Gå til innhold

Progressiv musikk - anbefaling og diskusjon


SnittLeif

Anbefalte innlegg

Spesielt Genesiss - Liker bare Land og Confusion, men har hørt at de første platene var skikkeliog proggresivt og kvalitet.

8252209[/snapback]

 

Anbefaler deg å høre Selling England by the Pound, Foxtrot og Trick of the Tail. Dette er før Phil Collins ble vokalist, gode gamle Peter Gabriel synger. :love:

8253486[/snapback]

Takk for tipset. Har hørt en del på Peter Gabriel's solo-karriere. Ikke proggresiv rock da, men ganske bra egentlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som kan anbefalle de beste Yes-albumene? jeg har masse penger, og skal på platekompaniet snart. Burde jeg bare kjøpe The Very Best of?

 

Skal ihvertfall kjøpe:

Jethro Tull - Stormwatch

Rush - Hemispheres

Og ett Crimson King album jeg ikke har frafør. Vet ikke helt hvilket.

Lenke til kommentar

Min personlige Yes favoritt er Relayer, men mest korrekt er å anbefale: "Fragile" og "Close to the Edge". Av soloskivene så liker jeg Chris Squire "Fish Out of Water" best, av kloneband er vel Starcastle best med "Fountains of Light".

 

Edit: Du må ikke kjøpe noen best of, ingen av de virkelig lange sangene er med der :mrgreen:

Endret av Nisje Olm
Lenke til kommentar
Noen som kan anbefalle de beste Yes-albumene? jeg har masse penger, og skal på platekompaniet snart. Burde jeg bare kjøpe The Very Best of?

 

Skal ihvertfall kjøpe:

Jethro Tull - Stormwatch

Rush - Hemispheres

Og ett Crimson King album jeg ikke har frafør. Vet ikke helt hvilket.

8254374[/snapback]

Close to the Edge er geniale greier! Hvis du først er på dinosaurjakt ( ;) ), se etter Emerson, Lake & Palmer med skiva Tarkus. Sikkert på billigsalg, men makan til musikk..

 

Hva har du av King Crimson? The Power to Believe kom for bare noen år siden. Tøffe låter med moderne produksjon.

Endret av JLa
Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere, styr unna samleskiver som 'best of' og lignende. Man mister på en måte magien bak hele albummet. Ikke nok med det, samlingsskivene har en tendens til å ta vekk brae låter. Husker jeg så en samleskive til Alice Cooper der de ikke hadde tatt med Poison, eller så var det en annen sang. Jaja.

 

Ahh, Yes. Klassikerene til Yes er definitivt Close to the Edge og Relayer.

Lenke til kommentar
Anbefaler deg å høre Selling England by the Pound, Foxtrot og Trick of the Tail. Dette er før Phil Collins ble vokalist, gode gamle Peter Gabriel synger.  :love:

8253486[/snapback]

Feil. Gabriel-perioden er fra debutalbumet til og med 'The Lamb Lies Down on Broadway' -- og med andre ord er ikke Peter Gabriel med på 'A Trick of the Tail'.

 

Men Gabriel-perioden er selvsagt den beste. Utenom debutalbumet er de andre albumene i perioden Genesis sine beste.

8253579[/snapback]

 

Selvfølgelig. Min feil.

Lenke til kommentar

Hei alle sammen.

 

Jeg kan jo ikke si noe annet enn at Zeuhl-rock er min favoritt og så klart bandet som grunnla denne musikkstilen i 1969 er dypt i mitt hjerte.

 

De som kjenner til dette vil jo da forstå at jeg snakker om Magma skapt av Christian Vander.

 

Jeg sitter for øyeblikket og titter gjennom råmaterialet jeg har etter en 5 dagers tur til Paris før jul ifjor. Filmet backstage og en 39 minutters versjon av "KÖHNTARKÖSZ".

 

Alle som elsker Magma burde svare eller ta kontakt for jeg har nemlig planer om å få satt opp en Magma konsert her i landet i løpet av 2007.

Lenke til kommentar
Da foreslår jeg Mats/Morgan band eller Panzerpappa som oppvarming, da skal du ikke se bortifra at jeg tar meg en tur :)

8264046[/snapback]

 

 

Ingen dum idé. Har allerede snakket en del med Trond Gjellum som spiller i Panzerpappa. Begynner å bli en stund siden nå da, men allikevel. Har også tenkt på Shining, Susannah and the magical orchestra eller Jaga Jazzist

Lenke til kommentar

Her er noen album-anbefalinger (gidder ikke nevne de største klassikerne):

 

The Silver Mt. Zion Memorial Orchestra & Tra-La-La Band - Born into Trouble as the Sparks Fly Upward

Anekdoten - Gravity

Jeff Wayne - Jeff Wayne's Musical Version of The War of the Worlds

Caravan - In the Land of Grey and Pink

Fläsket Brinner - Fläsket

Focus - Moving Waves

Godspeed You! Black Emperor - Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven

Gryphon - Red Queen to Gryphon Three

Harmonium - Si On Avait Besoin d'une Cinquième Saison

Kebnekajse - Resa Mot Okänt Mål

Koenjihyakkei - Viva Koenji!

Magma - Mekanïk Destruktïw Kommandöh

The Mahavishnu Orchestra - The Inner Mounting Flame

Marillion - Script For a Jester's Tear

Mike Oldfield - Amarok

Nektar - A Tab in the Ocean

Phish - Junta

Renaissance - Scheherazade and Other Stories

Return to Forever - Medieval Overture

Utopia - Todd Rundgren's Utopia

Van der Graaf Generator - Godbluff

Lenke til kommentar

Noen som kan anbefalle de beste Yes-albumene? jeg har masse penger, og skal på platekompaniet snart. Burde jeg bare kjøpe The Very Best of?

 

Skal ihvertfall kjøpe:

Jethro Tull - Stormwatch

Rush - Hemispheres

Og ett Crimson King album jeg ikke har frafør. Vet ikke helt hvilket.

8254374[/snapback]

Close to the Edge er geniale greier! Hvis du først er på dinosaurjakt ( ;) ), se etter Emerson, Lake & Palmer med skiva Tarkus. Sikkert på billigsalg, men makan til musikk..

 

Hva har du av King Crimson? The Power to Believe kom for bare noen år siden. Tøffe låter med moderne produksjon.

8255349[/snapback]

The Court of the Cromson King og Discplne.

Kjøpte Yes - 35 Aniversary Collection. Dobbel spesial-CD med en dritfet plakat inni, og alt. Fant ut at jeg likte Yes ganske godt. Og jeg fant ut at jeg ikke hadde så mye penger likevel.

Lenke til kommentar
Noen som kan anbefalle de beste Yes-albumene? jeg har masse penger, og skal på platekompaniet snart. Burde jeg bare kjøpe The Very Best of?

 

Skal ihvertfall kjøpe:

Jethro Tull - Stormwatch

Rush - Hemispheres

Og ett Crimson King album jeg ikke har frafør. Vet ikke helt hvilket.

8254374[/snapback]

Close to the Edge er geniale greier! Hvis du først er på dinosaurjakt ( ;) ), se etter Emerson, Lake & Palmer med skiva Tarkus. Sikkert på billigsalg, men makan til musikk..

 

Hva har du av King Crimson? The Power to Believe kom for bare noen år siden. Tøffe låter med moderne produksjon.

8255349[/snapback]

The Court of the Cromson King og Discplne.

Kjøpte Yes - 35 Aniversary Collection. Dobbel spesial-CD med en dritfet plakat inni, og alt. Fant ut at jeg likte Yes ganske godt. Og jeg fant ut at jeg ikke hadde så mye penger likevel.

8286738[/snapback]

 

Bruker å være sånn me de pengene :thumbdown:

 

Edit:

Hvis du skal ha mer Yes (fantastisk bra musikk) så kan jeg anbefale deg disse:

-Fragile - 1972

-Closer To The Edge - 1972 (se om du finner orginalversjonen, med bare tre spor) ;)

Endret av Kjekssjokolade
Lenke til kommentar
Hva er ditt favoritt verk av Zappa?

Han var et geni av de sjeldne!

8286599[/snapback]

 

 

Selv om det ikke var til meg, så må JEG svare Hot Rats skiva, synes den er knallfet. Kanskje ikke så mange som er enige med meg på akkurat den.

 

Noen som skal gå til innkjøp av Marillion og Rush sine nye skiver? Jeg må i hvert fall høre de, plutselig skvetter det fram ei superb plate.

Endret av nest0r
Lenke til kommentar
Selv om det ikke var til meg, så må JEG svare Hot Rats skiva, synes den er knallfet. Kanskje ikke så mange som er enige med meg på akkurat den.

 

Noen som skal gå til innkjøp av Marillion og Rush sine nye skiver? Jeg må i hvert fall høre de, plutselig skvetter det fram ei superb plate.

8292617[/snapback]

Jeg er rimelig enig med deg. Selv om jeg ikke vil favorisere mellom Hot Rats, Sheik Yerbouti og Bongo Fury.

 

Rush har enda til overs å skuffe meg, så jeg kommer i alle fall til å høre gjennom den nye rush-plata. Marillion har enda til overs å lage noe jeg virkelig liker, så jeg er ikke like entusiastisk der

Lenke til kommentar

True, Sheik Yerbouti er også en meget sterk kandidat.

 

Vel, nå er jeg ganske glad i Marillion, spesielt Fish-perioden, så jeg er egentlig ganske spent. Og som du sier så har vel aldri Rush skuffet meg heller. Det er to band jeg ville gjort hva som helst for å få se live, det er Pink Floyd, og Rush. Nå har jeg lest på hjemmesiden til Rush at de skal spille her i Oktober, og stemmer dette så betaler jeg gledelig en tusenlapp for å stå der. Håper bare ikke det blir i Spektrum, det er kanskje den dårligste scena i hele Oslo, sett heller opp alt i Valle Hovin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...