Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dodge Magnum V8 engine 425 hk tråden.


War

Anbefalte innlegg

Da vi har kommet ett skritt nermere gjennom denne tråden er den nå redigert , fjerning av andre spm og bilder som ikke er av noen interesse lenger.

 

Til dere som ikke har fulgt med på denne tråden:

Den handler om et bilkjøp der svigers vil at jeg og kjæresten skal ha en sikker og ny bil som vi skal kjøpe for arvepenger som er øremerket bil og hus

I steden for en kjedelig WV passat vil vi heller ha noe som disse bildene under da dette ikke koster noe mere. Være litt kreative i bilkjøpet og ikke bare gjøre som alle andre . Som en biltest sa: - en wv passat er kjip for du møter deg selv i hvert lyskryss.

Forløpig har mine øyne fallt for en Dodge Magnum,

Hei og takk for din forespørsel!

 

Dodge Magnum med HEMI motor og SRT utførelse kommer og kan leveres i Norge. Pris på denne bilen vil ligge på ca. 1250-1300000,-

 

Mvh

Terje Olsen

 

Til:        [email protected]

cc:        (bcc: Terje Eddie Olsen/Elverum/Toyota/no)

 

Flere som har spurt meg om det samme i det siste.

 

> Med vennlig hilsen

> Carl Gulbranson

> Markedssjef

> Bertel O. Steen Chrysler Jeep Ensjø AS

Au ,da- Flere som vi ha den :ohmy:

 

20030304dodgemagnumsrt8sportst.jpg

 

den har system som kobler ut fire av sylindrene når det ikke er behov for dem for å spare drivstoff. :love:

 

 

Denne mindre frekke utgaven er den som kommer til norge før Dodgen

 

chrysler300ctouring1gny0wj.jpg

 

Chrysler

300C Touring SRT-8(som er tilsvarende bil med en litt annen front)

 

Link til motoren til bilen, med video av hvordan den slår på 4 ekstra syl ved behov.

 

enlarge1ny6ez.jpg

 

photo_9.jpg

 

2003-03-04-Dodge-Magnum-SRT-8-Sports-T-04.jpg

 

2003-03-04-Dodge-Magnum-SRT-8-Sports-T-06.jpg

 

2003-03-04-Dodge-Magnum-SRT-8-Sports-T-02.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det har du rett i, det er noe sånn jeg leter etter .

 

Pappan til kjæresten er så opptatt av at vi kjøper en trygg bil som også har AWD.

Han mener vi iallefall skal ha noe like sikkert som hans wv til 500K

Han betaler heller forskjellen om vi ellers hadde gått for en billigere bil.

 

Han fikk nesten hjertestans da jeg kjøpte en volvo240 :love:

Til slutt nektet han henne å sitt på i min 4000kr bil.

 

Selv når vi er i utlandet og skal leie bil betaler han så vi får den største og tryggeste bilen. Sukk :no::no: Noen som sitter i samme fella?

Jeg måtte desuten selge MC min , den så de på som en drapsmaskin :ermm:

mc-honda-90-vt600-shadow-bla.gif

Farvell :cry:

Endret av War
Lenke til kommentar

En mann på 50 år er ikke lett og overtale, ingen airbag eller 4WD så er den ikke "trygg" Selv synnes jeg en gammel volvo er trygg, stålbjelker og 4 meter panser.

 

Men meningen med denne tråden er at jeg gidder ikke kjøpe en "vanlig" bil når man først må betale så mye for den, da kan like godt utseende telle litt mere.

 

( 240 gikk i sykker så der "vant" han på hvor trygg den var, hører fortsatt-hva om det var i en tunel)

 

Nå har det seg sånn at pappan tjener 8-sifferet beløp etter skatt og kjæresten har arvet $ fra 4 stk . Pappan som arvet det men han delte det på 2 unger og øremerket det til hus og bil.

Endret av War
Lenke til kommentar
En kakse på 50 år er ikke lett og overtale, ingen airbag eller 4WD så er den ikke "trygg" .

 

Dummeste jeg har hørt.

For det første så bygger en gammel volvo og nye biler på 2 forskjellige sikkerhetsfilosofier som vil skape problemer dersom disse 2 bilene skulle møtes en dag.

Volvoen er rigid og filosofien bak denne bilen er at den skal være så kraftig som mulig slik at okupantene ikke skal pli klemt flat grunnet deformasjon i karroseriet.

Denne filosofien gjør at i en kolisjon så går det hardere ut over de inni bilen forde G kreftene de blir utsatt for vil være større en i en nyere bil grunnet mangel på deformasjonssoner.

På den annen side er sjansen for å bli klemt i hel i en gammel volvo mindre grunnet det rigide karroseriet.

 

En ny bil er designet med deformasjonssoner rundt kupeen som skal ta av for støyten men når de har tatt opp de de kan så vil kupeen lettere klemmes sammen.

Kollisjonsputer er jo greit i forbindelse med å hindre skader i ansikt og nakke eller hva de er designet for å beskytte.

Når da en gammel Volvo og en ny bil møtes så vil den nye bilen måtte ta opp deformasjonen fra seg selv og Volvoen ettersom den ikke vil deformeres så mye men holde formen så godt det er mulig.

 

Når det kommer til at AVD og alskens elektronikknakk er en sikkerhet så er jeg ikke så enig i det heller.

Har sett hvordan det kan gå med ABS og 4 hjulstrekk på nullføre om vintere.

Problemet er at når det er glatt så merker man det ikke så godt fordi bilen kompenserer for det med pådrag og bremser på hjulene slik at kjøringen skal bli så behagerlig som mulig.

Problemet oppstår først i den lange høyresvingen som det er våt is i.

Ingen elektroniske tractionsystemer kan kompensere for sentrifugalkreftene når man kjører for fort i en sving, man ender rett og slett i grøfta.

Og bak kommer jeg i min gammle laurell med bakhjulstrekk og halveis oppbrukte piggdekk og kommer meg greit fram fordi jeg vet at det er glatt, det forteller bilen meg ved at den logrer med rompa ved det minste gasspådrag.

 

Sistnevnte har jeg opplevd, og det var bare biler med firhjulsdrift som låg i grøftene den dagen det slo over fra 20- grader til 5+ og regn. (var ikke bare en bil heller)

 

For å svare på det du spurte om så hadde jeg helt klart gått for 3,5 literen om jeg hadde pengene.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Han fikk nesten hjertestans da jeg kjøpte en volvo240 :love:

Til slutt nektet han henne å sitt på i min 4000kr bil.

 

Selv når vi er i utlandet og skal leie bil betaler han så vi får den største og tryggeste bilen. Sukk :no::no: Noen som sitter i samme fella?

Jeg måtte desuten selge MC min , den så de på som en drapsmaskin :ermm:

Hva pokker?`

Du skal lete lenge etter en tryggere bil enn 240'n.

Jeg satt på med en kammerat da han fronta med en 90'corolla, selv hadde han en 85 240

Full fronkolisjon i 60 km/t, sånn ca.

For meg føltes det ut som en litt har nedbremsing, ikke rykk i selen engang.

Jenta som satt i corolla'n blødde og airbager og alt annet stæsj, men bilen kom verre fra det.

Girkasse, forstilling, noen dempere og hele fronten måtte byttes.

240'n trengte noen slag med hammer'n og ny lakk.

 

Jeg merer ganske hardt at 240 er noen av det sikkreste du kan sitte i som ikke har belter og en kanon på toppen..

Lenke til kommentar

Ja 4WD er mer pga der vi bor er det bratt.

Han hadde en wv passat uten 4wd som spant opp bakkene når det var is og snø. Så prøvekjørte han en wv 4WD ,stoppet midt i bakken og startet igjen uten å spinne en mm, og den bakken er bratt.

Siden så er han veldig opptatt av at bilene skal være i 4WD

 

Det er jo hans mening da. Selv stnnes jeg at AWD er genialt å kjøre med om vinteren , husker flere episoder hvor jeg har kjørt når lyset ble grønnt og ALLE andre med de nyheste bilene har stått bom stille.

Lenke til kommentar
En kakse på 50 år er ikke lett og overtale, ingen airbag eller 4WD så er den ikke "trygg" .

 

Dummeste jeg har hørt.

For det første så bygger en gammel volvo og nye biler på 2 forskjellige sikkerhetsfilosofier som vil skape problemer dersom disse 2 bilene skulle møtes en dag.

Volvoen er rigid og filosofien bak denne bilen er at den skal være så kraftig som mulig slik at okupantene ikke skal pli klemt flat grunnet deformasjon i karroseriet.

Denne filosofien gjør at i en kolisjon så går det hardere ut over de inni bilen forde G kreftene de blir utsatt for vil være større en i en nyere bil grunnet mangel på deformasjonssoner.

På den annen side er sjansen for å bli klemt i hel i en gammel volvo mindre grunnet det rigide karroseriet.

 

En ny bil er designet med deformasjonssoner rundt kupeen som skal ta av for støyten men når de har tatt opp de de kan så vil kupeen lettere klemmes sammen.

Kollisjonsputer er jo greit i forbindelse med å hindre skader i ansikt og nakke eller hva de er designet for å beskytte.

Når da en gammel Volvo og en ny bil møtes så vil den nye bilen måtte ta opp deformasjonen fra seg selv og Volvoen ettersom den ikke vil deformeres så mye men holde formen så godt det er mulig.

Nå er det bare det at med denne bilmodellen tar du feil. Kan hende andre eldre biler er slik, men en Volvo 240 har faktisk deformasjonssoner, det var liksom det nye, store på 240ene.. Deformasjonssoner foran og bak for større sikkerhet..

Med en forsterket sikkerhetskupe, stålbjelker i dørene, veltebøyler i taket (seff ikke noen heldundrenes da, men de hjelper!)..

Rattet og rattstammen blir dratt tilbake ved en kollisjon, og motoren blir dratt under bilen ved en kraftig kollisjon..

Den har skivebremser foran og bak, med ventilerte foran, et diagonalt bremsesystem, så hvis en krets ryker, er det fremdeles kraft på 3 av hjulene, eller 80% bremsekraft igjen..

 

image011ny4xt.jpg

 

Videre så får du 240 med både airbag og ABS..

Endret av ZyreX
Lenke til kommentar
Nå er det bare det at med denne bilmodellen tar du feil. Kan hende andre eldre biler er slik, men en Volvo 240 har faktisk deformasjonssoner, det var liksom det nye, store på 240ene.. Deformasjonssoner foran og bak for større sikkerhet..

Med en forsterket sikkerhetskupe, stålbjelker i dørene, veltebøyler i taket (seff ikke noen heldundrenes da, men de hjelper!)..

 

Det er bra Volvo startet så tidlig med sikkerhet og deformasjonssoner og på tross av dette kan man fremdeles flytte gamle telefonkiosker med denne bilen uten å lage bulk i bilen.

Prøv det med en ny Hyundai.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

240 ene er vel en av de første "sikkerhetsbilene" som ble bygget. Den kom i 1974, og de eneste karsosserimessige endringene som ble gjort frem til 1993 når den gikk ut av produksjon var kosmetiske. 240 er i grove trekk lik 140 serien som kom i 1967 (rett meg hvis jeg har feil). Selve kupeen er så godt som lik, men front og bakpart er forandret med det som har blitt kjent som deformasjonssoner. 140 serien hadde også diagonalbremser, stålbjelker i dørene og rattstamme som kollapset ved kollisjon. Mener den hadde rullebelter for fire personer og, det var veldig uvanlig på den tilden.

 

Så 240 er nok noe av det mer sikkre man kan rulle rundt i sett i forhold til pris og årsmodell :D

 

Det som skader/dreper ved en kollisjon er som regel retardasjonen du blir utsatt for (måles i G ) eller fysisk treffer eller blir truffet av noe i bilen.

I en 240 har man ca 1,5 meter lange rammevanger som absorberer store mengder krefter ved en kolllisjon samt et i forhold til alder ekstremt stivt kupeområde som gir lite etter. Problemområdene er vel stort sett benplassen og eventuelt rattet hvis det er byttet til et "sportsratt" :roll:

 

Men kjøper du en hvilken som helst "premium" bil i dag, dvs. BMW 5 serie, VW passat, Saab 9-5 osv. utklasser de 240 så det holder, men det skulle bare mangle da vi prater om en i praksis nesten 40 år gammel jævel av en bil :!:

Lenke til kommentar

volvostack.jpg

Volvo er sterke saker. ;)

 

Vi får nå se hvilken bil det blir da, må passe på at det ikke blir en kjip wv-p :cry:

Er 10 mnd igjen til den skal kjøpes, får håpe jeg finner en forhandler som har dodge magnum :love:

 

Valget er klart om man måtte velge mellom disse til samme pris:

Lenke til kommentar

Fatter virkelig ikke hva du klager over, høres jo ut som du har svigefar sendt fra himmelen spør du meg... Hvem vil heller kjøre rundt i den gamle svenske stålburken enn en moderne bra bil?? (Litt synd med sykkelen da, du får spille på hvor praktisk det er i kø, og at de lave bensinkostnadene gjør deg bedre skikket til og ivareta hans kjære datter osv osv... :p )

 

Må forøvrig si meg litt ening med Perpyro igjen, det er greit at 240 var en bil som var tidlig ute med sikkerhetsutstyr som at motor går under bilen, rattet tilbake deformasjons- soner osv. Dette gjør den veldig mye bedre enn feks bobler eller 2CV (som jo kun er eneste stor deformasjons-sone i seg selv...) Eller eldre, særlig amerikanske biler som jo var veldig som Pyro nevner, bilen var like hel, de inni var døde etter en kraftig smell.

Men dette må jo ikke villede en til og tro at 240 kan sammenliknes med en ny bil i samme størrelse i dag. Det skjer jo tross alt såpass mye utviklingsmessig ifht akkurat sikkerhet, at for hver eneste nye modell økes sikkerheten ofte betydelig.

 

Forskjellen på 2,7 til 3,5 literen vet jeg egentlig ikke da jeg ikke har prøvd noen av dem, men det er vel etter mitt syn lommeboken som bestemmer her. Med en såpass stor og tung bil med automatgir og AWD er det jo kjekt med litt kraftig motor. Tror nok også den minste får deg og din kjære trygt og greit fra A til B, men hadde jeg hatt muligheten hadde jeg nok valgt en større, det er sikkerhet det også vet du, unnamanøvre osv...

Lenke til kommentar

Så en test på den 2,7 og han som testet den hadde en ting å sette fingeren på, ønsket seg litt mer power til forbikjøringer.

 

Det er jo en svigefar som sendt fra himmelen -men da blir det ingen bil før mai neste år da ;;--((

Fotgjenger med Tung A og B T M og S lappen :roll:

Vi får jo låne familiebilen da :wee:

 

den kan virke dyr men se hva jeg fikk vite av selger.

den har system som kobler ut fire av sylindrene når det ikke er behov for dem for å spare drivstoff. :love: på lange turer der $ er eneste hindring

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...