Gå til innhold

"Vatn" på kretskort


Anbefalte innlegg

Hei.

Driv å puslar med vannkjølinga mi her, og etter første start hadde ca 500 ml av ThermalTake si kjølegugge sprett seg fint utover inne i kabinettet. Dei delene det gjekk hardt utover var skjermkortet og hovedkortet mitt, som fekk seg ein solid dusj. For ein times tid sidan starta oppryddningsarbeidet. Eg tok begge korta, og helte over dei med kondensfjernar, ("bada" dei i kondensfjernar), og lag dei til turk på badegolvet. Nå lurer eg på kva neste steg bør vere, har tenkt litt på elektronikkrens, for deretter å bruke trykkluft, men er usikker på om hovedkortet/skjermkortet tåler elektronikkrens. Slik som det er nå, har begge korta ganske klissne etter å ha tørka frå kondensfjernarbehandlinga, så hjelp vert motteke med takk.

 

Mvh. Jan F.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel,jeg hadde et grafikkort som det ble sølt brus på, dette skyllet jeg i lunket vann og hengte det til tørk noen dager (blåste også over med hårføner etter vask) og det kortet virket etterpå .

Då har eg fire alternativ slik eg ser det:

1) Bruke elektronikkrens, og så kanskje skylle det i lunke vatn, so nemt av Snekker`n.

2) Lunke vatn og deretter elektonikkrens.

3) Kun lunke vatn.

4) Kun elektronikkrens.

 

Fint om nokon kunne gi meg nokon tips her, særleg tips frå folk med erfaringar om emnet, (kvar er du Skrue :cry:)

Lenke til kommentar

LOL! Får vel stikke innom her også da! :D

 

Ser du har fått endel velmente råd allerede og her får du ett til, som for så vidt allerede er nevnt:

Dynk / vask kortet / kortene med isopropanol eller rødsprit, begge er like gode til å absorbere fuktighet. Fyll gjerne isopropanol på en pumpeflaske, og gi kortene en god omgang før du henger dem til tørk. Har du et bad med varmekabler, så legg kortene gjerne på gulvet!

En føner kan til nød også brukes for å tørke vekk rester av væske, men tenk på muligheten for statisk elektrisitet her..

 

Elektronikkrens kan kanskje duge det også, men den har antakelig ikke samme evne til å trekke til seg fuktighet som isopropanol / rødsprit har.

 

Om du sølte vann på kortene når disse var i drift, så er det dessverre en stor mulighet for at disse har gått føyka, elektronikken på disse tåler ikke alltid så mye "juling". :cry:

Om det ble sølt UTEN at maskinen var i drift, så bør det være store muligheter for "recovery".

 

vegiboy: Printkort sveller ikke opp som treverk når de utsettes for vann. Så da vet du det.

Lenke til kommentar
Dynk / vask kortet / kortene med isopropanol eller rødsprit, begge er like gode til å absorbere fuktighet. Fyll gjerne isopropanol på en pumpeflaske, og gi kortene en god omgang før du henger dem til tørk. Har du et bad med varmekabler, så legg kortene gjerne på gulvet!

En føner kan til nød også brukes for å tørke vekk rester av væske, men tenk på muligheten for statisk elektrisitet her..

 

Skal prøve dette i morgon, akuratt no ligg både hovedkortet og skjermkortet til tørk etter ein runde med elektonikkrens, men det skadar nok ikkje å gi dei ein runde med isopropanol/raudsprit og når morgondagen gryr. :thumbup:

 

Kjem til å poste resultat av redningsaksjonen. ;)

Lenke til kommentar

Jeg hadde en liten lekkasje fra CPU-niplene, og vann dryppet ned på skjermkortet, og litt skvetta over på HK. Dette mens PC (og FarCry) var igang. Svart/hvitt og fine farger var første symptom, så veldig ustabil PC, dermed PC kjæsj.

 

Det hadde da danna seg en stor dam akkurat der GPU sitter, bare på den andre siden såklart.

 

Løsning: tørket opp med dopapir. Rent vann på dopapir og tørket over et par ganger, blandt annet nedi AGP-slotten med flatjern (og dopapir). Til slutt tørt dopapir over og innimellom

PC skrus på igjen, og FarCry settes på = stort fornøyd smil :thumbup:

 

Konklusjon: Dopapir er din venn (?)

Lenke til kommentar

Skjedde d samme med meg.. Sprekk i plexien på cpublokka i bigwater settet.. viste at sprekken var der så d var min egen feil egentlig.. (di kom da jeg skiftet slanger) Ihvertfall.. har en blanding av batterivann og kjøleveske og uv-stoff i mitt system.. oppdaget heldigvis at pumpa "surklet" og fikk skrudd av datan før noe tok skade.. har bestilt ny blokk nå og håper jeg får rent skjermkortet.. Takk for fine tips! Tror jeg går for den rødspritmetoden jeg :yes:

Lenke til kommentar

Jeg hadde også en aldrig så liten lekasje for en stund siden. (vann utover Hoverkort, ram, skjermkort, harddisk, dvd brenner.. Vel, ganske enkelt alt (fløt vann oppå skjermkort og harddisk)

Pcen sto på da dette skjedde, men jeg fikk slått den av etter 1-2 sekunder.

 

Eneste jeg gjorde var å la den tørke en stund (nesten en uke), og vips, den funket :cool:

 

jeg hadde dog vært flink gutt og brukt batterivann og kjøleveske i systemet, regner med det var dette som reddet min pc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...