Gå til innhold

kald luft fra et kjøleskap


blind:.

Anbefalte innlegg

Jeg har et gammel kjøleskap liggende, og jeg tenkte istedet for å kaste det kan jeg borre et hull i siden og montere inn en vifte, og et rør som går til pc'n.

 

blir ikke dette veldig bra eller går ikke det. kondens etc...

det blir jo egentlig bare å la døre stå open, jeg vet ikke om det blir kondens av det, men vis ikke så er vell dette mulig

 

 

også tenkte jeg å borre et hull i veggen å sette inn vifte og filtre der, samme som over egentlig

 

 

lar noen av disse seg gjøre??

 

takker og bukker for svar!! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gamle kjøleskap bør man ikke bore i med hensyn til miljøet. Gamle kjøleskap og frysere var fulle av KFK-gasser, som ikke akkurat er heldig for ozonlag og slikt. Hvordan det virker på deg vet jeg ikke :p Dessuten vil kjøleskapet fungere som en ovn fordi det må kjøle luft konstant. Det blir godt å varmt i rommet du sitter i alle fall.

Lenke til kommentar

vinter kjøling+varming... ikke så dårlig... hehe.. litt varme overlever jeg......

pappa satte inn ventilasjons systen her på garasjen :)

 

 

men disse kfk gassene, er de overalt i skapet eller i rør, aner ikke hva det er...

 

men du vet ikke om kondens og sånt da??

Lenke til kommentar

KFK-gassene er da ikke i hele kjøleskapet, så tror du kan borre i vei. Men kjøleelementene er da ikke i sidene mener jeg, men i døra er det da ikke, så det går da fint å borre i den. Så fremst ikke det er lekasjer i kjøleelementene og ellers i systemet så går alt greit.

KFK, står for Klor, Fluor og karbon. Og dette er stoffer som ikke finnes i naturen, eller som naturen ikke produserer. Så det er ikke bra for miljøet om dem slippes ut.

Endret av k_drey
Lenke til kommentar
KFK-gassene er da ikke i hele kjøleskapet, så tror du kan borre i vei. Men kjøleelementene er da ikke i sidene mener jeg, men i døra er det da ikke, så det går da fint å borre i den. Så fremst ikke det er lekasjer i kjøleelementene og ellers i systemet så går alt greit.

KFK, står for Klor, Fluor og karbon. Og dette er stoffer som ikke finnes i naturen, eller som naturen ikke produserer. Så det er ikke bra for miljøet om dem slippes ut.

En som har lest sin kjemi ja :thumbup:

 

Hørtes ut som ett artig eksperiment det der :!:

Lenke til kommentar

kondens er FY FY!

 

kjenner en som pakka inn pc'n sin i plastik, og satte den i snøen...

 

 

hva tror dere skjedde når : Innestengt varme møter Kald plastikpose/kabinett? helt riktig! og hva kalles det? KONDENS :thumbup: og hvem lyd får vi da? *KAPOFF* :p

 

og selv om jeg forklarer det på tysk, fortstår vel de fleste? NICHT GUT! :p

Lenke til kommentar
KFK-gassene er da ikke i hele kjøleskapet, så tror du kan borre i vei. Men kjøleelementene er da ikke i sidene mener jeg, men i døra er det da ikke, så det går da fint å borre i den. Så fremst ikke det er lekasjer i kjøleelementene og ellers i systemet så går alt greit.

KFK, står for Klor, Fluor og karbon. Og dette er stoffer som ikke finnes i naturen, eller som naturen ikke produserer. Så det er ikke bra for miljøet om dem slippes ut.

Jeg leste en gang en plass at KFK-gassene i ett kjøleskap lager et hull på flere fotballbaner i ozonlaget hvis de blir sluppet ut. Så det er ikke lurt å tukle for mye med gamle kjøleskap.

 

Edit: leif

Endret av Anderssb
Lenke til kommentar

Sånne kjøleskap modder er vanskelig å fåtil. Hvis du f.eks skal ha en PC i kjøleskap som mange tenker på, så blir det stående å dra mye strøm fordi varmen er der sålenge PC'n er på. Det du får er kjøleskap bråk og ei fin strømregning. Dessuten er de ikke lagd for å gå konstant i lang tid så noe ryker ganske fort. Kondens blir det (som nevnt over) også mye av.

Lenke til kommentar
KFK-gassene er da ikke i hele kjøleskapet, så tror du kan borre i vei. Men kjøleelementene er da ikke i sidene mener jeg, men i døra er det da ikke, så det går da fint å borre i den. Så fremst ikke det er lekasjer i kjøleelementene og ellers i systemet så går alt greit.

KFK, står for Klor, Fluor og karbon. Og dette er stoffer som ikke finnes i naturen, eller som naturen ikke produserer. Så det er ikke bra for miljøet om dem slippes ut.

Isolasjon i gamle kjøleskapene inneholder KFK gasser så IKKE borr i vei..

http://www.miljoguide.no/avfall/akershus/s...guide_kulde.htm

Lenke til kommentar
KFK-gassene er da ikke i hele kjøleskapet, så tror du kan borre i vei. Men kjøleelementene er da ikke i sidene mener jeg, men i døra er det da ikke, så det går da fint å borre i den. Så fremst ikke det er lekasjer i kjøleelementene og ellers i systemet så går alt greit.

KFK, står for Klor, Fluor og karbon. Og dette er stoffer som ikke finnes i naturen, eller som naturen ikke produserer. Så det er ikke bra for miljøet om dem slippes ut.

Jaha.. ;)

 

Hjemme i kjelleren har vi en relativt stor fryser som vi ikke bruker lenger. Den gjør nå sin jobb som husfyll fordi trappen ned til kjelleren er ombygd og det er ikke plass til å få den opp. Liker ikke tanken på å dele den å herje i vei. Er vel ikke stort annet enn latskap at vi ikke har fått noen til å komme å ta seg av den. :innocent:

Lenke til kommentar
KFK-gassene er da ikke i hele kjøleskapet, så tror du kan borre i vei. Men kjøleelementene er da ikke i sidene mener jeg, men i døra er det da ikke, så det går da fint å borre i den. Så fremst ikke det er lekasjer i kjøleelementene og ellers i systemet så går alt greit.

KFK, står for Klor, Fluor og karbon. Og dette er stoffer som ikke finnes i naturen, eller som naturen ikke produserer. Så det er ikke bra for miljøet om dem slippes ut.

Isolasjon i gamle kjøleskapene inneholder KFK gasser så IKKE borr i vei..

http://www.miljoguide.no/avfall/akershus/s...guide_kulde.htm

Ok, har lært noe annet her, men siden du sier så, så skal ikke jeg motsi. men det han da kunne ha gjort var å mikse litt med pakkningen, og hente kaldt luft med noe som går mellom pakkningen som er rundt døra.

Endret av k_drey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...