Gå til innhold

Får ikke boota uten windows cd'en


Omar

Anbefalte innlegg

Hei

 

Hvis jeg starter opp pcen uten windows cd'en i cdromen får jeg denne feilmeldingen:

 

DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

 

Hvis jeg setter i Windows cden og så trykker enter, kommer samme feilmeldingen igjen, men hvis jeg rebooter pcen med windows cden i, da spør den som vanlig: Press any key to boot from cd.

 

Hvis jeg ikke gjør noe da booter den som normalt.

 

Noen som vet hva jeg må gjøre for å få den til å starte uten windows cden ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg hadde også dette problemet en gang etter at jeg avbrøt en windows-installasjon.. hadde ikke rukket å reformatere eller installere noen ting enda.. jeg boota med cden til jeg formaterte ikke så lenge etterpå..

 

hadde uansett tenkt å formatere.. mener jeg sjekket boot rekkefølgen når jeg hadde det problemet..

Lenke til kommentar

prøv å deaktiver booting fra cd i Bios og bare sett harddisken til å boote. Er ikke umulig at FIXBOOT funker nei. eller kanskje fixmbr eller så var det fix/mbr. en av de siste 2 kommandoene lager/overskriver den gamle masterbooten. Dette har iallefall hjulpet meg i noen tilfeller her, men da hadde jeg ikke det problemet der har da.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Hei

 

Hvis jeg starter opp pcen uten windows cd'en i cdromen får jeg denne feilmeldingen:

 

DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

 

Hvis jeg setter i Windows cden og så trykker enter, kommer samme feilmeldingen igjen, men hvis jeg rebooter pcen med windows cden i, da spør den som vanlig: Press any key to boot from cd.

 

Hvis jeg ikke gjør noe da booter den som normalt.

 

Noen som vet hva jeg må gjøre for å få den til å starte uten windows cden ??

Den vanligste årsaken til denne feilen er at man har liggende en 3,5"diskett i diskettstasjonen :p

Lenke til kommentar
Nei da vet jeg ikke.

Du har sikkert prøvd å tatt ut alle disketter av diskettstasjonen om du har, og satt harddisken som første boot i BIOS?

pcen min hakke diskett stasjon og setter jeg hden som første boot device så kommer samme feilen opp fordi den ikke finner cden først og kan boote fra den

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har også dette problemet.. Men, nå har det gått over alle støvleskaft..

 

Nå sier den at xp ikke er installert en gang.. Så, jeg lurer.. Hva skjer om man "reparerer" installasjonen? Mister jeg alle programmene som er installert? Driver å laster ned ting til å lage en unattended install, men tar tid å laste ned sp2.. Har XP pro på denne maskinen, og xp home på den andre.. Regner således med at jeg ikke kan bruke de samme sp2 filene fra denne til den med home, eller kan jeg det?

Lenke til kommentar
Jeg har også dette problemet.. Men, nå har det gått over alle støvleskaft..

 

Nå sier den at xp ikke er installert en gang.. Så, jeg lurer.. Hva skjer om man "reparerer" installasjonen? Mister jeg alle programmene som er installert? Driver å laster ned ting til å lage en unattended install, men tar tid å laste ned sp2.. Har XP pro på denne maskinen, og xp home på den andre.. Regner således med at jeg ikke kan bruke de samme sp2 filene fra denne til den med home, eller kan jeg det?

Når du reparerer en installsjon, vil alle programmer og innstillinger bli bevart. Windows kopierer kun over system-filer.

 

SP2 (for Windows XP) er "universal" og gjelder for Home, Professional og MCE.

 

All informasjon om SP2 finer du hos Microsoft.

 

Se forøvrig signatur for en guide.

Lenke til kommentar

Takker så mye for svar!

 

Skal prøve å reparere install'en, så ser jeg hva som skjer.. Tror jeg tar en backup av alle installerte programmer og filer, og installerer på nytt.. Har akkurat satt inn en ny 250gb sata disk, var etter det det gikk på dunken.

 

Har forøvrig brukt guiden som mal, måtte bare laste ned SP2 i den tro at jeg trengte en spesifikk versjon til home kontra pro. Guiden din ligger i bookmarks fra før av.. hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...