Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Passat vill ikke starte (noen ganger)


hwl

Anbefalte innlegg

Min mor har en 96' passat stv som vi sliter litt med. Helt plutselig nekter den å starte, du kan kinne og kinne, men det er ikke liv, så kan den stå en dag så starter den som bare det. Har hatt den på verksted, der startet den selvfølgelig, men de undersøkte, men fant seff. ingen feil.

 

Og slik holder den på i tide og utide

 

Noen som har ide hva dette kan skyldes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min far opplevde det samme på en '96 Passat 1.8. Fra tid til annen ville den ikke starte. Frustrasjonen toppet seg da han skulle starte bilen for å kjøre inn på en ferge. Bilen nektet å starte, alle de andre bilene måtte kjøre forbi og fergen gikk... Etter denne opplevelsen var turen nokså kort til Møller. De sa det var en feil i programvaren for motorstyring og etter at de visstnok oppdaterte programvaren har det aldri skjedd igjen. Det kan jo tenkes å være samme problemet :hmm:

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Litt gammel denne posten nå, men hvordan går det?

 

 

Jeg hadde også samme problemet med min gamle camry(88 mod). Den starter jo alltid på første uansett vær og temperatur. Men den begynte plutselig med at jeg en og annen gang måtte kinne 3 - 4 ganger for å få den i gang . Av og til måtte jeg bare la den stå noen timer, og så startet den plutselig ved første igjen. Men så en dag startet den ikke i det hele tatt. Fikk ikke gnist på pluggene, så feilsøkte tenningssystemet, og fant at det var pickup coil'en min som var gåen.. Skiftet denne og har siden ikke hatt problemer. Så det kan jo være et eller annet i tenningssystemet som er i ferd med å svikte.. Men vet ikke om det er diesel eller bensin du har..

 

Vet ikke hvordan det er å feilsøke på en 96 modell, om det er så mye elektronikk der at det ikke går ann å gjøre stort selv, men dersom det er bensinbil så ville jeg ha sjekket om du har gnist på pluggene iallefall, når problemet er der. Dersom ikke kan det jo tyde på noe feil i tenningssystemet. Men det kan også være noe nymotens greier som kutter tenninga dersom den f.eks. ikke får bensin, i så tilfelle er man likelangt..

Dersom dere vil prøve å finne ut av det selv, kan jo en Haynes manual eller en verksted manual være kjekt å ha.. Men som en annen nevnte kan sånne periodiske feil være vriene å finne ut av. Men kjedelig å vente til den stopper helt da, sånn som jeg gjorde.. :)

 

Man bør også merke seg om dette skjer tilfeldig, eller om det har sammenheng med at den er kald eller varm. Det kan også sette en på sporet av problemet..

 

 

The Edge

Endret av TheEdge
Lenke til kommentar
Tror også det kan være noe med tenningssystemet..

Sjekket fordelerlokk, coil, rotor, plugger,kabler osv?

 

Har hatt den på verksted og der har de sjekket og gått over det meste så vidt jeg skjønte. Status er at problemene ser ut til å ha roet seg litt, det skjer ikke like ofte som før, uten at vi har blitt noe klokere, men alikevel irriterende de gangene det skjer, for det tar ofte lang tid før den starter igjen. Skal på service nå snart så da blir det forhåpentligvis en ny sjekk/mer feilsøking.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...