Gå til innhold

klarer hovedkorte mitt dette skjermkortet?


eirik86

Anbefalte innlegg

jeg skal fleske til å kjøpe Sapphire Radeon X850XT PE 256MB GDDR3 AGP8X, DVI-I, ViVo, Full-Retail

 

så skal jeg kjøpe Crucial PC2700 DDR-DIMM 1024MB CL2.5 6ns Unbuffered, Non-parity, 2.5V, 128Meg x 6

 

Specs på min nåverende maskin:

- AMD XP2800

- 512 DDR RAM (trenger mer)

- Radeon 9500 (softmod)

- 240 GB

- Aopen KT-400 (hovedkort)

 

vil hovedkorte mitt få til dette her? har tenkt å bestille nå fortest mulig.

håper på raskt og positivt svar

 

Mvh E.R.R

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finner ikke AT-400 hovedkort hos aopen men finner AK77-400.

 

 

Så lenge hovedkortet ditt støtter 8xAGP kan du bruke skjermkortet du ønsker å kjøpe. Regner med at Radeon 9500, som du har nå, er 8xAGP. AK77-400 støtter også DDR Ram, noe ditt hovedkort uansett om det er samme som AK77, støtter. Du kan da bruke DDR Ram på det, DDR PC2700 er en av de svakeste DDR Ram typene og hovedkortet ditt støtter sannsynelig vis dette.

 

 

PS: Beklager alle eventuelle feil og mangler. Kom nettop hjem fra byen :p

Lenke til kommentar

Ja, skulle mene det..

 

Men jeg hadde ikke kjøpt den RAMen om jeg var deg, PC2700 (DDR333) er jo passelig gammelt..

 

Blir kjedelig å ta med den RAMen ved en senere oppgradering..

 

De fleste CPUer kjører nå med busshastigheter på 400MHz (og høyere), så for å unngå en flaskehals, enten nå eller fremtidig, så vil jeg anbefale at du gå for minst DDR400 RAM..

 

Er jo ikke verre enn at du kjører RAMen på 333MHz om hovedkortet sliter med høyere frekvenser, noe som kort basert på VIA KT400 chipset gjerne gjør..

 

Ellers er jeg ikke helt sikker på om Radeon 9500 er AGP8x, men det kan være jeg tar feil.. Kommer vel an på hva du mener med softmod, om det er et 9500 softmoddet til 9700 eller om det er et annet kort som du har softmoddet til 9500..

Lenke til kommentar

synst du jeg burde kjøpe nytt hovedkort også?

slik jeg kan kjøpe bedre RAM?

 

fikk vite med en fyr at mitt hovedkort ikke kunne kjøre mer enn PC2700.

er inne på SiSoftSandra. der står det:

model: KT400-8235

 

men tipper at hovedkorte vil kjøre skjermkortet da.

Lenke til kommentar
Ja, skulle mene det..

 

Men jeg hadde ikke kjøpt den RAMen om jeg var deg, PC2700 (DDR333) er jo passelig gammelt..

 

Blir kjedelig å ta med den RAMen ved en senere oppgradering..

 

De fleste CPUer kjører nå med busshastigheter på 400MHz (og høyere), så for å unngå en flaskehals, enten nå eller fremtidig, så vil jeg anbefale at du gå for minst DDR400 RAM..

 

Er jo ikke verre enn at du kjører RAMen på 333MHz om hovedkortet sliter med høyere frekvenser, noe som kort basert på VIA KT400 chipset gjerne gjør..

 

Ellers er jeg ikke helt sikker på om Radeon 9500 er AGP8x, men det kan være jeg tar feil.. Kommer vel an på hva du mener med softmod, om det er et 9500 softmoddet til 9700 eller om det er et annet kort som du har softmoddet til 9500..

Skjermkortet er softmoddet fra 9500 til 9700.

 

men hva slags RAM kan Hovedkorte mitt ta?

har igrunn altfor lite peil når det gjelder RAM :/

Lenke til kommentar

KT400 er navnet på nordsiden av chipsettet, mens 8235 er nummeret på sørsiden av chipsettet..

 

Det heter seg at VIA KT400 ikke støtter mer enn 1 brikke på DDR400, med flere brikker kan de kun kjøre på DDR333 (PC2700)

 

Så om du kjøper ny RAM, er det ikke verre enn at du kjører dem på DDR333 hastighet.

 

Du har trolig AGP8X på hovedkortet ditt, og kan kjøre det skjermkortet, men det hadde gått om du kun hadde AGP4X også.. Dog hadde ytelsen falt en del..

 

Du spør om du skal kjøpe nytt hovedkort, og jeg har meget lyst til å anbefale deg akkurat det..

 

Hadde du knipt av noen kroner av skjermkortet, kunne du kjøpt et ASUS A7N8X Deluxe eller liknende, det er et hovedkort med socket A, basert på nForce 2 Ultra 400 Chipsettet, som er flere hakk hvassere enn kort basert på VIA KT400.

 

Da kan du fortsatt bruke CPUen du har, men du rådes uansett til å skaffe noe DDR400 RAM.. Hovedkort basert på nForce 2 Ultra 400 støtter nemlig DDR400 minne i alle slotene.

 

 

Men, for å virkelig slå litt på stortromma, vil jeg anbefale å gå for A64 CPU med hovedkort og RAM. Det vil koste noen kroner, men det er absolutt verdt det, om du bruker maskinen til å spille med.

 

En enkel oppgradering vil være Athlon 64 på socket 754, med tilhørende hovedkort, men ved nærmere ettersyn, ser det ut til at det ikke finnes butikker som har disse CPUene på lager lenger, ellers er de så dyre at det ikke lønner seg. De er på tur ut..

 

 

Men min oppgraderings-anbefaling for dem som ikke har alt for mye penger:

(Varene funnet hos netshop.no, alt er på lager i skrivende stund)

 

CPU:

AMD Athlon 64 3200+ 2.0 Ghz BOXED Socket 939 512KB cache "Venice" Pris: kr 1 590,00

 

Hovedkort (m/ AGP):

Gigabyte K8NS Ultra-939 nForce3 250 ATX/S-ATA/Dual-LAN/8ch-LYD/1394B Pris: kr 950,00

 

Hovedkort (m/PCI-Express):

Gigabyte GA-K8NF-9 nForce4-4X ATX/S-ATA/GB-LAN/8ch-LYD/1394B/PCIe Pris: kr 895,00

*Merk, dette hovedkortet har bare 1 PCI-E x16 slot, så om du vil kjøre SLI, med to skjermkort, må du velge et annet..

 

RAM:

OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2 PC-3200 2x512MB (2-2-2-5) 400Mhz E.L. Pris: kr 1 750,00

*Disse har jeg, de er litt dyre, men de var verdt hver krone i mine øyne..

 

Ellers har du disse:

OCZ 1024MB Premier Dual Channel PC-3200 2x512MB (2,5-3-3-7) 400Mhz Pris: kr 1 095,00

 

Til slutt vil jeg nevne at AGP (desverre i noens øyne) er på tur ut det også, så det kan være like greit å gå for PCI-E med en gang, når man først oppgraderer maskinen.

 

Håper dette ikke ble for mye på en gang nå da, hovedpoenget var jo at du KAN bruke det skjermkortet i din nåværende maskin, men om det er så lønnsomt, er jo en helt annen ting..

Lenke til kommentar
KT400 er navnet på nordsiden av chipsettet, mens 8235 er nummeret på sørsiden av chipsettet..

 

Det heter seg at VIA KT400 ikke støtter mer enn 1 brikke på DDR400, med flere brikker kan de kun kjøre på DDR333 (PC2700)

 

Så om du kjøper ny RAM, er det ikke verre enn at du kjører dem på DDR333 hastighet.

 

Du har trolig AGP8X på hovedkortet ditt, og kan kjøre det skjermkortet, men det hadde gått om du kun hadde AGP4X også.. Dog hadde ytelsen falt en del..

 

Du spør om du skal kjøpe nytt hovedkort, og jeg har meget lyst til å anbefale deg akkurat det..

 

Hadde du knipt av noen kroner av skjermkortet, kunne du kjøpt et ASUS A7N8X Deluxe eller liknende, det er et hovedkort med socket A, basert på nForce 2 Ultra 400 Chipsettet, som er flere hakk hvassere enn kort basert på VIA KT400.

 

Da kan du fortsatt bruke CPUen du har, men du rådes uansett til å skaffe noe DDR400 RAM.. Hovedkort basert på nForce 2 Ultra 400 støtter nemlig DDR400 minne i alle slotene.

 

 

Men, for å virkelig slå litt på stortromma, vil jeg anbefale å gå for A64 CPU med hovedkort og RAM. Det vil koste noen kroner, men det er absolutt verdt det, om du bruker maskinen til å spille med.

 

En enkel oppgradering vil være Athlon 64 på socket 754, med tilhørende hovedkort, men ved nærmere ettersyn, ser det ut til at det ikke finnes butikker som har disse CPUene på lager lenger, ellers er de så dyre at det ikke lønner seg. De er på tur ut..

 

 

Men min oppgraderings-anbefaling for dem som ikke har alt for mye penger:

(Varene funnet hos netshop.no, alt er på lager i skrivende stund)

 

CPU:

AMD Athlon 64 3200+ 2.0 Ghz BOXED Socket 939 512KB cache "Venice" Pris: kr 1 590,00

 

Hovedkort (m/ AGP):

Gigabyte K8NS Ultra-939 nForce3 250 ATX/S-ATA/Dual-LAN/8ch-LYD/1394B Pris: kr 950,00

 

Hovedkort (m/PCI-Express):

Gigabyte GA-K8NF-9 nForce4-4X ATX/S-ATA/GB-LAN/8ch-LYD/1394B/PCIe Pris: kr 895,00

*Merk, dette hovedkortet har bare 1 PCI-E x16 slot, så om du vil kjøre SLI, med to skjermkort, må du velge et annet..

 

RAM:

OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2 PC-3200 2x512MB (2-2-2-5) 400Mhz E.L. Pris: kr 1 750,00

*Disse har jeg, de er litt dyre, men de var verdt hver krone i mine øyne..

 

Ellers har du disse:

OCZ 1024MB Premier Dual Channel PC-3200 2x512MB (2,5-3-3-7) 400Mhz Pris: kr 1 095,00

 

Til slutt vil jeg nevne at AGP (desverre i noens øyne) er på tur ut det også, så det kan være like greit å gå for PCI-E med en gang, når man først oppgraderer maskinen.

 

Håper dette ikke ble for mye på en gang nå da, hovedpoenget var jo at du KAN bruke det skjermkortet i din nåværende maskin, men om det er så lønnsomt, er jo en helt annen ting..

Tusen takk for at du svarte så fyldig :)

tror at jeg må i tenkeboksen litt til. kommer aldri helt fram til hva jeg skal kjøpe. blir alltid slik: "tenk om jeg kjøper feil... bla bla. osv."

 

men føler at jeg må ha meg et nytt hovedkort slik jeg kan kjøre det minnet du anbefalte. har 512 MB som er ufattelig dårlige. trenger noe som er kraftigere.

har ikke trua på PCI-E greiene. men... *sukk*

 

kommer aldri fram til noe konkret. jeg skal bruke maskina til å spille WoW, så trenger ikke det beste skjermkorte.

 

kan du si litt mer om PCI-E ? om du anbefaler det eller ikke til en eventuell ny oppgradering?

 

setter veldig pris på det gode svaret! :)

Lenke til kommentar

Tja, litt om PCI-E?

 

Det er framtiden, akkurat slik som AGP var når det kom..

 

Fordelen er vel høyere båndbredde (CPU - skjermkort tror jeg), og at den leverer mer strøm, slik at du ikke trenger ekstra strøm til skjermkortet, unntatt om du bruker de største kortene..

 

Du kan velge å hoppe over PCI-E nå, ved den første oppgraderingen, men ved neste er du vel nærmest nødt til å ta det..

 

Fordelen ved å hoppe over nå, er at AGP-skjermkort er på tur ut, og er derfor priset mye mer fornuftig i forhold til samme kort på PCI-E.

 

Bakdelen er at om du kjøper et AGP-skjermkort, og det viser seg å bli noe galt med det etter en stund (6mnd. - 1 år), og du må levere det inn på garantien, er det ikke sikkert de greier å skaffe opp samme kort. Da kan det hende du får tilsendt et PCI-E likevel, og da er du like langt.. Ut på jakt etter et hovedkort med PCI-E, og selge det gamle på QXL..

 

Så om du kjøper det AGP-hovedkortet jeg linket til, den billigste pakken med RAM (evt. 2 stk. pakker for 2048MB) og den CPUen, så kan du sjekke litt rundt etter et 6800GT AGP på tilbud..

 

Jeg fant et på netshop:

 

Asus V9999 Geforce 6800 256MB Gamer Ed. 256MB GDDR3 ,TV-Out, DVI, Retail, AGP Pris: kr 2 750,00

Ikke blant de billigste, men om du leter litt rundt finner du nok et til rundt 2500,-..

 

Men siden du bare skal spille WoW, så hadde kanskje et 6600GT vært nok også? Men de koster, merksnodig nok, mer i AGP-utgave. :hmm:

 

Ta det med ro, du kan nesten ikke velge feil, bare se ekstra godt etter når du skal bestille, gjerne se litt på "alternativer" og "tilbehør" som står litt lenger ned på siden produktet står på, der er det listet opp produkter som går sammen med det du ser på..

Lenke til kommentar
synst du jeg burde kjøpe nytt hovedkort også?

slik jeg kan kjøpe bedre RAM?

 

fikk vite med en fyr at mitt hovedkort ikke kunne kjøre mer enn PC2700.

Du trenger ikke nytt hovedkort for å bruke PC3200-ram eller bedre. Du kan fint kjøpe f.eks disse brikkene.

 

Hastigheten på rambrikkene, f.eks PC3200, er som en fartsgrense på en vei. Du kan kjøre i fartsgrensa om du vil, eller lavere hvis du vil. Hvis du setter inn PC3200-ram i ditt hovedkort så vil de kjøre på PC2700-hastighet. Det går også an å kjøre over "fartsgrensa" men det anbefales ikke av sikkerhetshensyn, akkurat som på bil.

 

Det fine med å ha raskere rambrikker er at:

1. De koster mindre enn eldre og tregere brikker

2. Du kan bruke de på full hastighet hvis du oppgraderer hovedkort. (Det er litt for kjipt å måtte kaste ut 1GB ram fordi du valgte de med en litt for lav fartsgrense for det nye systemet)

Lenke til kommentar
Tja, litt om PCI-E?

 

Det er framtiden, akkurat slik som AGP var når det kom..

 

Fordelen er vel høyere båndbredde (CPU - skjermkort tror jeg), og at den leverer mer strøm, slik at du ikke trenger ekstra strøm til skjermkortet, unntatt om du bruker de største kortene..

 

Du kan velge å hoppe over PCI-E nå, ved den første oppgraderingen, men ved neste er du vel nærmest nødt til å ta det..

 

Fordelen ved å hoppe over nå, er at AGP-skjermkort er på tur ut, og er derfor priset mye mer fornuftig i forhold til samme kort på PCI-E.

 

Bakdelen er at om du kjøper et AGP-skjermkort, og det viser seg å bli noe galt med det etter en stund (6mnd. - 1 år), og du må levere det inn på garantien, er det ikke sikkert de greier å skaffe opp samme kort. Da kan det hende du får tilsendt et PCI-E likevel, og da er du like langt.. Ut på jakt etter et hovedkort med PCI-E, og selge det gamle på QXL..

 

Så om du kjøper det AGP-hovedkortet jeg linket til, den billigste pakken med RAM (evt. 2 stk. pakker for 2048MB) og den CPUen, så kan du sjekke litt rundt etter et 6800GT AGP på tilbud..

 

Jeg fant et på netshop:

 

Asus V9999 Geforce 6800 256MB Gamer Ed. 256MB GDDR3 ,TV-Out, DVI, Retail, AGP Pris: kr 2 750,00

Ikke blant de billigste, men om du leter litt rundt finner du nok et til rundt 2500,-..

 

Men siden du bare skal spille WoW, så hadde kanskje et 6600GT vært nok også? Men de koster, merksnodig nok, mer i AGP-utgave. :hmm:

 

Ta det med ro, du kan nesten ikke velge feil, bare se ekstra godt etter når du skal bestille, gjerne se litt på "alternativer" og "tilbehør" som står litt lenger ned på siden produktet står på, der er det listet opp produkter som går sammen med det du ser på..

jeg har bestemt meg! :

 

jeg skal gå for PCI-E ^_^

dette er alt jeg trenger:

Hovedkort, skjermkort, strømforsyning og RAM.

 

har du konkrete tips til alle desse komponentene?

 

må si at du har vert til stor hjelp. takker og bukker.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Når det gjelder strømforsyning, kan jeg sterkt anbefale Mist 500w fra microplex.

 

Den er sykt stillegående, ellers er Tagan 480w et godt valg, til en hundrings mindre..

 

Ellers er de andre komponentene jeg linket til lenger oppe greie, bortsett fra kanskje hovedkortet, der kan du nok finne noe bedre, men jeg tror ikke det er det verste heller..

 

Det kommer litt an på hvor mye penger du har tenkt å legge i PC.. Kan du si noe om det?

 

Da er det lettere å si noe om hva du bør gå for..

 

Og ikke glem CPU nei.. ;)

Lenke til kommentar

jeg har bestemt meg! :

 

jeg skal gå for PCI-E ^_^

dette er alt jeg trenger:

Hovedkort, skjermkort, strømforsyning og RAM.

 

har du konkrete tips til alle desse komponentene?

 

må si at du har vert til stor hjelp. takker og bukker.

 

:thumbup:

Hvor mye har du tenkt til å bruke på de forskjellige komponentene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...