Gå til innhold

Intel P4 - Dual CPU/DDR2 ca 25-30k


Anbefalte innlegg

Hei. Da er det endelig på tide med å kjøpe meg en High End Intel PC.

La meg si det med en gang: Jeg er IKKE interessert i noen som helst Intel Vs AMD diskusjon. Denne pc'en SKAL være Intel P4.

Men jeg er interessert i tips og råd, som kan gjøre pc'en: 1.raskere, 2.mer lydløs, 3.billigere. Budsjettet er max 27-28.000. Kanskje jeg strekker meg til 30k hvis det er verdt det. Skal ikke overklokke, skal ikke ha vannkjøling, skal ikke mekke/bytte vifter på skjermkort.

 

Er kun interessert i å kjøpe pc på to steder: 1. Netshop 2. Komplett.

Bakdelen med Komplett, er at de ikke vil sette sammen pc'en og gi meg garanti. Til en pc i denne prisklassen er jeg ikke interessert i å skru å mekke selv, og er ute etter 3 års garanti, noe Netshop kan gi meg for 370 kroner. Noen som jobber på komplett som kan gi noe tilsvarende? Er villig til å betale fra 300-1000 for noe slikt.

 

Min ultimate pc finnes kun på komplett (desverre :thumbdown: )

Her finner du den, pris: ca 27.000

 

Lurer på om kanskje en P4 D840 er ett bedre kjøp, men den har de ikke på lager Derfor en P4 EE 840, noen som har noen konkrete tips på hva som virkelig er det råeste? En D830, D840 eller en EE 840? Pris er ikke så vesentlig, mer hva som virkelig gir meg mest kraft.

 

Netshop har desverre ikke alle delene, men de har en fordel: Hightech Excalibur Radeon X850XT 256MB, som vel er noe av det mest "lydløse" skjermkortet som finnes. Noen som vet om noe bedre, og da mer eller like "lydløst"? 17db

Det finnes vel sikkert bedre skjermkort, men er da mer opptatt av lyden enn hvor kraftig kortet er..

 

Netshop har heller ingen virkelig raske DDR2 brikker. De har kun Corsair XMS2 5400 DDR2, 512MB PC5400. Er vel mest interesser i PC6400 brikkene jeg har valgt på komplett. ( Får sende en mail til Netshop å høre om de kan skaffe )

Tror dere at jeg kanskje burde satse på DD2-8000 brikker? (1 Ghz). Hovedkortet støtter "bare" 800 Mhz tror jeg. Tar jeg feil her? Hvis ikke er det vel ikke vits i å kjøpe noe annet enn PC6400 (800 Mhz) brikker.

 

 

Tar i mot alle tips, og regner med å bestille pc'en denne uken. :thumbup:

 

mvh

myhken

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Et par ting jeg ville endret på:

 

Skal du først ha et skjermkort til 4-5000 kroner så kjøper du ikke X850, men 7800GTX da dett kortet er årets generasjon, og yter vesentlig bedre.

 

Personlig syns jeg ikke 3.2 Extreme edition yter så bra at den er værdt 8 laken.

*Merk jeg er ingen AMD fanboy, se signatur. Men jeg mener det er direkte vannvidd å bruke så mye penger på en prosessor som får juling av andre prosessorer til halve prisen.

 

Ellers ser det greit ut.

Lenke til kommentar

Enig i det med skjermkortet. Eg har sjølv ett MSI NX7800GTX, og det er ikkje noe lyd fra det som sjenerer.

 

Eg har 120mm Papst vifter som går på 1200rpm og lager 16,5Db, eg hører ikkje grafikkortet over de.

 

Ellers ser det ut som en virkelig grom PC :thumbup:

 

edit

 

Eg vil annbefale deg å bytte ut prosessorkjøleren med en Thermalright XP120. Den veier under halvparten av den Zalman-kjøleren du har valgt, og kjøler bedre. Eg har testet begge. XP120 med en sånn vifte kjølte bedre enn Zalman kjøleren.

Endret av Dastardly
Lenke til kommentar
Hei.

 

Et par ting jeg ville endret på:

 

Skal du først ha et skjermkort til 4-5000 kroner så kjøper du ikke X850, men 7800GTX da dett kortet er årets generasjon, og yter vesentlig bedre.

 

Personlig syns jeg ikke 3.2 Extreme edition yter så bra at den er værdt 8 laken.

*Merk jeg er ingen AMD fanboy, se signatur. Men jeg mener det er direkte vannvidd å bruke så mye penger på en prosessor som får juling av andre prosessorer til halve prisen.

 

Ellers ser det greit ut.

Som jeg nevner er jeg utter etter ett skjermkort som ikke har ett lydutslipp på mer enn 17-20db. Regner med at 7800GTX kortet bråker en del mer enn dette?

 

Er klar over at EE ikke er verdt pengene, men de har jo ikke de andre inne...

Kjipt å vente flere mnd på en CPU, når jeg vil ha pc'en så fort som mulig.

Lenke til kommentar

Ville gått for den vanlige D840. EE840 yter litt bedre i noen tilfeller, men noen ganger blir hyperthreadinga bare til besvær og den blir forbikjørt av D840. Så pr krone er D840 atskilig bedre. Har D830 selv, det er såpass kraftige saker at jeg ser ingen som helst grunn til at hyperthreading skulle være nødvendig på dobbelkjerne, det hverken nøler eller henger når det røyner hardt på likevel.

 

Går ut ifra at du ikke skal overklokke, da er det minnet der i og for seg greit, men det finnes atskillig bedre, les gjerne dette: http://www.corsairmemory.com/corsair/produ...955X-Memory.pdf

 

Den CPU-vifta har jeg prøvd på min D830, den ble returnert, synes ikke den var så stille, men det kommer endel an på viftekontrollern på hovedkortet vil jeg tro. Har Abit AL8, håper den Asus'en du har valgt kan senka viftehastigheten litt mer. Er forresten ganske imponert over orginalvifta fra Intel, massiv sak som er stille ved moderat belastning, men bråker brukbart ved full load på begge "sylinderne".

 

EDIT: Ser at du ike vil vente på D840 ja, og tror ikke jeg vil anbefale deg D830 istedet heller, blir for tamt når du først skal spøtt' i såpass med peng.

Endret av th-3
Lenke til kommentar

Her er mitt forslag med noen endringer. Litt raskere minne, Pentium D i stedet for Pentium XE, kraftigere skjermkort og kabinett med bedre ventillasjonsmuligheter (= potensielt mer stillegående maskin)...

 

Edit: gelmte at du ikke ville bytte kjøler på skjermkortet. Da kan du bare se bort fra Zalman-kjøleren.

Endret av alex_x
Lenke til kommentar
Enig i det med skjermkortet. Eg har sjølv ett MSI NX7800GTX, og det er ikkje noe lyd fra det som sjenerer.

 

Eg har 120mm Papst vifter som går på 1200rpm og lager 16,5Db, eg hører ikkje grafikkortet over de.

 

Ellers ser det ut som en virkelig grom PC :thumbup:

 

edit

 

Eg vil annbefale deg å bytte ut prosessorkjøleren med en Thermalright XP120. Den veier under halvparten av den Zalman-kjøleren du har valgt, og kjøler bedre. Eg har testet begge. XP120 med en sånn vifte kjølte bedre enn Zalman kjøleren.

Hmm, er du helt sikker på det. Jeg har også begge kjølerne nevnt men har ikke testet de på samme maskin. Zalman-kjøleren er utrolig grom. Såvidt jeg kan huske fra tester skal Zalman-kjølerne være et strå hvassere enn Thermalright.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...