Gå til innhold

Athlon 64 FX 3 GHz tidlig i 2006


Anbefalte innlegg

Man kan derfor forvente at sokkel M2 og sokkel 939 vil eksistere side om side en stund akkurat som med sokkel A.

Men som de sier lanserer de de siste prosessorene for 939 tidlig i 2006. Skal de bare fortsette å selge de samme prosessorene i halvannet til to år uten å lansere nye modeller?

Det vil nok komme nye prosessorer for sokkel 939 en stund etter dette, men siden sokkel M2 vil overta for toppmodellene så vil nok sokkel 939 sakke akterut akkurat som med sokkel A. Etterhvert så vil nok sokkel 939 bli tatt over av Sempron 64 e.l. tipper jeg.

Håper de ikke kjører semphron trikset en gang til. Håper de får sempron rett over på M2 sammen med resten av seriene. Håper også at de kjører M2 og 939 parallelt en god stund, altså lanserer nye prosessorer for begge plattformene, men håper de dreper socket 754 med en gang (754 er jo praktisktalt død unasett).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man kan derfor forvente at sokkel M2 og sokkel 939 vil eksistere side om side en stund akkurat som med sokkel A.

Men som de sier lanserer de de siste prosessorene for 939 tidlig i 2006. Skal de bare fortsette å selge de samme prosessorene i halvannet til to år uten å lansere nye modeller?

Det vil nok komme nye prosessorer for sokkel 939 en stund etter dette, men siden sokkel M2 vil overta for toppmodellene så vil nok sokkel 939 sakke akterut akkurat som med sokkel A. Etterhvert så vil nok sokkel 939 bli tatt over av Sempron 64 e.l. tipper jeg.

Håper de ikke kjører semphron trikset en gang til. Håper de får sempron rett over på M2 sammen med resten av seriene. Håper også at de kjører M2 og 939 parallelt en god stund, altså lanserer nye prosessorer for begge plattformene, men håper de dreper socket 754 med en gang (754 er jo praktisktalt død unasett).

Alt tyder på at det kommer Sempron 64 for sokkel 939 til neste år, og det har også vært snakk om å lansere en Mobile Athlon 64-X2 for denne sokkelen. Sokkel 754 er langtifra død ennå, selv om den har sakket akterut iforhold til sokkel 939 naturligvis. Turion 64 benytter som kjent sokkel 754, og det kommer stadig nye prosessorer i denne serien der siste nytt er Turion 64 MT-42 (2.4GHz, 25W TDP) som kommer seinere i år.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Spennede. Jeg har tro på at de skal nå 3GHz offisiellt etter å ha sett hva K8-kjernen er god for med tanke på overklokking.

 

Det med dobbeltkjerne på 2,6GHz høres også imponerende ut. (Det virker som toppmodellen i Athlon64-serien ligger konsekvent 200MHz bak FX-serien. Nå har ikke X2-serien vart særlig lenge, men toppmodellen av X2 ser ut til å ligge og trolig bli liggende 400MHz bak toppmodellen i FX-serien.)

 

Men det aner meg at AMD vil fjerne X2 modellene med 2x1 MiB L2 cache etter hvert og erstatte de med X2 CPU'er med 2x512 KiB L2 cache og andre gode egenskaper (f.eks Sokkel M2 i stedet for 939). Vel, dette aningen jeg har har nok litt sammenheng med det som skjedde i starten av livet til Athlon64. (mange kjerner med 1 MiB L2 cache, ble erstattet av kjerner med 512 KiB L2 cache og litt bedre andre egenskaper)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...