Gå til innhold

IBM 120GB HDD


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er på utkikk etter en ny harddisk og fant ut at denne disken har en rimelig pris, men trenger feedback fra dere som har denne disken nå. Hvordan er støy, varme, ytelse og stabiliten til denne disken, hardware.no ga kun en 4+ selv om disken var ganske rask. Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei !

 

Har selv denne disken.

 

Hastighet: Helt topp

 

Varme: I mitt system er den ikke varm i hele tatt. Ligger for øyeblikket på 30C. (29C i kassa)

 

Støy: Nivået er helt OK (i mine ører ihvertfall)

 

 

Stabilitet: Ingenting å utsette på. Snurrer og går 24/7 her.

Enda ikke hatt noen diskkrasj med mine IBM'er (har 6 stk)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-06 14:11, Whoppass Cheese skrev:

IBM disker har en tendens til å slutte å virke etter et års tid. Ellers har de høy ytelse og "normalt" støyvolum. Kjøp WD istedet, hvis du ikke liker å spille rusisk rulett med dataene dine.


 

Dette er bare tullprat! Det er egentlig sjelden disker "ryker" i det hele tatt.. med mindre de har fått et slag eller noe. Har montert hundrevis av PC'er opp igjennom årene og det er kun 2-3 disker jeg kan huske som har stoppet av seg selv. På en av serverne på jobben sluttet en av diskene å virke i vår og den har gått 24/7 i 5-6 år. Og det var ironisk nok en WD disk.. Gikk å så på den nå. Tok vare på den fordi vi har flere disker av den type. Kan være greit tilfelle jeg kan flytte over deler hvis flere ryker.

Lenke til kommentar

Quote:


Tok vare på den fordi vi har flere disker av den type. Kan være greit tilfelle jeg kan flytte over deler hvis flere ryker.


 

Ja, du har tenkt å mekke litt på harddisken selv eller? flytte over noen lesehoder eller liknende hvis en annen harddisk skulle ryke??

 

hvis du ikke jobber med dette til daglig, så får du ha LYKKE TIL!

 

:wink:

Lenke til kommentar

____________________________________________________

 

Den 2002-08-06 14:11, Whoppass Cheese skrev:

IBM disker har en tendens til å slutte å virke etter et års tid. Ellers har de høy ytelse og "normalt" støyvolum. Kjøp WD istedet, hvis du ikke liker å spille rusisk rulett med dataene dine.

____________________________________________________

 

 

Jeg har selv ingen erfaring med IBM forøverig...

Men jeg kjøpte ny HDD for ikke så lenge siden.Fik tippset av en "venn" om og ikke kjøpe IBM..så jeg brukte de extra kronene og kjøpte en WD disk!

 

Mer vat jeg ikke (men jeg er selfolgelig til hennger av WesternDigital Etter som jeg har en WD disk selv)

 

LOZER

Lenke til kommentar

Har selv hatt 3 60gxp og 1 75gxp der det har vært noe galt med alle..enten kræsj, bad sectors, ekstrem støy++.

Og alle har vel vært i bruk i ca 1 år hver. Når itilleg ibm disker til folk jeg kjenner har samme problemer kan det da ikke bare være tilfeldigheter??

 

Bytta inn den siste i en 120gxp..men jeg trokke jeg tør å bruke den til noe spesielt..

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-06 16:49, klorin skrev:

Dette er bare tullprat! Det er egentlig sjelden disker "ryker" i det hele tatt.. med mindre de har fått et slag eller noe.


 

IBM har en infamøs diskserie (GXP 60 eller 75, me thinks) mange folk har hatt mye trøbbel med. Disse har blant annet dødd på seg. FYI. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-06 16:49, klorin skrev:

Dette er bare tullprat! Det er egentlig sjelden disker "ryker" i det hele tatt.. med mindre de har fått et slag eller noe. Har montert hundrevis av PC'er opp igjennom årene og det er kun 2-3 disker jeg kan huske som har stoppet av seg selv. På en av serverne på jobben sluttet en av diskene å virke i vår og den har gått 24/7 i 5-6 år. Og det var ironisk nok en WD disk.. Gikk å så på den nå. Tok vare på den fordi vi har flere disker av den type. Kan være greit tilfelle jeg kan flytte over deler hvis flere ryker.


 

Tullprat ? hehe, jeg vil nå påstå at den som ikke aner hva han prater om er deg :smile: Det er en grunn til at IBM Deskstar serien har blitt omdøpt til IBM Deathstar. Har selv hatt to stykker, og begge gikk til helv... på under et halvt år. I løpet av 15 år som jeg har drevet med data, har jeg sikkert hatt 50+ forskjellige harddisker fra ymse merker som Quantum, WD, Seagate, etc. I løpet av all den tiden har jeg hatt problemer med tre, hvorav to stykker var nye IBM 45 GB disker.

 

Jeg er glad for at det er folk som ikke har problemer med sine disker, og håper at de ikke får problemer i fremtiden heller. Personlig, så rører jeg ikke IBM med ildtang..

Lenke til kommentar

IBM har et noe frynsete rykte når det kommer til harddisker. Dette gjelder både ATA og SCSI baserte disker.

Flere større OEM partnere av IBM har trukket seg fra samarbeidet. Det betyr at du ikke finner IBM disker i PC'er og servere fra flere av de store PC og server produsentene.

 

IBM's forrige generasjon ATA disker hadde store kvalitetsproblemer (75GXP serien).

Ser ut som dagens generasjon er bedre.

Men IBM har oppgitt "power on hours" til å være 333 timer/måned på 120GXP.

 

Muligens ikke noe stort problem, men jeg foretrekker en disk jeg kan stole på.

F.eks. Seagate, Maxtor eller Western Digital.

Seagate har fantastisk stillegående disker, noe jeg verdsetter høyt i en PC. Western Digital er med sin WD1200JB den udiskutable leder på hastighet.

 

 

Roger

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en 120GB IBM nå når de var på ukens tilbud på Komplett, men jeg syntes den bråkte for mye. Har PC'en på soverommet, og har jobbet litt for å få den stille. Varm ble disken også, men rask som et uvær. Noe som egentlig ikke var så nøye, ettersom jeg bare skulle mellomlagre video osv. på den. Så jeg solgte den til en på jobben og kjøpte meg en nesten stille 80GB WD 5400 istedet.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-06 16:49, klorin skrev:

Quote:


Den 2002-08-06 14:11, Whoppass Cheese skrev:

IBM disker har en tendens til å slutte å virke etter et års tid. Ellers har de høy ytelse og "normalt" støyvolum. Kjøp WD istedet, hvis du ikke liker å spille rusisk rulett med dataene dine.


 

Dette er bare tullprat! Det er egentlig sjelden disker "ryker" i det hele tatt.. med mindre de har fått et slag eller noe. Har montert hundrevis av PC'er opp igjennom årene og det er kun 2-3 disker jeg kan huske som har stoppet av seg selv. På en av serverne på jobben sluttet en av diskene å virke i vår og den har gått 24/7 i 5-6 år. Og det var ironisk nok en WD disk.. Gikk å så på den nå. Tok vare på den fordi vi har flere disker av den type. Kan være greit tilfelle jeg kan flytte over deler hvis flere ryker.

 

BAH. Har satt bygd ca 30 pc'er med ibm disker i. Alle virka fint i et års tid. To år senere (NÅ) har under halvparten den orginale disken.

Spesielt 60gxp serien i raid har hatt en tendens til å "gi" seg. Kun en av orginalt 10 disker virker!!

 

Har forsåvidt mange underlige opplevelser med Maxtor og WD(vi skal vibrere deg ihjæl??), men de virket da ihverfall.

Lenke til kommentar

Quote:


sviskEN skrev (2002-08-07 11:29):

ehh dere sier at nesten alle ibm disker ryker etter 1 år, men so? det er jo 3 års garanti på de fleste ibm disker:D


 

Garantien er jo grei den, men folk flest gidder ikke ta backup og da blir det kjedelig. Dessuten er ikke webshoper overivrige på å gi en ny disk. Ofte tar det et par uker. (ikke alltid)

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jeg har aldri hatt problemer med IBM disker og jeg har hatt av både 60GXP og 75GXP som har svevet døgnet rundt vi langt over ett år. Dog skifter jeg ut diskene etterhvert som jeg vil ha større plass, dvs jeg tror aldri jeg har hatt en disk i mer enn 2 år(på det meste). Siste innkjøp var en 120GB IBM, samt at jeg har en 60GB 60GXP fra før(over ett år nå). Min teori om IBM og sviktene er at folka som disken ryker for har en tendens til å rope veldig høyt, veldig mange ganger. Dersom man ser på feilrate greia de har på itbutikken, er ikke IBM HDer noe verre enn andre. Dog er det jo mulig at jeg har vært ekstremt heldig med alle mine IBM disker, men jeg tror ikke på slike tilfeldighete. Min erfaring med WD er derimot ikke like bra, 1 av 1 slo feil. Det skulle bli en feilrate på 100% :smile: Å sikre seg mot at noe går i stykker er umulig, uansett hva man betaler og hva man kjøper.

 

Dvs dere som vil kjøpe ny stor HD: IBM er billige og bra disker. Det er dog viktig å behandle HDer fint(generelt), ikke kaste dem i veggen, gulvet eller putte dem i kabinetter som holder 50C. Å flytte på HD(dvs kabinett) mens HD sviver er ikke heller særlig lurt, de i bærbare er vel designet for slikt. Selv om jeg selv ikke gjør det, er det nok en god ide å skrue av datamaskinen av og til for å forlenge levetiden på HD dersom man planlegger å ha den i flere år.

Lenke til kommentar

Har hatt IBM 30 gigs i to år....IBM 60 gigs i et år...å kjøpte nettopp IBM 120 gigs....

 

Maskinen står på 24/7...Har ALDRI hatt problemer med disse harddiskene...

 

En kompis av meg har 8 IBM i maskinen..alt fra 10-20 gigs og opp til 120 gigs...24/7...ingen problemer...

 

Synes ikke de støyer noe særli heller..

 

Er veldig fornøyd...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...