Gå til innhold

PSU-deksel demper støy


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Greia jeg har mekka kaller i alle fall jeg "støylås", etter vannlås som finnes i vasker og toaletter og slikt. Tanken er at å sørge for at lufta må bevege seg i svinger. Det klarer luft utmerket, mens lyd ikke klarer det.

Det er ikke helt presist, til manges store irritasjon, så beverger lavfrekvent lyd seg fint "i svinger". (feks "rundt" støydempingskjermer ved motorveien).

 

AtW

:yes:

 

Stemmer bra det du sier seff AtW, og siden luft i bevegelse skaper støy og ikke rene lyder vil det jo naturligvis også inneholde frekvenser som er såpass lave at de sniker seg gjennom. Håpte ingen med nok innsikt ville kommentere det, men burde selvfølgelig visst bedre :roll: Bassrefleks og bassporter i sub og høyttalere er jo utmerkede beviser for det. Det eneste som spiser veldig lave frekvenser er vel tungt dempemateriale av tykkelse mer enn en bølgelengde (eller var det en halv?), noe som tilser at dempematerialet må være over 1,5 meter tykt for å dempe 20Hz tilfredsstillende. Skulle likt å se en vifte som genererer sjenerende lyd i 20Hz dog. Eller, kanskje jeg ikke har lyst til det, sånn egentlig :roll:

 

Lyd beveger seg altså ikke i rette linjer, og brer seg rundt kanter som bølger i vann brer seg rundt moloer og nes. Høyere frekvenser vil bli dempet bedre enn lave frekvenser, noe som kanskje vil tilsi at en vifte med høy RPM vil ha mere nytte av dette enn en med lav RPM. Dempningen med denne løsningen overgår i alle fall alt annet jeg har testet, og det begynner å bli endel....

 

Løsningen min er i alle fall billig, men faktisk ikke billigere enn det omtalte PSU dekselet. Jeg tror nok likevel min løsning er bedre, og er verd de ekstra kronene. Utrolig hvor høy WAF det er på slike tiltak...

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar
Stemmer bra det du sier seff AtW, og siden luft i bevegelse skaper støy og ikke rene lyder vil det jo naturligvis også inneholde frekvenser som er såpass lave at de sniker seg gjennom. Håpte ingen med nok innsikt ville kommentere det, men burde selvfølgelig visst bedre :roll: Bassrefleks og bassporter i sub og høyttalere er jo utmerkede beviser for det. Det eneste som spiser veldig lave frekvenser er vel tungt dempemateriale av tykkelse mer enn en bølgelengde (eller var det en halv?), noe som tilser at dempematerialet må være over 1,5 meter tykt for å dempe 20Hz tilfredsstillende. Skulle likt å se en vifte som genererer sjenerende lyd i 20Hz dog. Eller, kanskje jeg ikke har lyst til det, sånn egentlig :roll:

Det er faktisk en kvart bølgelengde om jeg ikke husker feil ;). (og det gjelder forsåvidt bare porøse absorbenter) Men det er jo som du sier, dette har jo bare akademisk interesse for et konvensjonelt vifteoppsett, er ikke så mange lavfrekvente lyder, og vi hører ikke lavfrekvente lyder så godt. Skal bygge en stillegående pc selv nå tenkte jeg. Får se om det blir aktuelt å prøve noe slikt. (er ikke sikkert jeg hører psu-vifta uansett). Om jeg gjør det,så skal jeg prøve å bumpe tråden med data fra litt fra et allerede stille oppsett.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har sett interne versjoner av dette for CPU-vifter inni en gammel AT(X) løsning på en gammel PIII Compaq maskin før. Om det var kun for å dirigere varmluften eller for å dempe støyen i tillegg vet jeg ikke, men det var ihvertfall en slik som dirigerte varmluften fra CPU-vifta rett opp til inntaket på PSU'en slik at all varmluften beveget seg effektivt ut fra PSU'en.

 

Så ja, det finnes interne utgaver av dette også, og burde (blir?) vel mere eller mindre standard med slike innredninger i de fleste kabinett etterhvert forhåpentligvis.

Lenke til kommentar
I mitt kabinett er luftflyten slik:

nexus_breeze_ill.gif

Med en Zalman 7700 120mm CPU-vifte. Er litt manisk når det gjelder støy, så alle vifter kjører på laveste hastighet, på bekostning av litt høyere temperatur. Vil mitt kabinett dra nytte av en slik løsning, eller vil temperaturen kunne øke?

En ørliten digresjon:

 

Hvordan er det mulig å patentere å dra kald luft inn nede og blåse varm luft ut oppe i kassa? (Jeg ser det står patent pending, men antar de ikke hadde giddet å prøve om de ikke antok at de kom til å få patentet med rimelig høy sikkerhet.)

Lenke til kommentar
En ørliten digresjon: Hvordan er det mulig å patentere å dra kald luft inn nede og blåse varm luft ut oppe i kassa? (Jeg ser det står patent pending, men antar de ikke hadde giddet å prøve om de ikke antok at de kom til å få patentet med rimelig høy sikkerhet.)

Jeg kan tenke meg at det er ren skremselspropaganda mot andre som skulle ønske å gjøre det samme, eller at det er tatt med kun for å virke kult og seriøst ovenfor kundene. Jeg kan aldri i verden se for meg at patentet går gjennom hvis det er så generellt utformet som du antyder. Hvis det skal gå gjennom så tipper jeg det må være noen ganske spesielle designer med unike funksjoner. Noe som i så fall vil gjøre det ekstremt enkelt for andre å omgås patentet ved å designe noe tilsvarende med en litt annen utforming. Med andre ord: Patentsøknaden kan de tørke seg bak med, den er ikke verd mer enn dopapir likevel.

Lenke til kommentar
De har vel ikke patent da... :ermm:

Det er umulig å patentere noe som er funnet opp fra før, selv om det ikke er patentert før. Hvis det finnes publikasjoner med skisser av det eller ferdige prosukter så kan man ikke hevde å ha funnet det opp i ettertid. Denne regelen fins for at opprinnelige oppfinnere ikke skal bli overkjørt av folk som tar hans idè. Men det er en bakside av medaljen ved å publisere ting også: Da har man ikke lengre mulighet til å ta patent på det selv heller. Dette er for at folk skal kunne finne opp ting og "låse" det fra at andre patenterer det og for å erklere patentet for "Open Source".

 

Et litt sært eksempel jeg har hørt er et firma som drev med redning av sunkne båter og ubåter. De søkte om patent på metoden å fylle den sunkne farkosten med små ballonger/baller med luft inni, ført inn gjennom et lite hull, for å heve farkosten. Patentet ble avslått med grunnlag i at teknikken allerede var funnet opp. Den hadde nemlig stått i et Donal Duck-blad på 50-tallet, der Donald og Skrue hadde hevet ei skute ved hjelp av ping-pong baller. Jeg vet ikke om historien er sann, eller bare et morsomt eksempel på hvilke krav som stilles for å få innvilget et patent.

 

Så det patentet de har søkt på tror jeg fortsatt de kan tørke seg bak med ;)

Lenke til kommentar
Jeg har sett interne versjoner av dette for CPU-vifter inni en gammel AT(X) løsning på en gammel PIII Compaq maskin før. Om det var kun for å dirigere varmluften eller for å dempe støyen i tillegg vet jeg ikke, men det var ihvertfall en slik som dirigerte varmluften fra CPU-vifta rett opp til inntaket på PSU'en slik at all varmluften beveget seg effektivt ut fra PSU'en.

 

Så ja, det finnes interne utgaver av dette også, og burde (blir?) vel mere eller mindre standard med slike innredninger i de fleste kabinett etterhvert forhåpentligvis.

Vanligvis blir jo luft blåst på ribba istedet for å bli sugd vekk fra den, altså vil ikke luften gå veien ut igjennom PSU men hente luft derfra. Og taper vel mye på å suge luft fra ribba med tanke på temp. da den stiger relativt mye.

 

Edit: med mindre du har en type ribbe som har vifteplassering på sidene, da kommer den ene vifta til å blåse luft på ribba mens den andre suger den varme lufta. I slike kjøleløsninger fungerer nok en vinkla funnel bra for å få ned støy.

Endret av BKB
Lenke til kommentar

Har selv arctic silentium kabinettet. Det trekker inn luft under og spytter ut oppe i bakkant som på tegningen. I tillegg sitter PSU'n nede foran og lufta blir blåst ut på gulvet forover. (suverent sted å ha beina om vinteren ;) ) Mulig man kan ta patent på en sånn løsning men det blir vel litt drøyt spør du meg. Kan liksom ikke hindre noen i å borre et hull under kabinettet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...