Gå til innhold

Test av MP3spilleren Creative Zen Micro


lokeland

Anbefalte innlegg

Glisevask sin lille test av MP3spilleren Creative Zen Micro

 

 

Førsteintrykk

Creative er produsenten som står for den MP3spilleren jeg for første gang i mitt liv ble forelska i, DAP Jukebox. Zen Micro er beviset på at de fortsatt kan sakene sine.

MP3spilleren er en miniversjon av Zen Touch og inneholder mye av den samme funksjonaliteten som storebroren.

 

Prisen er like fin som utseendet på MP3spillern og ligger rundt 1600-1700kr (Slå opp i prisguiden noe som er helt greit for hva den gir deg som bruker av MP3spilleren.

 

Esken inneholder selveste spilleren, ørepropper, en snerten liten veske, USB overføringskabel, batteri, CD-ROM og overaskende gode bruksanvisninger.

 

Funksjoner og design

Zen Micro har en lagringskapasitet på 4, 5 eller 6gb (altså, harddiskbasert), i mitt tilfelle 5gb. Av MP3filer har den ca. plass til 2000 sanger. For mitt bruk holder det lenge!

 

Designet er preget av runde kanter og sprakende farger. Den fåes i 10 forskjellige farger: Svart, hvit, sølv, blå, lyseblå, lilla, limegrønn, orange, rød og rosa.

Zen Micro er nok laget litt for å fenge for ungdommer (kanskje damer?).

Den blir som storebroren styrt av touch-sensitive flater noe som er utrolig vanskelig å venne seg til, personlig tok det meg et par timer å greie å bla igjennom en meny uten å komme inn på alt jeg ikke skulle inn på!

 

Skjermen er passe stor og er en blå (svart/hvit) opplyst LCD.

Størrelsen på herligheten er nette 51x84x19mm som gjør at den glir lett ned i lomma. Med batteri veier den 108g, altså.

 

Batterilevetiden er på 12timer, noe som er litt lite for meg som bruker MP3spillern såpass lenge i strekk! Et stort minus er at du lader batteriet, som er et Li-ion batteri likt de du finner i mobiltelefoner, via USB-kabelen. Med andre ord så har du et problem om du drar på hytta og ikke har PC (eller bærbar) der.

 

I bruk

Pga. den lille størrelsen og det runde kantene glir MP3spilleren som sagt lett ned i lomma. Aller først var jeg engstelig for at den ble slått på via. å holde inne playknappen som på mange andre av de mindre modellene til Creative, men den har heldigvis en liten knott på toppen til å slå av og på med og sette den i locked-modus ; veldig greit pga. touchpanelene!

 

Når du slår på MP3spilleren møter du et elegant og stilig blått lys rundt kantene og på touchpanelene. Hovedmenyen er lett og oversiktlig (kanskje litt kronglete i starten for noen). Du blar med det avlange touchpanelet i midten når du glir fingeren din sakte nedover eller oppover. Du velger et menyelement ved å trykke lett på panelet

 

Instilliger er det nok av og MP3spilleren har innebygd planlegger som inneholder kalender, oppgaver og kontakter. I samme meny som du finner planleggeren i finner du også et valg som fører deg til mikrofondelen. Selvfølgelig har jo en slik MP3spiller mikrofon! Kast diktatoren, MP3spilleren er nå alt du trenger.

 

Radio. Ved dyrere spillere har dette blitt veldig vanlig. Zen Micro er intet unntak og lar deg også ta opp og lagre radio. Du kan lagre stasjoner så de er lett tilgjengelige senere.

 

Øreproppene er som standard fra Creative, helt greie. Bassen er fin og lyden er klar, men begynner å skurre på høyere volum. Har også hørt rykter om at øreproppene er ganske lette å spille om du er av den typen som ønsker PAlyd i øret.

Jeg tok av putene og synes de var mye mer behagelig å ha på da. Jeg kjøpte uansett Koss PortaPro i samme slengen fordi jeg ikke har spesielt egnede ører for ørepropper.

 

Selveste MP3delen

Som de fleste andre lignende MP3spillere har den et såkalt musikkbibliotek der du kan organisere filer og spillelister. Du kan sortere filer som du vil i spillelister som er litt kronglete å holde styr på. Du kan også legge inn enkle bokmerker (maks. 10) om du ikke orker å styre med spillelister.

 

Programvare og filoverføring

Jeg er stort sett fornøyd med Creative sin programvare. På CDen som følger med i pakken finner du drivere, overføringsprogramvare og Creative sin medieavspiller MediaSource.

Å overføre filer er en enkel sak og foregår ved at du importer låter inn i programmet og deretter overfører de til MP3spilleren. I tillegg kan du rippe CDer direkte inn på spilleren, organisere og lage nye spillelister på MP3spilleren via programmet! Kjekt.

 

 

Konklusjon

Creative Zen Micro er en god MP3spiller for prisen og inneholder de fleste funksjonene du forvente av en spiller i den prisklassen. Pga. touchpanelene tar det litt tid å venne seg til den, men når det er gjort er den herlig å bruke!

 

Pluss:

- Liten

- Snertent design

- Funksjonalitet

- Programvare

- Ørepropper og lyd

- Plassering av touchpaneler/knapper

 

Minus:

- Ikke mulig å lade uten tilgang til PC

- Tar tid å venne seg til touchpanelene

- Fingermerker og riper

 

Karakter:

7/10

 

Bildeserie:

 

22317445373.jpg

Litt av innholdet i esken

 

22317461198.jpg

Ikke akkurat en slank MP3spiller. Legg merke til iPod-looken på sidene og bak!

 

22317473673.jpg

Up and running!

 

22317481769.jpg

Zen Micro, Koss PortaPro og Evil In a Cloest av In Flames er en fin kombinasjon!

 

22317512828.jpg

Glowing in the dark!

 

Dett var dett! :) Tror jeg iallfall.. Hyggelig om folket ønsker å varsle meg om skrivefeil!

 

UPDATE!

Min er ødelagt.. :) Har ikke gått i bakken! Aller først ble den tregere og tregere. Nå vil den søren meg ikke engang starte opp, selv med opplada batteri!

Fant også ut at det finnes andre pakker med lader pluss en del annet stæsj.. Skulle kjøpt den på Euronics som kameraten min gjorde, og ikke Komplett.no! =S

Endret av Glisevask
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Zen Microen jeg fikk hadde med lader som jeg kunne bruke some vegg kontakt. Det var også en holder for mp3spilleren slik at jeg kan enten feste den i beltet, eller feste en støtte som gjør at spilleren står oppreist.

 

Jeg fikk min gjennom Komplett - bare sånn fyi...

 

Edit: Også - i motsetning til Ipoden - så kan man skifte batteri på Zen Microen. Dette gjør at man kan ta med ekstra batteri på lange turer å skifte underveis. (Noe som gjorde at jeg valgte Zen istedet for Ipod) Batteriene ligger på en 300-400 kroner, og ligner på mobil batteri.

Endret av mithrandil
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ja, stort pluss det at man kan bytte batteri..! Men hjelper ikke så lenge min er defekt og jeg aldri får somla meg til å sende den inn til Komplett....

iPod er ikke så fantastisk det heller gitt.. Tror Apple og Creative er likt, men Apple.. Ja, det er noe med den hersens iPod'n! En flopp hele greia..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Ikke mulig å lade uten tilgang til PC

Synes ikke at dette skal trekke ned helhetsinntrykket av selve spilleren, men heller av bundelen som fulgte med din.

5094531[/snapback]

 

Særlig ikke når det går an å lade uten data. Jeg bestillte fra komplett.no og i min pakke fikk jeg med en vanlig lader. Skjønner ikke hvorfor andre ikke får det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da Zen Micro var ny på markedet, kom den i en stor eske, med AC adapter i tillegg til det man får med nå til dags.

 

Så dukket Zen Micro SE (Second/Special Edition?) opp på blant annet Norek/Komplett. Den første Zen Micro forsvant da gradvis. Disse nye versjonene kom i mindre eske, med nøyaktig samme innhold, men minus AC Adapter. Og sånn har det vært for både 5 og 6GB siden.

 

Da jeg klikket meg inn på denne brukertesten, tenkte jeg at jeg skulle spørre deg hvor mange ganger du hadde fått ny spiller på garantien, siden det tross alt hadde gått 4 mnd siden du lagde testen, noe som er langt over levetiden til en Zen Micro. Når du nå har fått problemer med spilleren din, bekrefter det nettopp min mistanke.

 

Zen Micro er så flott og fin, og så billig, og så mange fine funksjoner sier alle mulige nettsteder som har testet denne spilleren. Men disse har vel hatt spilleren i max to dager, noe som ikke sier noe om hvilken drittkvalitet Zen Micro har.

 

Tilbake til laderen, er det akkurat samme prinsipp som Apple har ført med siden iPods. iPod 2. generasjon kom med docking-stasjon og AC Adapter, samt et fast og et mykt etui, alt i samme pakke som spilleren. Siden den gang har det gått nedover, og nå får du knapt noe annet enn spiller, USB-kabel og ørepropper.

Kundemessig mener vel Apple og Creative her at siden man kan lade via USB, og ikke alle bruker docking-stasjon, så er ikke det nødvendig å legge ved i pakka. Bedriftsmessig sparer de masse penger på å ikke gi med gratis ekstrautstyr, som de heller kan overprise så hardt de kan.

 

Når alt det var sagt: Fin test, selv om du ikke visste hvilket drittprodukt du hadde kjøpt deg :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kjøpte min Zen Micro 5GB hos Expert i sommer. Har alldri hatt noe problem med spilleren; den har aldri klikka for meg (men for kameratene mine når de låner den :dontgetit: ).

Det eneste som er å utsette på spilleren er at det lokket over batteriet lett glir opp når du tar spilleren ut av lomma. Ellers kunne den gjerne vært litt tynnere, den føles ikke stor bare så det er sagt.

 

Jeg fikk med øreplugger, USB-kabel, USB-lader til vanlig stikkontakt, sånn fancy pose, en hvit ramme man kan legge spilleren i og to dingser til å feste på rammen så den enten står på bordet eller henger i beltet.

Den dingsen som gjør at rammen kan henges i beltet knakk da jeg trykka for å åpne den. Feste rundt stanga som får alt trykket knakk rett av. :ohmy:

 

Pluggene er som alle de andre standard-pluggene: dårlige!

Kjøpte et sett med Phillips-plugger til 200kr som jeg har bytta to ganger fordi gummien løsner. Lyden er helt fantastisk, serlig bassen.

 

Softwaren som følger med til å legge inn sanger med suger. :thumbdown: Den kan ikke brukes til å spille av noen ting med. På den ene maskinen her gir den ikke lyd, på den andre klarer den ikke spille av filmer. (filmene kan spilles av på den første maskinen uten lyd da...yeay...)

 

Spilleren er bra da, men den mangler et "nå går du snart tom for strøm"-signal.

Ellers er den super :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...