Gå til innhold

SLI- er det noe å satse på?


ahumoe

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er i gang med nytt kjøp av pc og da også hovedkort. Det jeg lurte på var om det er noe vits i å gå for et SLI hovedkort? (Det negative med SLI hovedkort er at det er få PCI porter)

Jeg er ingen hardcore-gamer med spiller en del. Jeg har ihverfall ikke penger til å kjøpe 2 grafikkort nå, men tenker kanskje på senere oppgraderinger. Hadde tenkt å kjøpe et Geforce 6600GT nå.

 

Er det senere lurt å kjøpe et nytt kort slik at man får SLI eller er det bedre å bytte ut det gamle grafikkortet med et nyere? I så fall så er det vel ikke så lurt med SLI? :hmm:

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer for det første an på hvilket SLI-hovedkort du skal kjøpe. Noen av dem er dyrere, andre er ikke vesentlig dyrere enn Ultra-kortene. SLI gir jo en god mulighet for oppgradering, men ikke nødvendigvis. Jeg ville for eksempel ikke anbefale deg å kjøpe to 6600GT-kort i SLI. Men om du kjøper ett 6600GT-kort nå, utelukker det jo ikke to andre kort senere, men dette gir på den annen side kanskje et urimelig langt tidsperspektiv. Jeg ville heller gå litt ned på andre deler og kjøpe f.eks. et X800XL-kort. For min egen del vil jeg kjøpe et 7800GTX-kort, med mulighet for SLI. Det er særlig ved de dyreste kortene at SLI gir skikkelig uttelling. Å kjøp to billigere kort istedenfor ett 7800GTX lønner seg verken økonomisk eller ytelsesmessig. (Beklager hvis dette ble litt springende...)

Lenke til kommentar
Det kommer for det første an på hvilket SLI-hovedkort du skal kjøpe.

 

Jeg hadde kanskje tenkt å gå for Asus A8N-SLI, nForce4 SLI,Socket-939 ATX,S-ATA, GbLAN,Firewire,DDR, PCI-Ex16

 

Det kommer for det første an på hvilket SLI-hovedkort du skal kjøpe. Noen av dem er dyrere, andre er ikke vesentlig dyrere enn Ultra-kortene. SLI gir jo en god mulighet for oppgradering, men ikke nødvendigvis. Jeg ville for eksempel ikke anbefale deg å kjøpe to 6600GT-kort i SLI. Men om du kjøper ett 6600GT-kort nå, utelukker det jo ikke to andre kort senere, men dette gir på den annen side kanskje et urimelig langt tidsperspektiv. Jeg ville heller gå litt ned på andre deler og kjøpe f.eks. et X800XL-kort. For min egen del vil jeg kjøpe et 7800GTX-kort, med mulighet for SLI. Det er særlig ved de dyreste kortene at SLI gir skikkelig uttelling. Å kjøp to billigere kort istedenfor ett 7800GTX lønner seg verken økonomisk eller ytelsesmessig. (Beklager hvis dette ble litt springende...)

Men kunne det blitt bedre med et annet hovedkort og da heller kjøpe et Radeon X800 kort? Da kan jeg kanskje få flere PCI porter samtidig som jeg får bedre ytelse(ihverfall nå). Jeg tror det er lite sannsynelig å kjøpe 2 nye kort i SLI senere.

Lenke til kommentar
Jeg hadde kanskje tenkt å gå for Asus A8N-SLI, nForce4 SLI,Socket-939 ATX,S-ATA, GbLAN,Firewire,DDR, PCI-Ex16

 

Men kunne det blitt bedre med et annet hovedkort og da heller kjøpe et Radeon X800 kort? Da kan jeg kanskje få flere PCI porter samtidig som jeg får bedre ytelse(ihverfall nå). Jeg tror det er lite sannsynelig å kjøpe 2 nye kort i SLI senere.

Jeg har samme Asus-kort selv, og det er jo et eksempel på et relativt billig SLI-kort. Men skal du bare kjøpe ett grafikkort, kan du like så godt kjøpe et Ultra-kort, hvis du da finner et like godt, som ikke er dyrere. (DFIs Ultra-kort, som av mange regnes som det beste, er dyrere enn Asus SLI-kort...) Men altså, et Ultra-hovedkort med et 800XL-grafikkort er et godt kjøp. (En mulighet er å vente til lillebroren til 7800GTX kommer, som vil bli litt billigere.)

Lenke til kommentar

Kanskje litt feil å poste det her siden det er Skjermkort kategorien, men jeg tenkte litt på dette hovedkortet: MSI K8N NEO4 Platinum, nForce4 Ultra,ATX Socket-939, 4xSATA2, D-GbLAN, PCI-Ex16

Det har ikke SLI. Er det et bra "ikke SLI hovedkortkort"?

 

Men dette kortet koster jo like mye, og det har SLI. Så jeg sparar jo ingenting(penger) ved å gå for det andre hovedkortet, men jeg får da 4 PCI porter i stedet for 3 som det er på SLI- hovekortet! ;)

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
har du penger, bruk SLI, men husk, sli er kun for Nvidia skjermkort.

må nok rette litt der ja, ATI har lansert sitt svar på Nvidias SLI system.

ATI har døpt sitt system for Crossfire.

Hvis det absolutt MÅ være SLI ville jeg ha valgt ATI`s SLI. ATI krever ikke at du bruker 2 identiske kort, crossfire fungerer etter et slags master/slave prinsipp, der masteren er nødt til å være et RadeonX850 eller X800 Crossfire edition, det andre kortet kan være hvilket som helst X800 eller X850 kort og de to kortene trenger ikke en gang å være fra samme produsent.men da trenger du også et crossfire hovedkort.

Gidder ikke skrive mere om ATI`s SLI nå, enda det er en del mer positivt å si om det.

Lenke til kommentar

Det er vel ingen store fordeler med SLi på middels gode skjermkort og lavere. Får å få råest ytelse så MÅ man ha SLi eller Crossfire, men om man ikke må ha det råeste eller ha penger nok til det så er nok enkeltkort det beste så langt. Så kan man alltids oppgradere med et likt kort senere, selv om dette er noe vi ikke vet sikkert hvor bra vil fungere. SLi har jo ikke vært ute så lenge enda.

Lenke til kommentar
har du penger, bruk SLI, men husk, sli er kun for Nvidia skjermkort.

må nok rette litt der ja, ATI har lansert sitt svar på Nvidias SLI system.

ATI har døpt sitt system for Crossfire.

Hvis det absolutt MÅ være SLI ville jeg ha valgt ATI`s SLI. ATI krever ikke at du bruker 2 identiske kort, crossfire fungerer etter et slags master/slave prinsipp, der masteren er nødt til å være et RadeonX850 eller X800 Crossfire edition, det andre kortet kan være hvilket som helst X800 eller X850 kort og de to kortene trenger ikke en gang å være fra samme produsent.men da trenger du også et crossfire hovedkort.

Gidder ikke skrive mere om ATI`s SLI nå, enda det er en del mer positivt å si om det.

Og det har sine ulemper også... Hvis du har et 12-pipeline slave kort så skaleres master kortet ned til samme nivå som slave kortet...

 

I nyeste nVidia driver kan kortene være klokket forskjellig, og du kan ha forskjellige BIOS revisjoner... I 80-versjonen av ForceWare driveren kommer muligheten for å bruke kort for forskjellige fabrikanter i SLI

 

Crossfire er enda ikke tilgjenglig heller...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...