i dag, men det har nok ikke forandret seg noe særlig med tanke på hvordan Slackware vedlikeholdes og deres (Patrik's) manglende roadmap.

 

Når det gjelder spørsmålene mine, så var det mer som en rekke ting man ikke får nytte av med en vanlig tarball kontra RPM/DEB/ebuild/whatever.

 

Fint at du kan slå opp på en webside hvilken pakke en fil tilhører, hva gjør du derimot om du er i single user, eller ikke har tilgang på internett? Samme gjelder changelogs (RPM har det i pakken), dessuten ser det ut til at den changelog'en du linker til kun inneholder informasjon fra 10.1 til current, ikke noe tilbakedatert info.

Lenke til kommentar
Som sagt har jeg ikke brukt Slackware på noen år og er derfor ikke nødvendigvis oppdatert på hva status er i dag, men det har nok ikke forandret seg noe særlig med tanke på hvordan Slackware vedlikeholdes og deres (Patrik's) manglende roadmap.

 

Når det gjelder spørsmålene mine, så var det mer som en rekke ting man ikke får nytte av med en vanlig tarball kontra RPM/DEB/ebuild/whatever.

 

Fint at du kan slå opp på en webside hvilken pakke en fil tilhører, hva gjør du derimot om du er i single user, eller ikke har tilgang på internett? Samme gjelder changelogs (RPM har det i pakken), dessuten ser det ut til at den changelog'en du linker til kun inneholder informasjon fra 10.1 til current, ikke noe tilbakedatert info.

Roadmap til Slackware er å ha en så stabil og enkel distro som mulig.

 

Nå det gjelder filer så er det bare så sjekke /var/log/packages (hver pakke er representert med en fil som inneholder info ang. filer osv).

 

Du finner ChangeLogs helt tilbake til starten (husker ikke addressen i hodet).

Lenke til kommentar

Til stigfjel:

 

At Slackware "fungerer kjempebra, er raskt, stabilt og lettfattelig" begynner å bli en gjenganger, men dette er veldig lite konkret. Det samme kan man si om hvilken som helst moderne distro. Verktøy og applikasjoner fungerer likt på andre distroer også.

 

Du har et poeng i at man lærer riktig metodikk med Slackware, men etter min mening bør man heller plukke opp en bok om man har planer om å tilegne seg slik kunnskap.

 

Vil gjerne se deg oppgradere 50 pakker med checkinstall på 10 minutter slik man kan gjøre med ekte pakkehåndtering. Fungerer kanskje greit nok om du har et par applikasjoner du oppgraderer et par ganger i året, men ærlig talt, det behøver ikke være så tungvindt.

 

Men denne tråden har gått over til å bli en distribusjons-krig (pga sta slackware-fans! :) ), foreslår vi legger den død inntil noen lager en tråd ang. dette, noe det burde vært med tanke på hvor mange som har postet.

Lenke til kommentar

For å oppgradere pakker i en slackware-installasjon, kan man bruke slapt-get eller slackpkg. Selv bruker jeg slapt-get, og det er et program som krever lite ressurser og som er raskt. Når jeg sier at Slackware kjører raskt, så betyr det rett og slett at det kjører fortere enn de fleste andre distroene, som Fedora, SuSE osv. Men hvis du ikke liker Slackware, trenger du jo ikke å bruke det. Det fins mange distroer som er tilpasset forskjellige behov. Slackware dekker faktisk en del menneskers behov, og det er derfor den distroen har overlevd. Det er tross alt den eldste gjenlevende linux-distroen vi snakker om, og stabilitet, hastighet og enkelhet er faktisk 3 sterke grunner til å velge akkurat den distroen.

 

Edit:

Men denne tråden har gått over til å bli en distribusjons-krig (pga sta slackware-fans! smile2.gif ), foreslår vi legger den død inntil noen lager en tråd ang. dette, noe det burde vært med tanke på hvor mange som har postet.

Det som har utviklet seg, er at visse personer sprer FUD om en distro, og at en del personer vil tilbakevise dette. Ikke uttal deg om en distro du ikke har brukt på mange år.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
"Hei, eg har aldri brukt Gentoo, men det er ein dritdistro"

 

Ikkje uttal deg om ein distro du ikkje har brukt på fleire år. Som du sikkert veit skjer ting veeldig fort i GNU/Linux-verdenen.

Hadde det vært snakk om en annen distro hadde jeg vært enig. Dessverre ser Slackware 10.1 fortsatt ut som 1.0 med nyere versjon av VIM.

Lenke til kommentar

Det at Slackware ikke er overfancy, men ren er noe av det beste med hele distroen. Selv om Slackware kanskje ikke har forandret utseende opp gjennom årene, har i hvert fall innholdet gjort det. Selv kjører jeg Slackware med den nyeste 2.6.12.5-kjernen, X.Org 6.8.2 og KDE 3.4.2. Har lagt meg på current, og pakkene er oppdatert med slapt-get. En distro trenger ikke se moderne ut for å være nettopp moderne.

Lenke til kommentar
dessuten ser det ut til at den changelog'en du linker til kun inneholder informasjon fra 10.1 til current, ikke noe tilbakedatert info.
Du kan faktiskt fortsatt laste ned Slackware versjoner så langt tilbake som til 1.1.2. Hver versjon har sin changelog i sin root mappe.

 

Dessverre ser Slackware 10.1 fortsatt ut som 1.0 med nyere versjon av VIM.
Saklig.

 

Nye versjoner av applikasjoner gjør heller ikke en distribusjon moderne
Unnskyld meg, men hva i er du da ute etter. Du har ikke kommet med mange sakelig argument, og de få som kunne blitt gode har du bomma med grunnet manglende kunnskap. Særiøst, jeg lurer: Hva mangler?

Greit, pakkesystemet til Slackware kan virke lite sofistikert i forhold til portage og dpkg/apt-get, men dine poenger om .tgz ble svært preget av manglende kunnskap. Skal en uttale seg om noe er det best å ha riktig informasjon.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Nye versjoner av applikasjoner gjør heller ikke en distribusjon moderne
Unnskyld meg, men hva i er du da ute etter. Du har ikke kommet med mange sakelig argument, og de få som kunne blitt gode har du bomma med grunnet manglende kunnskap. Særiøst, jeg lurer: Hva mangler?

Greit, pakkesystemet til Slackware kan virke lite sofistikert i forhold til portage og dpkg/apt-get, men dine poenger om .tgz ble svært preget av manglende kunnskap. Skal en uttale seg om noe er det best å ha riktig informasjon.

Leste et sted om at det skal utvikles et system for Slackware inspirert av FreeBSD Ports.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...