Gå til innhold

Hva synes du er mest irriterende med Windows XP ?


Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke helt hvordan dere får Windows XP til å oppføre seg slik dere beskriver. Det er nå ca. et halvt år siden jeg fikk den nye pcen min og XP fungerer like fint i dag som det gjorde den gang. Ikke har jeg hatt virus, og om jeg hadde fått det hadde det sannsynligvis vært min egen skyld. Spyware er også et svunnet minne etter MS Anti-Spyware kom inn på maskinen (så forøvrig ikke stort til det før heller). Dette med at XP kræsjer så lett skjønner jeg heller ikke helt hvor dere har fra. Til dags dato har ikke XP kræsjet en eneste gang, og igjen, om det hadde gjort det, ville sannsynligvis skylden ligget hos meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er enig i at enkelte ting ikke hadde vært nødvendig å hatt "på" som default, men for den vanlige bruker er det meget bra. Vanlige brukere bryr seg ikke om å sette seg inn i all slags, og godtar automatiske oppdateringer, brannmur osv. Det synes jeg er meget bra, ellers ville disse vært svært utsatt.

Dere som klager på at dere må installere SP etter en clean install, vet tydeligvis ikke at det er mulig å "slip-streame" denne inn på installasjons cd'en så slipper dere det for fremtiden.

Alskens annet dere irriterer dere over finnes i xp er det mulig å fjerne, (vel ikke IE da men).

 

Konklusjon:

For oss som har peiling litt utover en vanlig bruker, tilpasser XP slik vi vil ha det, eventuelt går for et annet OS.

For dere andre som ikke klarer det er som vanlige brukere.. Vær glad at XP beskytter dere best mulig.

 

Det å bruke et OS basert på åpen kildekode må vel være enda verre å holde seg beskyttet mot trusler. Di som lager virus o.l har jo mye lettere for å komme "lengre inn i kjernen" på et slikt OS? :thumbdown:

Lenke til kommentar
Det å bruke et OS basert på åpen kildekode må vel være enda verre å holde seg beskyttet mot trusler. Di som lager virus o.l har jo mye lettere for å komme "lengre inn i kjernen" på et slikt OS? :thumbdown:

Der tar du feil. Eg kjører Ubuntu Linux og trenger ikkje gjøre en dritt for å holde meg beskyttet mot "trusler". Trenger ikke antivirus en gang.

Lenke til kommentar
Irriterer meg stort at XP ikke er bakoverkompatibel en døyt!  :angry:  Har diverse gamle spill (Phantasmagoria, Gabriel Knight 2, etc) som simpelthen nekter å kjøre under XP.  Og MS-DOS-baserte spill kan man bare glemme å få til å kjøre.  My ass at XP skal kjøre MS-DOS-applikasjoner bedre enn MS-DOS gjorde før!  Long live 4DOS!!!  :w00t:

Har du prøvd Dosbox? Det er et supert program!!! Det er en dos-emulator for Win XP som fungerer på alle gamle spill jeg har prøvd, bare å sette seg ned og ta en omgang Lotus 3 eller Ducktales f.eks. :)http://dosbox.sourceforge.net

 

Ellers synes jeg Windows XP fungerer supert, har aldri problemer med det. Windows XP Pro med service pack 2 og MS antispyware, samt Internet Explorer (ikke den teite Firefox :thumbdown: ) fungerer prikkfritt uten noen problemer med spyware. Stapp et dugende antivirusprogram på toppen av pakken så har du ingen problemer. Den nye brannmuren i service pack 2 er kanskje ikke så veldig avansert, men den fungerer og er brukervennlig. Synes jeg i alle fall.

Lenke til kommentar
Angående dette ghost-greiene. Kan man installere XP, med alle oppdateringer, drivere, og basic programmer, brukerkontoer og tweaks, så lage en DVD av dette? Sånn at neste gang man skal reinstalle, bruker man den DVD'en og legger inn XP på nytt. Isåfall hadde jeg spart mye tid. Hvilke program er det man bruker for å lage ghost-image?

Ja, det skal gå fint. Et program du kan bruke er Norton Ghost.

Lenke til kommentar

1. Måten OS'et oppfører seg som en 5 åring høy på sukker:

ME:*Uses XP*

XP:Hey, look at me! Look, look, you're not looking, I found some new hardware!

ME:Ok, now go away.

(5 minutes later)

XP: I'm done, look, its working now, look,look.

ME: Fuck you, I'm turning you off.

 

2. At det ikke sier hva som går galt om det låser seg.

3. At det er nermest umulig å lese en mappe med " " på slutten av navnet.

4. Mangel på grunnleggende programvare i en standard install.

5. Nesten ingen støtte for noe annet enn MS sine standarer

6. Null støtte for andre Os

7. Enorme mengder sikkerhetshull

8. Elendig drivermodell

9. Udokumentert API/FS

10. Sentral måte å fucke ting opp (Register)

11. Reboot for den minste ting.

 

--

"And, even though the computer had been turned off and the power unplugged, an image stayed on the screen.

It was, THE WINDOWS LOGO!" Fritt etter Bender, Futurama

Endret av operaman
Lenke til kommentar
Det å bruke et OS basert på åpen kildekode må vel være enda verre å holde seg beskyttet mot trusler. Di som lager virus o.l har jo mye lettere for å komme "lengre inn i kjernen" på et slikt OS? :thumbdown:

Der tar du feil fordi bruker man linux vil brukeren ikke ha administratorettigheter. og dermed ikke kunne skade systemet nevneverdig. I motsetning til windows der alle har administratorrettigheter og utgjør dermed en potensiell fare.

 

At alle "skurker" har tilgang til kildekoden og kan finne sikkerhetshull, betyr bare at alle de "gode" også har det og like godt kan finne sikkerhetshullet og tette det. :)

Lenke til kommentar

At filsøk-funksjonen har blitt helt skakkjørt sammenlignet med samme funksjon in Windows 2000! 75% av tiden når jeg f.eks. søker etter et spesifikt ord eller en "string av tekst" i en eller flere filer, så finner Windows XP ingenting selv om jeg dobbeltsjekker at ordet/teksten faktisk eksisterer i filene jeg søker gjennom.

 

Usannsynlig travelt å måtte gjøre dette på manuelt vis, for eksempel om man skal søke gjennom en haug med IRC logger eller andre tekst-filer med store mengder tekst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...