Gå til innhold

Progressiv musikk - anbefaling og diskusjon


SnittLeif

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

oioioi. Ser ut som om det var jeg som startet det hele, jeg så ikke hvor lenge siden siste post var. Ser ut til at det var veldig lenge siden ^^

 

Vell, vell, det er god tråd, hvorfor ikke fortsette den. Siden du er kjent med så mye nå så kan jo du kanskje annbefale eller noe sånt? :)

Lenke til kommentar

Det eneste jeg mener er verdt å anbefale er å stikke på Progarchives.com og sjekke ut litt der. Vet du allerede at det er undersjangere du liker, så bør det være lett å finne mer å man kan like. Nesten samtlige band i det arkivet har en eller flere smakebiter på sidene.

 

Men her kommer alikevel noen anbefalelser av noen band jeg har blitt kjent med gjennom de sidene, ved å snakke med folk og ved å jobbe i platebutikk:

 

Metal

Sieges Even

Vanden Plas

Symphony X

Planet X

Freak Kitchen

Tool

Pain of Salvation*

Ayreon

Atrox

Evergrey

O.S.I

Pagan's Mind

 

Rock

Jethro Tull

Frank Zappa

Eloy

Happy the man

Residents

Kaipa

Spock's Beard

Transatlantic

Neal Morse

Rush

Emerson, Lake & Palmer

Wobbler

Arena

Yes

Gentle Giant

Queen

Camel

King Crimson

Genesis

Procol Harum

Bozzio, Levin, Stevens

Porcupine Tree

IQ

Pendragon

Captain Beefheart and his magic band

 

De jeg klarer å skrive med på stående fot.

Endret av SnittLeif
Lenke til kommentar

Porcupine Trees "Fear of a Blank Planet" anmeldt til 4.5/6 i siste Monster.

 

"...blåser dens forgjenger i grøfta..."

"...helt i toppen av mørk, symfonisk rock..."

"...de hjemsøkende melodiene er definitivt på plass igjen..."

"...står ikke det grann tilbake for In Absentia eller The Sky Moves Sideways..."

 

JEG gleder meg hvertfall! 16.april! 6 dager til!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-W15cjW

For meg er prog mer en epoke, enn en sjanger. Ca. 1965-1976.

 

Dream Theater? Noen skeive takter? Joda. Prog? Ikke hos meg.

 

Det finnes selvfølgelig folk som har kommet etter denne tida som har tatt i bruk progressive elementer, men jeg vil ikke kalle det rein prog. Prog er innovasjon, og etter så mange år vil jeg ikke kalle det som kommer frem for innovativt.

Lenke til kommentar

Hittil er det bare Dream Theater som har frest meg... er det noen andre band som ligner stilen dems, med syke gitarsoloer og sånt? :)

 

Men Leif, Dream Theater er definetivt prog!....metal. De har jo vært med på å utvikle den. Og du sier NOEN skeive takter... hva er du egentlig? :p hvis det er det jeg tror du mener, så har de maasse av det..

Endret av snurre-sprett
Lenke til kommentar

Uhm... nå er ikke jeg noe prog metal veteran, jeg er 15 år og hører på det meste. Innenfor rock og metal selfølgelig.

 

Når det gjelder Dream Theater så har det aldri pirret mine ører. Vet ikke hvorfor, sånn er det bare. (jeg har faktisk hørt en del på de, fordi en kamerat og min far er fan av de.)

 

Opeth og Gojira liker jeg da. Har sett at ingen har anbefalt Gojira før det kan jo bety at de ikke har noen prog elementer i seg. Men jeg er ganske sikker på at jeg har lest det et sted. Plus at det er litt mer krevende å høre på en foreksempel metalcore. (bare et eksempel.)

 

Men kan i hvertfall anbefalle Gojira til de som liker rakse basstrommer ^^

 

PS: PLeas dont flame me tomuch :innocent:

Lenke til kommentar
For meg er prog mer en epoke, enn en sjanger. Ca. 1965-1976.

 

Dream Theater? Noen skeive takter? Joda. Prog? Ikke hos meg.

 

Det finnes selvfølgelig folk som har kommet etter denne tida som har tatt i bruk progressive elementer, men jeg vil ikke kalle det rein prog. Prog er innovasjon, og etter så mange år vil jeg ikke kalle det som kommer frem for innovativt.

8358601[/snapback]

Spenstig. Men, når artister som f.eks. Transatlantic går hen og lager musikk som like gjerne kunne vært gitt ut i 1973, hva skal man kalle det?

 

Reg? Av regressiv?

 

For meg, og de aller fleste andre fans, er prog en sjanger.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...