Gå til innhold

Hvordan sjekke pixelfeil uten å "waste" XP-lisens?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Dette ble diskutert litt i denne tråden, men jeg fant ut at det fortjente en egen tråd. Kanskje det er flere som lurer på det samme.

 

Saken er altså denne: jeg vurderer å kjøpe en bærbar via nettbutikk, og jeg har mistanker om at skjermen ikke er av de beste -- jeg er redd for at maskinen har pixelfeil. Maskinen leveres med veldig dårlig pixelfeilgaranti, men den har selvsagt vanlig 30 dagers angrefrist. Den leveres uten operativsystem installert. Jeg er på utkikk etter en enkel og grei måte å finne ut om skjermen har pixelfeil eller ikke, slik at jeg evt. kan returnere maskinen på angrefristen dersom skjermen er dårlig.

 

Jeg har tenkt å installere XP på maskinen. Men hvis jeg bare bestiller PCen og installerer XP, og det viser seg at skjermen har pixelfeil, da er vel XP-lisensen "ødelagt", slik at den ikke kan brukes om igjen?

 

Spørsmålet er da: hvordan kan jeg finne ut om skjermen har pixelfeil UTEN å risikere å "waste" en XP-lisens? Er det en god idé å installere et annet gratis operativsystem først, bare for å sjekke skjermen, for så å installere XP etterpå hvis alt er OK? Jeg fant en CD med Windows 95 i CD-bunken. Kunne det vært en idé? Eller evt. Linux? Stemmer det i så fall at man ved installasjon av XP (hvis alt funker) kan slette det gamle operativsystemet automatisk ved harddiskformattering under installasjon?

 

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette høres artig ut.

 

Du kan jo bare installere XP.

 

Du "waster" ikke noen lisens så lenge du ikke aktiverer, hvis du i det hele tatt må det.

 

Hvis du fortsatt ikke fatter, så kan du jo leke litt kaptein sabeltann.

 

EDIT: Du kan slette gammelt operativsystem under installasjonen til XP.

Formatere er en fin bil.

Endret av iv3rs
Lenke til kommentar

last ned Knoppix og brenn ut på en cD hvis du har tilgang til en brenner.

 

Da får du nemlig ett OS som er helt bootbart fra CD, du trenger ikke installere en dritt på HD, det er gratis, og du får sjekka skjermen...

 

http://www.knoppix.org/

 

edit: det ivers sier er jo selvfølgelig sant også, men alt etter hvor rask netttilkobling du har, så er mitt alternativ muligens raskere .P

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Lite spørsmål, litt on-topic: Du har 2 maskiner, installerer XP på den eine og aktiverer. Så skrur du av maskina og prøver å installere og aktivere på den andre maskina.

 

Korleis kan Microsoft vite at du ikkje har formatert den andre og berre bruker den lisensen på maskin nr.2?

Lenke til kommentar

Fordi lisensen blir knytta til HW profilen (og deriblandt MAC addressen, som skal være unik i hele verden). Det er mye av grunnen til at folk har klaga så utrolig mye på aktiveringstingen til MS, ettersom man da faktisk må RINGE inn til MS support of få "overført" aktiveringen sin hvis man f.eks. bytter CPU eller andre HW komponenter... :thumbdown:

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen, folkens. Jeg har aldri installert OS før, så jeg er en smule grønn.. :blush:

Du kan jo bare installere XP.

 

Du "waster" ikke noen lisens så lenge du ikke aktiverer, hvis du i det hele tatt må det.

Så, hvordan funker egentlig installasjon av XP? Man setter i CDen (nææhh!) og installerer - men hva med registreringen? Kan man velge å ikke registrere lisensen, slik at man kan bruke samme CD på to maskiner? (som zeph er inne på)

 

Og hvordan funker Knoppix? Er det fine greier?

Lenke til kommentar
Hei!

 

Dette ble diskutert litt i denne tråden, men jeg fant ut at det fortjente en egen tråd. Kanskje det er flere som lurer på det samme.

 

Saken er altså denne: jeg vurderer å kjøpe en bærbar via nettbutikk, og jeg har mistanker om at skjermen ikke er av de beste -- jeg er redd for at maskinen har pixelfeil. Maskinen leveres med veldig dårlig pixelfeilgaranti, men den har selvsagt vanlig 30 dagers angrefrist. Den leveres uten operativsystem installert. Jeg er på utkikk etter en enkel og grei måte å finne ut om skjermen har pixelfeil eller ikke, slik at jeg evt. kan returnere maskinen på angrefristen dersom skjermen er dårlig.

 

Jeg har tenkt å installere XP på maskinen. Men hvis jeg bare bestiller PCen og installerer XP, og det viser seg at skjermen har pixelfeil, da er vel XP-lisensen "ødelagt", slik at den ikke kan brukes om igjen?

 

Spørsmålet er da: hvordan kan jeg finne ut om skjermen har pixelfeil UTEN å risikere å "waste" en XP-lisens? Er det en god idé å installere et annet gratis operativsystem først, bare for å sjekke skjermen, for så å installere XP etterpå hvis alt er OK? Jeg fant en CD med Windows 95 i CD-bunken. Kunne det vært en idé? Eller evt. Linux? Stemmer det i så fall at man ved installasjon av XP (hvis alt funker) kan slette det gamle operativsystemet automatisk ved harddiskformattering under installasjon?

 

Takk for hjelpen!

Du skriver at du har 30-dagers returrett...

 

Det er bare 14 dager over internett/postordrekjøp i Norge.

Over disk har du INGEN returrett med mindre butikken annonserer med det (Elkjøp f.eks) eller at det er feil på produktet. Det skal helst være en cluster med defekte pixler som er defekte av samme type innen ett lite område for at skjermen skal godtas som defekt.

Lenke til kommentar

Knoppix er fine greier. Det er bare å brenne cD'en, stikke den inn og boote fra den, så starter den linux av seg selv, fix ferdig. alt ligger i minnet, den gjør ingenting med disken. Du får grafisk brukergrensesnitt ganske likt WinXP.

 

Er en fin måte å teste ut linux på, eller å gjøre andre ting som dette.

 

Når du er ferdig, logger du bare av, restarter maskinen og tar ut CDrom'en, så er den slik den var opprinnelig :)

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare sende butikken en mail og spørre om de gidder å sjekke pcen for døde pixler før de bygger den? Butikker med litt romslig kundeservice bør kunne få til dette.

Husk at hvis butikken du skal kjøpe pcen fra bygger deler av pcen selv, får du ikke pengene tilbake for arbeidet de har utført. Den prisen kan vel ligge på en 300kr til et par tusenlapper.

Lenke til kommentar
Knoppix er fine greier. Det er bare å brenne cD'en, stikke den inn og boote fra den, så starter den linux av seg selv, fix ferdig. alt ligger i minnet, den gjør ingenting med disken. Du får grafisk brukergrensesnitt ganske likt WinXP.

 

Er en fin måte å teste ut linux på, eller å gjøre andre ting som dette.

 

Når du er ferdig, logger du bare av, restarter maskinen og tar ut CDrom'en, så er den slik den var opprinnelig :)

Da prøver vi det! :thumbup: Høres midt i blinken ut. *laster ned* Takk for tipset!

Lenke til kommentar

Tøft program, kvase! Men det er vel ikke mye hjelp i hvis ikke man har et operativsystem installert.... :ermm:

 

Angående Knoppix. Jeg lastet ned den danske versjonen, Dappix, men fikk det ikke til å fungere. Så jeg må visst bruke Windows 95 allikevel for å teste skjermen... :( Jaja. Tåler vel det også.

 

EDIT: Leste "XP-installasjon for dummies"-tråden. For dem som kan det - stemmer det at dette winxpinstdummies1.gif er det første bildet som kommer opp etter at man setter i XP-CDen for første gang? Det bildet bør vel være nok for å finne ut hvor mange døde pixler der er.... eller? Så, la oss si at jeg ser at det er 4 døde pixler på dette stadiet. Hvis jeg da røsker ut CDen og avbryter installasjonen -- er da XP-lisensen "ødelagt", eller kan denne XP-CDen brukes igjen senere? Dette er kjernen i problemet...

Endret av Fjonisen
Lenke til kommentar

Takkatakk! Godt å høre. :thumbup: Holder på å rigge ned og slette alt på den stasjonære maskinen nå, i påvente av ny bærbar. En underlig følelse. Selv om jeg har "reddet" alt jeg trenger over på CD, føles det veldig snålt å slette alle programmene og plukke fra hverandre denne PCen... I morgen er jeg PC-løs! *abstinenser*

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem så lenge du ikke blir oppdaget.

Du kan jo brenne en versjon å bruke den helt fint, så lenge du ikke blir oppdaget.

Forresten så er det noen versjoner av windows som lar deg bruke den på flere maskiner på en gang. (avhengig av lisens).

Endret av zarz
Lenke til kommentar

Det enkleste er å bestille en gratis CD med Ubuntu Linux. Der følger det med en Live CD. Det betyr at du bare kan putte den inn og kjøre hele opperativsystemet uten å installere det, faktisk uten å gjøre noe annet enn å sette inn CDen og starte maskinen.

 

Bestill gratis CD her.

 

Ubuntu har blitt berømt for å være veldig lett å bruke for folk som ikke har erfaring med Linux, og for å støtte det meste av hardware. Det finnes også en norsk Ubuntu-side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...