Gå til innhold

Linux og Windows XP på samme maskin?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
du skal ikke inn i den installasjonen, som LessThanJake sa, skriv expert når det står "boot:"

der ja. nå skjønner jeg. men jeg vil hels ikke gå igjennom installeringa igjen. endte med "disk failure" når jeg starta opp etterpå.

Men på en eller annen måte vart det retta opp når broren min prøvde å se på det

 

 

Edit: jeg prøvde med expert. men jeg kunne ikke finne den grub'en der. den ligger vel der men jeg ville ikke rote i ting som jeg ikke viste hva er. hva ligger den i på den menyen?

Endret av BigFatty
Lenke til kommentar
hva er forskjellen på ubuntu-5.04-live-i386 og ubuntu-5.04-install-i386. begge er beregna til i386

sitter her med begge versonene.

Ein Live-CD er ein CD du kan boote opp, og køyre Ubuntu frå CDen (dvs ikkje installere noko på harddisken). Fint til å sjekke ut koreis systemet er.

 

Merk at eit system som er installert på harddisken er mykje raskare.

 

Den andre er altså om du vil installere Ubuntu.

Lenke til kommentar
Finn en live CD\installasjons CD etc. så du får kommet deg i et shell. når du har gjort det skriver du:

 

mkdir /mnt/hda

chroot /dev/hda /mnt/hda

grub-install /dev/hda

 

også rebooter du. HUSK at 'hda' er bare et eksempel. du må velge den disken du skal installalere grub på.

Jeg har prøvd med Knoppix nå. Men jeg kan ikke finne den harddisken som ubuntu er på derfra. Er det noen andre måter jeg kan finne ut Harddisk navnet på? Brukte den konqueror(eller noe lignende) til å lete, men fant ingen andre harddisker.

Lenke til kommentar

Har kjørt fdisk nå og har funnet noen disker. Men jeg la merke til en ting. Det var at den ikke fant S-ATA disken min. Iallefall ikke som jeg kunne se.

Men jeg fant en partisjon som var litt annerledes en de andre:

 

----------------start------end---------blocks--------ID------system

/dev/hdb2----6509----10011-----28135957+------- f--------W95 ext'd (lba)

Endret av BigFatty
Lenke til kommentar

kan prøve med å installere lilo.

Skal jeg bruke den install cd'n også skrive expert på boot?

 

og RattleBattle, hva gjør linux26?

 

Edit: Har prøvd med LiLo men det blir det samme som med grub: installasjonen mislykkes, bla bla.

Jeg vurderer om jeg skal bare gi opp linux. Det virker jo som at det er umulig å få det til å virke sammen med xp

:cry:

Endret av BigFatty
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...