Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

tatt for trim med orginal moped?


espinos

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kom til å tenke på at en moped er lovlig registrert på en fart 45km/t.

Men det fleste som jeg kjenner har en scooter/moped som går i 55/60km/i timen på flaten. Kan de bli tatt å betale bot for trim når den ikke er gjort noe med siden den ble godkjent for vei.

 

Og en av kompisene min har en monkey bike (heller ikke gjort noe med.)som han hadde oppe i 70km/t på slakk nedover flate. hva skjer med disse visst de blir stoppet av politiet/veivesenet? De må vel ikke betale bot for noe de ikke har gjort? :dontgetit:

Endret av espinos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer ann på årsmodell, såvidt jeg vet. Tingen er at eldre mopeder/scootere har begrensning på antall tillatte hestekrefter, mens nye ikke har begrensninger på HK. De skal derimot være sperret av leverandøren på 45 km/t. Det er blant annet derfor man har problemer idag, fordi de fleste scootere har oppimot 5 HK, der plomberingen lett kan fjernes. Uansett er fartsgrensen 45 km/t for alle mopedister:)

Endret av Izte
Lenke til kommentar

Altså, har du typegodkjennings nummer på alle orginal delene kan de ikke gjøre noenting! Da har du gjort alt du kan for å holde den så lovlig så mulig.

 

Men at de går i 55/60km/t er muligens på mopedspeedometer, som somregel viser litt mye.

 

Og som det blir sagt, eldre mopeder får gå fortere orginalt!

Lenke til kommentar

Så visst en kjøper en helt ny monkey bike fra en bedrift ferdig registrert å godkjent, men mopedspidometeret viser 60-70km/t på strekning og du blir tatt. hva kan du gjøre da? jeg betaler faen ikke 5200kr for noe som ikke er et faktum!

(tenker ikke på fartsbot :p )

Endret av espinos
Lenke til kommentar
Så visst en kjøper en helt ny monkey bike fra en bedrift ferdig registrert å godkjent, men mopedspidometeret viser 60-70km/t på strekning og du blir tatt. hva kan du gjøre da? jeg betaler faen ikke 5200kr for noe som ikke er et faktum!

(tenker ikke på fartsbot :p )

Du kan klage. De har ikke rett til å gi deg bot på noe u ikke har gjort feil! ;)

Lenke til kommentar
Så visst en kjøper en helt ny monkey bike fra en bedrift ferdig registrert å godkjent, men mopedspidometeret viser 60-70km/t på strekning og du blir tatt. hva kan du gjøre da? jeg betaler faen ikke 5200kr for noe som ikke er et faktum!

(tenker ikke på fartsbot :p )

Boten er på 4200 ;)

+ Avskilting som fort koster deg en høvding, ergo ca 5200

Lenke til kommentar

eg har en gammel honda mtx som e fra 1989. så den går i 60 orginalt.. har dog bare fådd 57 på den menn de e hærpa. poenget e at man har ikkje lov å kjøre fortare en 45.

 

har lest om folk som har bidd stoppa på mtx'a og nån har fådd bot, og nån har klagd og sloppe unna.. førdi dem e jo orginal, og skal vi liksom stappe i meire blombering før at den går før fort orginal?..

 

snodig system det der..

Lenke til kommentar
bror min kjørte fra politiet, dei tok skilt nummeret og da dei kom på døra så tok di bare skiltet

 

han kjørte 80 i 50 sone og i tillegg så kjørte han ifra politiet, så han kunne fått oppimot 10k i bot han

Hvis de ikke kan bevise hvem føreren er, har de ingen å bøtelegge. Men sykkelen var uansett ikke registrert som lettsykkel, og har da ikke lov å kjøre fortere enn 45km/t så de har sikkert lov å avskilte den til du omregistrerer den, eller senker toppfarten (og effekten) og registrerer den som moped igjen.

 

 

@topic: Om sykkelen går i 318,5km/t originalt har vel ingenting å si. Du som fører av moped har ikke lov å kjøre fortere enn 45km/t, så hold deg til det, og slipp bøter.

Lenke til kommentar

Hvor ofte stopper de deg hvis du holder deg under 45km/t? Hvis de hiver deg på bukken, kan du alltids syte og klage, og håpe på at det funker. Det er vel strengt tatt ditt ansvar at sykkelen ikke går fortere, men jeg tror muligens de ser saken an hvis sykkelen går fortere enn den skal fra butikken.

Lenke til kommentar
Får vel ikke bare bot hvis man trimmer og blir tatt, kan vel få utsettelse på bil lappen også :hmm:

 

Trege mopeder er mere trafikkfarlig enn hvis de hadde kunnet gå i 70-80 :/

nemlig.. jeg skjønner ikke hvorfor mopeder egentlig bare skal gå i 45km/t , når vanlige veier har en fratsgrense på 50 og oppover.. da må jo mopeden bare ligge på siden å lage kø; så vil folk bli med bil bli lei og prøve og kjøre forbi mopeden, og da kan det jo fort skje en ulykke..

Lenke til kommentar
bror min kjørte fra politiet, dei tok skilt nummeret og da dei kom på døra så tok di bare skiltet

 

han kjørte 80 i 50 sone og i tillegg så kjørte han ifra politiet, så han kunne fått oppimot 10k i bot han

Hvis de ikke kan bevise hvem føreren er, har de ingen å bøtelegge. Men sykkelen var uansett ikke registrert som lettsykkel, og har da ikke lov å kjøre fortere enn 45km/t så de har sikkert lov å avskilte den til du omregistrerer den, eller senker toppfarten (og effekten) og registrerer den som moped igjen.

 

 

@topic: Om sykkelen går i 318,5km/t originalt har vel ingenting å si. Du som fører av moped har ikke lov å kjøre fortere enn 45km/t, så hold deg til det, og slipp bøter.

di såg at det var han, så han var heldig så slapp unna med bare at dei tok skiltet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...