Gå til innhold

Asrock 939DUAL-SATAII tråden


dkvam

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Har hatt litt trøbbel med systemet mitt nå. Etter en del ustabil oppførsel som jeg tror stort sett er relatert til programmer som er inkompatible med x64/dual core, frøs maskina helt. Det var ikke mulig å skru den av med reset eller power-knappen.

Da jeg startet den på nytt, var det bare svart skjerm å få. Åpnet kassa, sjekket koblinger, og skrudde opp viftehastighetene.

Etter 5 minutter prøvde jeg igjen, da hadde jeg svart skjerm i ~20 sekunder, mens det virket som om harddiskene spant opp én etter én, mye treigere enn vanlig. Så plutselig kom boot-skjermen og maskina fungerer nå som normalt igjen.

 

Hva tror dere? Slitne harddisker som begynner å ta kvelden? Overopphetet maskin? Defekt hk/cpu/minne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann

Hva tror dere? Slitne harddisker som begynner å ta kvelden? Overopphetet maskin? Defekt hk/cpu/minne?

7180102[/snapback]

Tror ikke dette kan skyldes harddiskene nettopp siden du nevner harddisker i flertall. Er det likevel noe galt med begge (eller samtlige) harddisker så vil jeg heller tro at feilen ligger i kontrolleren eller omkring denne. Denne er mest sannsynlig integrert i hovedkortet, og da ville jeg sjekket om kontrollerens driver er skadet eller mangler før vi ser på andre feilkilder.

Lenke til kommentar

hei. har en liten mistanke om at RAMen min ikke kjører helt optimalt på dette kortet, og at det har noe med BIOSinnstillinger å gjøre, men er litt grønn på dette. poster noen screenshots fra Everest Home Edition for å gjøre det enkelt.

 

Bilde 1

Bilde 2

Bilde 3

Bilde 4

Bilde 5

 

noen tips til hva jeg kan gjøre? det meste står på Auto i BIOS, alt er stort sett default, forutenom Cool 'n Quiet der inne..

 

Edit: leif

Endret av Groet
Lenke til kommentar
Etter 5 minutter prøvde jeg igjen, da hadde jeg svart skjerm i ~20 sekunder, mens det virket som om harddiskene spant opp én etter én, mye treigere enn vanlig. Så plutselig kom boot-skjermen og maskina fungerer nå som normalt igjen.

 

Hva tror dere? Slitne harddisker som begynner å ta kvelden? Overopphetet maskin? Defekt hk/cpu/minne?

7180102[/snapback]

 

Sikkert HK som holder på å DØ, det var slik med min, og nå er den sendt inn for bytte. Synd det er ikke flere å få hos Amentio, så da blir det vel NF4 basert HK.

 

Synd, dette kortet var jeg godt fornøyd med.

 

Staljin

Lenke til kommentar

Noen som får Debian-basert linux til å funke på dette brettet? Jeg prøver å installere Kubuntu her men det feiler fatalt når det forsøker å installere Grub på ext-3 partisjonen av en Raptor koblet til sata2-kontrolleren her...

 

Har testa med div Ubuntu, suse og elive. 32 og 64bit. Funka bra det. Men så har det vært innstallert på en IDE hd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...