Gå til innhold

Hjelp til kjøp av objektiv


Anbefalte innlegg

Jeg har en EOS 350D med 18-55mm kit.

Jeg vurderer da å kjøpe meg et nytt objektiv, men jeg lurer litt på hvilke spesifikasjoner jeg må se på når jeg velger objektiv.

 

Når jeg f.eks ser på 2 av Sigma obj.:

 

Sigma 18-50 DC f/3.5-5.6 C/AF

Sigma 18-50 EX DC f/2.8 C/AF

 

Der har det ene f/3.5-5.6 og det andre har f/2.8, hva betyr nå egentlig ting som dette?

 

Er det noen som har noen gode tips og kan forklare hva de forskjellige ting som ofte står på produkt-spesifikasjoner betyr osv? :)

 

Jeg er fersk i faget så jeg har ikke så mye kunnskaper om dette så det ville vært flott om noen har gode tips. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

f/2.8 betyr at du kan ta bilder i kvartparten av lyset som du man ha ved f/5.6. Ved f/2.8 så er dybdeskarpheten mindre noe som betyr at du kan isolere motivet bedre ved å gjøre bakgrunnen uskarp.

 

Sigma 18-50 EX DC f/2.8 vil også generelt være av bedre mekanisk og optisk kvalitet, det er "EX" som betegner dette. En glad amatør som kun tar bilder på 100% automatikk når det er sol vil kansje si at begge objektivene tar bilder av samme kvalitet. For en fotograf som vet å utnytte fordelene så er det som forskjellen mellom en diamant og et stykke kull.

Lenke til kommentar

Jeg skrev dette til en fodboldspiller:

Hvis du skal have EEN spiller skarp skal du vælge laveste blænde f.eks f:2,8, der lukker mest lys ind (jo mere lys, jo hurtigere lukketid vælger kameraet)

Skal du have hele straffesparksfeltet skarpt skal du vælge højere blænde f.eks f 10-15, så bliver dybdeskarpheden større (men du må evt. gå op i ISO for at komepnsere for det mindre lys.

 

Muligvis erdenne også på udsalg hos jer - fin bog der giver en god indføring i blænde iso lukketid m.m.

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

Det har noe med hvor mye lys linsen klarer å slippe inn.

Linser som kan stilles på et lavt f-nummer er bedre egnet til å ta bilde under mørkere forhold.

 

F-skalaen:

1.4 - 2.0 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32

 

F.eks f8 slipper inn halvparten så mye lys som f5.6, men dobbelt så mye lys som f11.

Lavt nummer = liten dybdeskarphet.

Høyt nummer = mye dybdeskarphet.

 

Får å slippe inn akkurat riktig mengde lys så justerer kamera på to ting: blenderen (f-nummerene) og lukkertiden (noen digitalkamera endrer også på ISO-en for å få riktig mengde lys).

 

 

Det begynner å bli mørkt og du skal ta et bilde (håndholdt)... kamera velger f.eks f4 og lukkertid på 1/30 sek... Klarer du å holde kamera heeelt i ro i 1/30 sek?... ikke sikkert. Men hvis linsa kan gå lavere og du velger f2.8... da får du istedenfor en lukkertid på 1/60 sek og kamera får akkurat like mye lys som det gjorde på f4 og 1/30 sek... og du har større sjanse til å ta et bilde uten at det blir uskarpt fordi du ikke holdt kamera helt i ro.

Lenke til kommentar
Jeg skrev dette til en fodboldspiller:

Hvis du skal have EEN spiller skarp skal du vælge laveste blænde f.eks f:2,8, der lukker mest lys ind (jo mere lys, jo hurtigere lukketid vælger kameraet) 

Skal du have hele straffesparksfeltet skarpt skal du vælge højere blænde f.eks f 10-15, så bliver dybdeskarpheden større (men du må evt. gå op i ISO for at komepnsere for det mindre lys.

 

Muligvis erdenne også på udsalg hos jer - fin bog der giver en god indføring i blænde iso lukketid m.m.

Jeg er ingen verdensmester i dansk men jeg tror jeg forstod hva du forklarte.

Når det gjelder den boken så er den sikkert helt grei bortsett fra at jeg ville hatt den på norsk :)

Lenke til kommentar
Det har noe med hvor mye lys linsen klarer å slippe inn.

Linser som kan stilles på et lavt f-nummer er bedre egnet til å ta bilde under mørkere forhold.

 

F-skalaen:

1.4 - 2.0 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32

 

F.eks f8 slipper inn halvparten så mye lys som f5.6, men dobbelt så mye lys som f11.

Lavt nummer = liten dybdeskarphet.

Høyt nummer = mye dybdeskarphet.

 

Får å slippe inn akkurat riktig mengde lys så justerer kamera på to ting: blenderen (f-nummerene) og lukkertiden (noen digitalkamera endrer også på ISO-en for å få riktig mengde lys).

 

 

Det begynner å bli mørkt og du skal ta et bilde (håndholdt)... kamera velger f.eks f4 og lukkertid på 1/30 sek... Klarer du å holde kamera heeelt i ro i 1/30 sek?... ikke sikkert. Men hvis linsa kan gå lavere og du velger f2.8... da får du istedenfor en lukkertid på 1/60 sek og kamera får akkurat like mye lys som det gjorde på f4 og 1/30 sek... og du har større sjanse til å ta et bilde uten at det blir uskarpt fordi du ikke holdt kamera helt i ro.

Takker for svar og informasjon. :thumbup:

Tar gjerne i mot flere tips og triks angående dybdeskarphet,lukkertid,ISO osv. ;)

Lenke til kommentar

Overstående bildet ser du at RS-232 kontakten ikke er spesielt klar, og det samme gjelder bakgrunnen.

 

Neste bilde er tatt med f/6.7, 1/200 sek og blitz. Ettersom tvillingene står med litt mellomrom, må jeg blende litt ned så begge to kommer i fokus. Hadde jeg brukt 2.8 her, ville kun en av jentene komme i fokus.

 

Begge bildene er tatt med Sigma EX f/2.8 18-50. De er crop'et og forminsket.

post-114-1122835011_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...